منو

10 راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرو


10 راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرو

با اینکه همگی می دانیم که موتورها برای کار کردن به سوخت نیاز دارند، باز به این معنا نیست که نمی توانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید تا به شما در صرفه جویی در مصرف سوخت کمک کند.

1.باد لاستیک ها را تنظیم کنید


لاستیک هایی که کم باد می شوند مقاومت غلتشی بیشتری در جاده دارند. این بدان معناست که با هر کیلومتر پیموده شده، لاستیک های شما اصطکاک و مقاومت غلتشی بیشتری ایجاد می کنند و از این رو مصرف سوخت را افزایش می دهند. اگر تمام لاستیک های شما 10 psi کم باد شده باشند، این می تواند بازده سوخت را تا 10 کاهش دهد.

2.وزن صندوق عقب خودرو را کم کنید


برای کسانی که عادت دارند همه چیز و هر چیزی را در صندوق عقب نگه دارند، علاوه بر لوازم اضطراری، دفعه بعد هنگام بارگیری دو بار فکر کنید. هر 50 کیلوگرم اضافی که خودروی شما اضافه می کند، مصرف سوخت را 2 درصد افزایش می دهد.

3.با AC رانندگی کنید


رانندگی با شیشه های پایین با سرعت بیش از 80 کیلومتر در ساعت باعث مقاومت زیادی در برابر باد می شود و هزینه سوخت بسیار بیشتری برای شما به همراه دارد. برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، در این شرایط رانندگی با تهویه مطبوع روشن تر به صرفه تر است.

4.خیلی سریع یا خیلی آهسته پیش نروید


هنگام عبور از بزرگراه، موتور شما سخت کار می کند تا بر مقاومت باد غلبه کند. در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا 15 درصد بیشتر و در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت 25 درصد بیشتر می سوزانید. این ممکن است شما را وسوسه کند که آهسته رانندگی کنید، اما اگر با سرعت کمتر از 50 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، موتور شما به دنده پایینتر میافتد و در نتیجه سوخت بیشتری مصرف میکند. در نتیجه، سرعت ثابت 50 تا 90 کیلومتر در ساعت در بزرگراه برای دستیابی به مصرف سوخت بهینه بهترین است.

5.هنگام شتاب گیری ثابت بمانید


از چرخاندن شتاب دهنده به دور بالا در دقیقه (RPM) خودداری کنید. این برای صرفه جویی در مصرف سوخت بهتر است، زیرا موتور شما وقتی کندتر می چرخد، با دور کمتر در دقیقه سوخت کمتری مصرف می کند.

6.از ترمز ناگهانی خودداری کنید


ضربه زدن به ترمز باعث افزایش مصرف سوخت می شود زیرا باید بعداً دوباره شتاب بگیرید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما با دقت پشت خودروی جلویی خود را دنبال کنید. ناگفته نماند، دم زنی خطرناک است و باید از آن اجتناب کرد.

7.کروز با دنده بالا


اگر در حال رانندگی با ماشین اتوماتیک هستید، از کروز کنترل برای ثابت نگه داشتن سرعت خود استفاده کنید. و اگر در حال رانندگی با ماشین دستی هستید، در صورت لزوم از دنده بالاتر استفاده کنید. در هر یک از این موارد، موتورهای شما دور کمتری در دقیقه (RPM) دارند و مصرف سوخت شما را کاهش میدهند.

8.رانندگی پیشگویانه را تمرین کنید


به جاده پیش رو نگاه کنید و حرکت بعدی خود را برنامه ریزی کنید. به جای اینکه ترمز را به طور کامل متوقف کنید، سعی کنید با نزدیک شدن به چراغ قرمز سرعت خود را کاهش دهید. یا هنگام رسیدن به پای تپه، به جای زمانی که به آن نزدیک میشوید، با نزدیکتر شدن به آن، شروع به شتاب گرفتن کنید. هنگام حرکت ماشین خود از توقف کامل یا بالا رفتن از تپه از شتاب گیری های شدید خودداری کنید زیرا باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

9.مسیر ساعت شلوغی خود را برنامه ریزی کنید


ترافیک Stop-Start فشار زیادی به موتور شما وارد می کند و در نتیجه سوخت بیشتری می سوزاند. در صورت امکان، رفت و آمد خود را به محل کار و بازگشت به آن به دقت برنامه ریزی کنید تا به شما کمک کند از بدترین ترافیک اوج جلوگیری کنید.

10.برای مدت طولانی بیکار نمانید


اگر بیش از سه دقیقه منتظر چیزی یا کسی هستید، موتور خود را خاموش کنید. ممکن است حرکت نکنید، اما تا زمانی که موتور شما روشن است، سوخت گرانبهایی را می سوزاند.

و کلام پایانی سرویس منظم خودرو به حفظ بهره وری سوخت موتور شما کمک می کند. قطعات موتور به صورت پشت سر هم کار می کنند. در صورت نگهداری نادرست، لجن و خوردگی بین قطعات ایجاد می شود و عملکرد بهینه را برای موتور دشوار می کند. به همین دلیل است که روغن موتور مهم است. یک روغن موتور با کارایی بالا می تواند به کاهش اصطکاک در موتور، مبارزه با لجن و بهبود مصرف سوخت کمک کند.

اگر نمی توانید آخرین باری را که ماشین خود را سرویس کرده اید به یاد بیاورید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به یکی از کارگاه های موبایل ما مراجعه کنید.