منو

برخي از دلايل زياد استارت خوردن خودرو

چرا خودرو با استارت خوردن روشن نمی شود؟


برخي از دلايل زياد استارت خوردن خودرو

حتما برای شما نیز گاهی پیش آمده است که سوار خودرو خود شده اید و متوجه شده اید که خودرو شما با استارت زدن روشن نمی شود. احتمالا ابتدا چندین بار استارت می زنید و بعد با عصبانیت از خودرو خود پایین آمده و کاپوت ماشین را بالا می زنید تا علت را متوجه شوید. باید بگوییم که علت های روشن نشدن خودرو زیاد هستند که برخی خیلی ساده قابل رفع شدن و بعضی دیگر نیاز به مراجعه به تعمیرکار حرفه ای دارند. در چک لیست زیر علت های مختلف را با یکدیگر مرور می کنیم:

​​​​​​۱- عدم وجود یا نبودن بنزین در باک خودرو

اولین و سادهترین چیزی که ممکن است باعث استارت خوردن و روشن نشدن خودرو شود، کمبود بنزین در باک است. خودرو برای شروع به حرکت، باید سوخت کافی داشته باشد. به طور کلی سعی کنید باک خودرو را در مرز خالی شدن هم قرار ندهید چون این کار باعث صدماتی به پمپ بنزین خودرو و سوخت آن به مرور شود.

۲- مشکل در سیستم سوخت رسانی

وجود نقص در سیستم سوخترسانی خودرو هم میتواند، منجر به روشن نشدن خودرو پس از استارت زدن شود. خودرو برای اینکه شروع به حرکت کند، نیاز دارد که سوخت و هوای کافی به درون محفظه سیلندر آن وارد شود تا عمل احتراق به خوبی صورت بگیرد. هرگونه نقص در این مسیر، منجر به روشن نشدن خودرو میشود.

در اینگونه مواقع، ممکن است منیفولد ورود هوا و یا انژکتورها خراب باشند. حتی ممکن است پمپ بنزین درست کار نکند و یا فیلتر بنزین دچار گرفتگی شده باشد. هر کدام از این موارد باید بررسی شود تا از سالم بودن مسیر سوخترسانی مطمئن شوید و به سراغ عیب در قسمتهای دیگر بروید.

۳- عیب در سیستم برقی خودرو

اگر باک بنزینتان پر بود یا حداقل به اندازه کافی بنزین داشتید و سیستم سوخترسانی هم مشکلی نداشت، باید به دنبال ایراد در سیستم برقی خودرو باشید. خودرو دارای سنسورهای متعددی است؛ هر کدام از این سنسورها که مشکل داشته باشند، پالس اشتباه به ECU میفرستند و باعث میشوند که موتور کار نکند. اما کدام بخش از سیستم برقی خودرو ممکن است مشکل داشته باشد؟ بهتر است جعبه فیوز، باتری، دینام، سیم کشی خودرو و آپشنهای داخل کابین را بررسی کنید.

۴- خرابی سنسورها یا دینام

یکی دیگر از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، ممکن است مشکل از سنسورها باشد؛ مثلاً: سنسور فشار هوا، سنسور دمای آب، سنسور دور موتور و یا سنسور موقعیت میللنگ خراب باشند و به درستی عمل نکنند.

ممکن است مشکل مربوط به بخش دینام و باتری باشد. خرابی وایرها یا کویل تقویتکننده ولتاژ باتری، خرابی دینام و خرابی یا خالی شدن باتری هم میتواند منجر به روشن نشدن خودرو شود. بنابراین بهتر است برای بررسی باتری و دینام به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه نمایید.

۵- خرابی سوئیچ

ممکن است به دلایلی مانند خرابی سوئیچ و عدم ارسال کد در ایموبیلایزر، خرابی سوئیچ قطعکننده بنزین (اینرسی) و یا خرابی یا سوختگی رله و اتصالات آن باشد که ماشین روشن نمیشود. در اینگونه مواقع با یک دیاگ ساده مشکل مشخص شده و رفع میشود. در صورت خرابی سوئیچ میتوانید از کابل جامپر و سیمهای خودرو برای روشن شدن آن استفاده کنید و سریعا به یک مرکز مورد تایید برای تعمیر سوئیچ بروید.

۶- بررسی اتصالات فیزیکی

اگر تمامی موارد بالا درست بود و مشکلی در آن بخشها وجود نداشت؛ اما مجددا با مشکل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین مواجه بودید، باید به سراغ بررسی اتصالات فیزیکی و دیگر اجزای مکانیکی خودرو برویم. ممکن است سوپاپها خراب باشند و یا موتور تنظیم نباشد. حتی ممکن است نقصی در سیستم روانکاری موتور وجود داشته باشد. خصوصاً در فصل زمستان اگر استارت زدید و ماشین روشن نشد، ممکن است به دلیل کیفیت پایین روغن موتورتان باشد. این را هم در نظر داشته باشید.

۷- خرابی یاتاقان

یکی از دلایل روشن نشدن خودرو خرابی یاتاقان است.

از دیگر دلایل روشن نشدن ماشین میتوان به خرابی یاتاقان و قطعات محرک اشاره کرد. برای بررسی این مورد بهتر است خودرو را در بازههای زمانی مشخص به تعمیرگاههای مجاز ببرید تا وضعیت یاتاقان را چک کنند.

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین ۲۰۶، پراید یا دیگر ماشین ها همه و همه میتواند یکی از مواردی باشد که در قسمت های بالا گفته شد.

مشکلات مربوط به استارت

چون وجود مشکل در سیستم استارت بسیار شایع است در این قسمت بیشتر به این موضوع میپردازیم. استارت خودرو در صورتی که مدل دکمهای نباشد و سوئیچی باشد، در سه حالت میتواند قرار بگیرد:

  1. باز: در این حالت برق به اجزای مختلف خودرو و صفحه کیلومترشمار میرسد.
  2. بسته: این همان حالت خاموش بودن موتور و عدم برقرسانی است.
  3. استارت: همان استارت زدن

خب حالا فرض کنیم شما سوئیچ را چرخاندید ولی صفحه کیلومترشمار خودرو روشن نشد. در این هنگام، ابتدا فیوزها را بررسی کنید. بعد از اطمینان از صحت و سلامت فیوزها، به سراغ مغزی سوئیچ و سوکتها بروید و آنها را بررسی کنید. باز هم اگر مشکل در این قسمتها نبود، ذغال استارت و آرمیچر استارت را بررسی کنید. اگر باز هم مشکل از اینها نبود، به سراغ باتری بروید.

۸- بررسی باتری ماشین

موارد بالا برای وقتی بود که با چرخاندن سوئیچ صفحه کیلومترشمار روشن نمیشد. اگر با استارت زدن صفحه کیلومترشمار روشن شد، اما بلافاصله خاموش شد و موتور هم کلاً خاموش شد، امکان دارد، مشکل از باتری ماشین باشد.

یعنی شاید باتری ضعیف شده است. چون در این حالت، باتری ضعیف ممکن است بتواند، برق را به صفحه کیلومترشمار برساند؛ ولی به موتور نه. در اینگونه مواقع میتوان با باتری به باتری کردن ماشین را روشن کرد. فقط حواستان باشد که پس از روشن شدن ماشین، زود آن را خاموش نکنید. اجازه بدهید دینام کار پر کردن شارژ باتری را به طور کامل انجام دهد.

۹- بررسی استارت ماشین

مورد بعدی که ممکن است پیش بیاید، این است که وقتی استارت میزنید، صدای استارت خوردن را نشنوید، یا موتور استارت نخورد، در این صورت باید ابتدا به دنبال عیب در سوئیچ و مغزی آن باشید. اگر عیب در آنجا نبود به سراغ خود استارت بروید.

حالا اگر استارت زدید و صداهای ناهنجار و غیرعادی شنیدید، حتماً استارت را بررسی کنید؛ چون ممکن است چرخ دندههای آن شکسته باشد و یا اتوماتیک استارت ضعیف یا نیمسوز شده باشد.

اگر هم قدرت استارت نسبت به گذشته کمتر شده است و یا بلافاصله موتور روشن نمیشود و کمی طول میکشد تا موتور روشن شود، دوباره باید دنبال عیب در استارت و بوش آن باشید. اگر سالم بود، نوبت بررسی باتری است.

به صورت کلی دلیل اصلی بد روشن شدن ماشین در صبح نرسیدن بنزین به موتور باشد. شما با توجه به نوع ماشین و کارکرد آن باید برای بررسی مشکل وارد عمل شده و به مکانیکی اقدام کنید.

۱۰- خرابی فیوز خودرو

خرابی فیوز از دلایل روشن نشدن خودرو است.

خرابی فیوز خودرو یکی از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین است. فیوز نیروی مورد نیاز برای موتور خودرو را فراهم میکند و وظیفه انتقال انرژی را در خودرو به عهده دارد. بهتر است در چنین مواردی فیوز خودرو را نیز مورد بررسی قرار دهید.

علاه بر این موارد به این نکات نیز دقت نمایید:

  • اگر موتور، با استارت زیاد روشن شده و سپس، دود سفید از اگزوز خارج می شود و موتور لرزش دارد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانه های آن ورود روغن به آب رادیاتور است.
  • اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شده و سپس دود سیاه از اگزوز خارج می شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.
  • اگر موتور دیر روشن شده و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن خرابی کاسه نمد سوپاپها می باشد.
  • اگر موتور دیر روشن شده و هیچ دودی از اگزوز خارج نمی شود، دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد.