منو

وظیفه اکسل در خودرو چیست؟


وظیفه اکسل در خودرو چیست؟

برای کسانی از شما که با ماشین های ماشین آشنایی دارید، حتما باید با اجزای اکسل ماشین آشنا باشید. این یکی از اجزای پیشرانه خودرو است. در دنیای خودرو، این قطعه به عنوان دیفرانسیل نیز شناخته می شود.

برای اینکه یک خحودرو به درستی کار کند اجزای بسیار پیچیده ای لازم است. یکی از آنها که بسیار مهم است، محور یا دیفرانسیل است.

آیا می دانید اکسل خودرو چیست، چه وظیفه ای دارد و چگونه کار می کند؟ اگر می خواهید بدانید، این مقاله را حتما تا انتها مطالعه بفرمایید

شناخت اکسل خودرو


محور خودرو یکی از اجزای مهمی است که برای انتقال نیروی چرخشی از موتور به محور محرک مفید است. این جزء را دیفرانسیل نیز می نامند زیرا به معنای «متفاوت» است. این به این دلیل است که این جزء به عنوان یک متمایز کننده برای حرکت چرخشی شفت چپ و راست لاستیک هنگام چرخش عمل می کند.

اجزای محور خودرو معمولا در خودروهایی با انواع محرک RWD یا 4WD یافت می شود. با این مولفه، لاستیک های سمت راست و چپ خودرو دارای سرعت یکسانی خواهند بود تا سرعت خودرو پایدار باشد.

عملکرد اکسل خودرو


اکسل خودرو عملکردی حیاتی دارد، به ویژه برای انتقال نیروی چرخشی از موتور خودرو به چرخهای محرک. بنابراین باید با این قطعه به درستی برخورد کرد که یکی از آنها تامین روغن محور خودرو است تا عملکرد آن همیشه بهینه باشد.

در اینجا برخی از عملکردهای محور خودرو که باید بدانید آورده شده است:

1. تفاوت چرخش محور چرخ چپ و راست
منظور از این تابع تشخیص حرکت چرخشی محور است به طوری که شعاع چرخش خودرو کوتاهتر می شود و در صورت نیاز به چرخش کامل خودرو نیازی به چرخش بیشتر نداشته باشد.

2. جانشین قدرت دوار
محور خودرو همچنین به عنوان جانشین قدرت چرخشی موتور به محور محرک عمل می کند. این قطعه نیروی چرخشی را از موتور به تایرهای خودرو منتقل می کند تا بتوان سرعت خودرو را برای حرکت به جلو، عقب و یا چرخش کنترل کرد.

3. جهت تغییر چرخش
محور خودرو می تواند برای تغییر جهت چرخش 90 درجه عمل کند. قدرت چرخشی که در ابتدا مستقیم بود 90 درجه تغییر می کند تا بتواند محور محرک را بچرخاند.

4. جهت افزایش قدرت چرخشی
عملکرد دیگر این قطعه افزایش گشتاوراست. نیرویی که از موتور حاصل می شود به محور چرخ های محرک هدایت می شود تا قدرت چرخشی حاصل بیشتر شود.

اجزای محور یا اکسل خودرو


برای انجام صحیح عملکرد، اکسل خودرو دارای چندین جزء به هم پیوسته است، از جمله:

  • دنده پینیون رانده
  • محور پینیون درایو
  • چرخ دنده
  • دنده عنکبوتی
  • شفت چرخ دنده عنکبوتی
  • حامل دیفرانسیل
  • بلبرینگ محور محور
  • دنده جانبی
  • مهره تنظیم کننده
  • درپوش بلبرینگ
  • محفظه شفت محور
  • لوله روغن محور محور
  • فلنج مشترک جهانی
  • واشر

اکسل ماشین چگونه کار می کند؟

نحوه کار اکسل با موقعیت خودرو هنگام راه رفتن یا چرخش مشخص می شود:

1. موقعیت چرخش ماشین


هنگامی که ماشین می چرخد، چرخ های داخل مقاومت چرخشی چرخ های جلو را دریافت می کنند که تغییر جهت می دهند. این وضعیت چرخ دنده سمت چپ را سنگین تر می کند به طوری که دنده پینیون به دلیل اختلاف وزن می چرخد. چرخ دنده سمت راست سریعتر حرکت می کند و باعث می شود چرخش دو چرخ متفاوت باشد به طوری که جهت چرخش دو چرخش مخالف باشد.

2. ماشین مستقیم می رود


هنگامی که خودرو مستقیم حرکت می کند، گشتاور تولید شده توسط اکسل وارد چرخ دنده پینیون می شود. علاوه بر این، نیروی چرخشی به چرخ دنده حلقه ای که دندانه های بیشتری دارد متصل می شود. هنگامی که موقعیت مستقیم است، اکسل خودرو دور چرخ دنده حلقه را کمتر از دور دنده پینیون می کند تا چرخش چرخ دنده حلقه به کیس دیفرانسیل هدایت شود.

جریان قدرت از این کیس دیفرانسیل به سمت محور پینیون حرکت می کند و سپس به چرخ دنده پینیون و چرخ دنده جانبی منتقل می شود. علاوه بر این، چرخ دنده پینیون روی محور پینیون می چرخد تا چرخ های راست و چپ سمت چرخش را تغییر دهند. با این حال، به دلیل مستقیم بودن فرمان، بار روی چرخ های راست و چپ ثابت می ماند.

3. وقتی چرخ های ماشین به گل می روند


هنگامی که چرخ های خودرو به درون گل می روند، سرعت چرخش چرخ ها کمتر می شود. بنابراین برای اینکه این جزء بهینه بماند، مطمئن شوید که وضعیت روان کننده همیشه خوب است تا بتواند حرکت محور چرخان را تنظیم کند. ترفند این است که همیشه وضعیت روغن محور را بررسی کنید.

ویژگی های اکسل مشکل دار:


این قطعه در سیستم محرک خودرو بسیار مهم عمل می کند به طوری که باید از وضعیت آن اطمینان حاصل کرد که همیشه بهینه است. در اینجا برخی از ویژگی های یک محور مشکل دار وجود دارد که باید آنها را بشناسید:

1. نشتی در محور وجود دارد
یکی از مشخصه هایی که در صورت مشکل دار بودن این قطعه به راحتی قابل تشخیص است وجود نشتی در این قطعه است. این وضعیت معمولاً با وجود مایع روغن خودرو بر روی قطعه محور مشخص می شود. برای جلوگیری از این خطر، باید ویژگی های روغن محور خودرو را که باید تعویض شود تا عملکرد خودرو بهینه باقی بماند، بدانید.

2. صدای وزوز وجود دارد
صدای وزوز هنگام راه اندازی خودرو نیز می تواند نشانه مشکل محور خودرو باشد. برای فهمیدن این موضوع، میتوانید در مکانی آرام رانندگی کنید، سپس پنجره را باز کنید و به صدای زمزمهای از موتور خودرو گوش دهید یا خیر. اگر وزوز کند، ممکن است عملکرد محور خودرو دچار مشکل شده باشد.

3. یک لرزش روی محور وجود دارد
یکی دیگر از ویژگی های یک محور خودرو مشکل دار وجود ارتعاشات متمرکز بر روی این قطعات است. ظاهر این ارتعاش می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد. یکی از رایج ترین آنها وجود آسیب به مفصل متقاطع یا اتصال آن است.