منو

چند توصیه مهم در مورد نگهداری خودرو


چند توصیه مهم در مورد نگهداری خودرو

نگهداری از تسمه تایم

از کار افتادن تسمه تایم اتفاق نادری است. تسمه تایم تسمه ای لاستیکی و مقاوم است که حرکات موتور را به میل بادامک منتقل میکند تا سوپاپها را به حرکت درآورد. این تسمه روی پلی میان میللنگ و میل بادامک حرکت میکند. اگرچه تسمه تایم اهمیت بالایی دارد اما لازم نیست که مرتبا تعویض شود مگر اینکه در دفترچه راهنما زمان تعویض ذکر شده باشد. اگر دفترچه راهنما زمان مشخصی را برای تعویض آن ذکر نکرده، هر ۲۴۰۰۰ کیلومتر آن را چک کنید تا در صورت فرسودگی متوجه شوید.

برای چک کردن تسمه تایم، یک پوشش یا سرپوش باید برداشته شود و اغلب این کار هزینه زیادی در بر دارد زیرا به شما توصیه میشود که بهتر است تسمه تایم را نیز عوض کنید. این توصیه مزخرفی است چراکه تعویض تسمه تایم ممکن است هزینه بالایی داشته باشد در حالی که برای چک کردن آن اینگونه نخواهد بود.

بسیاری از تسمه تایمها پس از ۱۶۰ هزار کیلومتر هم دچار مشکل نمیشوند. هوندا اعلام کرده که تسمه تایمهای موجود در خودروهایش مادام العمر هستند، این دستکم بدان معناست که مطمئنا میتوانید بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر از آنها استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که تسمه تایم ترک برداشته، ساییده شده و یا پوسیده است آن موقع باید به فکر تعویض آن باشید. مطمئن شوید که مکانیک، تجربه کافی در خصوص نوع خودروی شما را داشته باشد. لازم نیست که حتما سراغ مکانیکهای نمایندگی خودرو بروید، بسیاری از مکانیکهای آزادکار با ویژگیهای انواع خودروها آشنا هستند و میتوانند به خوبی سرویسدهی کنند.

اما اگر با مکانیکی سروکار دارید که با چگونگی چک کردن تسمه تایم آشنایی ندارد، این مکانیک به احتمال زیاد جانب احتیاط را خواهد گرفت و تسمهتایم شما را تعویض خواهد کرد، چه لزومی داشته باشد چه نداشته باشد.


بنزین سوپر: چه زمانی و چرا؟

آیا گهگاهی استفاده از بنزین سوپر کمک میکند موتور خودروی شما تمیز بماند؟

شاید این پرسش برای شما عجیب به نظر برسد، اما در واقع رانندگان زیادی هستند که گهگاهی یک باک بنزین سوپر میزنند و گمان میکنند این کار کمک میکند موتور خودرویشان دوام بیشتری پیدا کند. آنها تصور میکنند یک باک بنزین سوپر که حاوی اکتان بیشتری نسبت به بنزین معمولی است از فرسودگی موتور جلوگیری میکند. شاید صرفا هزینه بیشتر بنزین سوپر باعث میشود این افراد چنین تصوری داشته باشند. این تصورات اساسا نادرست میباشند، با این حال گهگاه یک باک بنزین سوپر میتواند در موارد دیگری به موتور خودرو کمک کند.

در طراحی یک موتور خودرو که شامل فاکتورهایی مانند نسبت احتراق و دمای عملیاتی میشود به مسئله ای به نام درجهبندی اکتان نیز توجه میشود. شاید تصور کنید درجهبندی اکتان به بنزین مربوط میشود، اما خود موتور نیز این درجه بندی را دارد که براساس آن کمینه سطح اکتان که موتور برای عملکرد صحیح و مناسب لازم دارد را نشان میدهد.

یک موتور کمینهای از اکتان را لازم دارد تا ریپ نزند. ریپ زدن به دلیل احتراق کنترل نشده سوخت در سیلندر اتفاق میافتد و ریپ زدنهای مکرر میتواند به موتور آسیب جدی وارد کند. درجهبندی اکتان در بنزین در واقع روشی برای نشان دادن سطح شاخصهای ضد کوبش و ضد ریپ آن است.

اگر خودروی شما مرتبا ریپ نمیزند دلیلی ندارد که به دنبال بنزینی با اکتان بالاتر باشید. سطح شاخص ضد کوبش در بنزین معمولی برای موتور خودرو کاملا مناسب میباش.

اما با بالا رفتن سن خودرو و براساس اینکه از خودرو چگونه استفاده شده، ممکن است هر چهار تا شش سال به بنزینی با سطح بالاتری از اکتان احتیاج پیدا کند. این مسئله به این دلیل اتفاق میافتد که رسوبات کربن در سیلندرها نسبت احتراق را افزایش میدهند و در نتیجه سطح اکتان مورد نیاز بالاتر میرود. احتمالا به یاد داشته باشید زمانی که خودرویتان نو بود، با بنزین معمولی به خوبی کار میکرده و با گذشت زمان خودرو شروع به ریپ زدن کرده؛ بنابراین بنزین سوپر سوختی نیست که برای خودروی جدیدتان باشد بلکه به خودروی قدیمیتان کمک میکند تا بهتر عمل کند.

البته بنزین سوپر جنبههای تجاری دیگری نیز دارد. بنزین سوپر در بیشتر موارد، افزودنیهایی برای افزایش کیفیت دارد که در پالایشگاه به آن اضافه شده است. پالایشگاهها و تولیدکنندگان معمولا ماهیت دقیق این افزودنیها را فاش نمیکنند، اما اغلب شامل شویندهها و دیگر حلالها میشوند که کمک میکنند کاربراتور و دیگر اجزای سیستم سوخترسانی تمیز بمانند.



چه کار کنید تا خودرویتان ارزشش را از دست ندهد

بدون در نظر گرفتن اینکه چه خودرویی سوار میشوید یا چند سال از عمر خودرویتان گذشته، با یک سری روشهای ساده میتوانید از استهلاک آن جلوگیری کنید و ارزش خودرو را حفظ کنید.

در نهایت بیشتر ما خودرویمان را یا میفروشیم، یا تاخت میزنیم و یا اگر کرایهای باشد آن را پس میدهیم. در تمام این موارد برای برآورد ارزش خودرو عواملی مانند وضعیت خودرو، سن خودرو و مسافت طی شده با آن را مد نظر قرار میدهند. برخی از این عوامل را نمیشود کاری کرد اما میتوان اقدامات موثر دیگری انجام داد.

در کتاب مرجع کلی، نویسنده کتاب چارلی ووگنهایم توصیههای سادهای برای حفظ ارزش خودروها دارد. " اگر مصرفکننده کمی زمان و دقت برای خودرویش صرف کند، براساس نوع و مدل خودرو ، میتواند تا ۱۰۰۰ دلار در قیمت فروش خودرو تغییر ایجاد کند. " در اینجا به تعدادی از این موارد ساده اشاره میکنیم که میتوانید از همین امروز به کار گیرید.



۱- وضعیت درونی و بیرونی خودرو

یکی از عوامل اصلی در تعیین ارزش خودرو وضعیت درونی و بیرونی آن است.

نظافت و پولیش منظم و پیوسته به حفظ کیفیت درون و بیرون خودرو کمک میکند.
یکبار پرداخت مبلغی برای کاور صندلیها، کیفیت روکش یا چرم صندلیها را محفوظ نگه خواهد داشت.
افراد سیگاری باید بدانند که نباید در داخل خودرو سیگار بکشند. تاثیر دود سیگار قابل شستشو و یا پوشاندن نیست و بر ارزش کلی خودرو تاثیر خواهد گذاشت.


۲- پارک کردن خودرو

توجه کنید که خودرویتان را کجا و کنار چه چیزی پارک میکنید. این مورد را احتمالا بارها شنیده باشید اما واقعا توصیه سودمندی است.
در صورت امکان کنار خودروهای دیگر پارک نکنید. برخی خودروهای کوپه دربهای بزرگی دارند و همیشه مقصر اصلی در خط افتادن بر روی درب دیگر خودروها هستند.
در سایه پارک کنید. سقف وینیل در برخی خودروها به راحتی در اثر تابش آفتاب آسیب میبیند.


۳- تاریخچه نگهداری و تعمیرات

به طور منظم خودرویتان را سرویس کنید و تاریخچهای از نگهداری و تعمیرات خودرو را برای خودتان ثبت کنید.
رسید هربار شستشو، تعویض روغن، تیونینگ، تنظیم تایر و دیگر سرویسها را نگهدارید تا سابقهای باشد برای نگهداری و تعمیرات خودرویتان. ارائه این رسیدها به عنوان سابقهی خودرو به حفظ ارزش خودرو کمک میکند.