مراحل تعویض مایع خنک کننده موتور (ضدیخ/ضدجوش/ضد زنگ):
۱- بگذارید موتور کاملاً سرد بشود سپس درب رادیاتور را باز کنید. اطمینان حاصل کنید جایی برای دور ریختن ضد یخ کهنه دارید چون به شدت سمی و به حیوانات خانگی و سایر جانوران آسیب میرساند.
۲- در قسمت پایین رادیاتور دنبال یک شیر T شکل یا درپوش بگردید. به این شیر یا درپوش، شیر تخلیه رادیاتور میگویند.ممکن است در برخی خودروها مثل ریو یک پیچ زیر رادیاتور باشد.در پژو۴۰۵،پارس و سمند داخل کاپوت ، پائین رادیاتور دست راست است.
۳- شیرهای تخلیه و هواگیری را (بر اساس نوع خودرو در فیلم ها نمایش داده شده است.) باز کنید و اجازه دهید تا مایع قبلی کاملاً خالی شود ، کمی آب از بالا در رادیاتور بریزید تا مایع قبلی کامل خالی شود.
۴- پیچ ها را ببندید و یک نوبت رادیاتور را پر کنید. (در این مرحله لازم به بستن در رادیاتور و پیچ های هواگیری نیست.
۵- خودرو را یک دقیقه روشن کرده و چندگاز بدهید تا فشار واترپمپ آب باقی مانده در مجاری خنک کننده موتور را با آب جدید جایگزین کند.
۶- دوباره پیچ های تخلیه رادیاتور را باز کنید و اجازه بدهید کاملاً تخلیه شود.
۷- پیچ تخلیه رادیاتور را ببندید ، آب مخصوص رادیاتور که ضدیخ/ضدجوش و ضدزنگ است را اینقدر بریزید تا از پیچ های هواگیری آب بدون حباب خارج شود.
به هر دلیلی که نیاز باشد مایع خنککننده تعویض یا تکمیل گردد بایستی عمل هواگیری انجام گیرد. اگر در مخزن رادیاتور و اتصالات سیستم خنککننده موتور هوا وجود داشته باشد عمل خنککاری به خوبی انجام نگرفته و بسا ممکن است خسارات مالی سنگینی را تحمیل نماید که اصطلاحا سوختن موتور از عوارض آن میباشد.
و اما برای هواگیری رادیاتور خودرو بسته به اینکه سیستم خنککننده دارای منبع کمکی انبساط باشد یا خیر، دو روش وجود دارد:
هواگیری در سیستم خنککننده بدون منبع کمکی انبساط:
در این حالت باید آنقدر آب به درون رادیاتور بریزیم تا کلیه حبابهای آب خارج شود و باید برای هواگیری درست، این کار در حالتی انجام شود که موتور خودرو روشن باشد.
هواگیری در سیستم خنککننده مدار بسته (دارای منبع کمکی انبساط):
در این روش ابتدا منبع کمکی را پر از آب رادیاتور نموده سپس آنرا از محل خود خارج کرده و در ارتفاع بالاتری از رادیاتور قرار میدهیم سپس شیر آب تخلیه رادیاتور که معمولا در قسمت پایین رادیاتور قرار دارد را باز میکنیم تا هوای درون رادیاتور کاملا تخلیه شود.
هواگیری موتور پژو ۴۰۵ ، پارس ، سمند :
عمل هواگیری معمولا بمنظور تخلیه و تعویض آب رادیاتور و یا تعویض و تعمیر شلنگها و متعلقات خنک کننده صورت میگیرد مضافا اینکه در مواردی جدا از سوراخ شدن سیستم خنک کننده و متعلقات مربوطه بعلت نامرغوب بودن یا خرابی درب رادیاتور سیستم آب کسر و نیاز به هواگیری محسوس میگردد.
نکته : در حالیکه خودرو کاملا سرد است عمل هواگیری انجام شود در غیر اینصورت آسیب به شما و موتور خصوصا سر سیلندر اجتناب ناپذیر است.
لوازم کار :
الف- یکعدد بطری خالی نوشابه خانواده که ته آنرا ببرید و بوسیله نوار چسب برق چهار دور بدور سر آن بپیچید.
ب- آچار آلن یا انبردست
ج- با توجه به نیاز یک یا سه بطری آب رادیاتور
د- یک تکه پارچه
مراحل کار:
۱- شیر بخاری داخل اتاق خودرو را روی حالت قرمز ( باز بودن بخاری بگذارید. )
۲-درب رادیاتور برداشته و بطری نوشابه را وارونه داخل جای در رادیاتور فرو کنید تا محکم و بدون نفوذ قرار بگیرد. و آنرا پر از آب رادیاتور کنید.
۳- سر کپ پلاستیکی مخصوص هواگیری که روی قاب لاکی محفظه ترموستات است را با دست جهت عکس عقربه ساعت چرخانده و در بیاورید . بگذارید بمدت حداقل یک دقیقه آب و هوای محبوس شده در سیستم از آن خارج شود. سپس به آرامی جهت عقربه ساعت آنرا ببندید.
۴- سرکپ فلزی ( برنجی) که روی لوله باریک فلزی (برنجی) متصل به سرسیلندر و بالای قاب لاکی محفظه ترموستات است را بوسیله آچار آلن کی یا انبر دست جهت عکس عقربه ساعت باز کنید تا بمدت حداقل یک دقیقه آب و هوای محبوس شده در سیستم از آن خارج شود. سپس به آرامی آنرا جهت عقربه ساعت با دست ببندید.
۵-سطح آب بطری نوشابه را مجددا با ریختن آب کامل کنید.
۶- عمل شماره ۳ و ۴ را بهمان ترتیب یکبار دیگر بمدت هر کدام ۱دقیقه تکرار کنید و سر کپ و پیچ را محکم ببندید.
توجه : در تمام مراحل سطح آب در بطری نوشابه میبایستی بالاتر از ۴/۳ آن باشد. ۷- بطری نوشابه را در آورده و آب اضافه موجود در رادیاتور را با چپاندن پارچه در سر رادیاتور به مقدار کمتر از یک وجب کم کنید. درب رادیاتور را ببندید و موفق باشید.
سیستم خنک کننده پژو ۴۰۵ ، پارس ، سمند :
سیستم خنک کننده پژو که شامل اجزایئ زیر می باشد:
۱-واتر پمپ(پمپ آب):واتر پمپ که شامل یک پولی وچند پره می باشد وبر روی یک بدنه آلومنیومی ثابن است وبه کمک یک بلبرینگ وفیبرو فنر وظیفه پمپ کردن آب را برعهده می گیرد.
واتر پمپ که انرژی حرکت دورانی خود را به وسیله تسمه تایم که از سر میل لنگ می آید می گیرد وبا چرخش میل لنگ تسمه به حرکت درآمده وبا حرکت تسمه پولی واتر پمپ شروع به حرکت می کند وبا چرخش پولی پره های واتر پمپ که درون سیلندر قرار دارندودر تماس با آب داخل سیلندر است شروع به چرخش می کند وآب در تماس با پره ها شتاب گرفته وبا سرعت در درون سیلندر شروع به گردش می کند وبا خنک کردن تمام قسمت های موتور به طرف ورودی رایاتور برای خنک شدن می رود.
۲-ترموستات:ترموستات با توجه به طراحی موتور درجه بندی می شود وبرای پژو ۴۰۵ ترموستات ۸۳ درجه استفاده می شود ووقتی آب درون سیلندر دمای آن پایین باشد ترموستات اجازه خروج آب از سیلندر را نمی هد وتا وقتی که دمای آن به مقدار تعریف شده ترموستات رسد فنر جیوه ای ترموستات به عقب کشیده شده ومجرای آب باز می شود وآب با سرعت به داخل رادیاتور جهت خنک کاری وبازگشت دوباره به سیلندر می رود.
۳-رادیاتورآب:رادیاتور ها در خودروها انواع مختلفی دارند وبا توجه به قدرت وحرارت موتور طراحی می شوند در گذشته از رادیاتورهای مسی در خودروی پژو ۴۰۵ استفاده می شد واین رادیاتور ها بسیار سنگین بودند وبا گران شدن مس ودیگر معایب این رادیاتورها از این موتور حذف شده وبه جای آنها از رادیاتورهای آلومنیومی استفاده می کنند این رادیاتورها بسیار سبک بوده وضریب انتقال حرارت بسیار بالایی دارند ومقاومت در برابر سایش وخوردگی آنها خیلی زیاد است ودارای یک مجرای ورودی است که آب گرم درون سیلندر از طریق جنت ورودی ده این مجرا بالاتریت نقطه رادیاتور بوده وارد شده واز شبکه های رادیاتور به سمت پایین رادیاتور می رود وچون رادیاتور در جلوی خودرو نصب می شود وبا حرکت خودرو باد به شبکه های زنبوری رادیاتور برخورد کرده وآب درون رادیاتور خنک می شود وپس از خنک شدن آب از مجرای خروجی رادیاتور به درون سیلندر می رود واین سیکل همیشه در موتور برای خنک کاری دایر است.
رادیاتور داری یک مخزن در روی خود است که می توان مقدار آب درون آن را در صورت کم بودن مقدار مایع خنک کننده به آن اضافه کرد.ودارای دو عدد شیر تخلیه است که برای تخلیه کردن آب رادیاتور از این شیرها استفاده می شود.
۴-درب رادیاتور:این درب که دارای یک سوپاپ اطمینان وفنر برگشت می باشد ودر روی مجرای ورود آب رادیاتور بسته می شود ووظیفه این درب جلو گیری از ورود هوا به درون رادیاتور(درسیستم خنک کننده که دارای فن می باشد اگر هوا وارد سیستم خنک کننده شود فن عمل نمی کند وباعث بالا رفتن دمای موتور می شود)است ووقتی فشار درون رادیاتور بالا می رود (به دلیل تبخیر مایع خنک کننده وتبدیل شدن به بخار)برای جلو گیری از ترکیدن جنت ها ورادیاتور سوپاپ اطمینان درب رادیاتور عمل کرده وفشار درون رادیاتور را از طریق یک سوراخ کوچک بغل رادیاتور به بیرون هدایت می کند وفشار درون سیستم را تنظیم می کند.
۵-موتورهای فن:در خودروی پژو ۴۰۵ از دو عدد فن برای خنک کردن رادیاتور استفاده می شود که این دو فن دارای یک حرکت کند(عادی)ویک حرکت تند (اضطراری)می باشد ودر جلوی خودرو بعد از سپر جلو بر روی سینی فن نصب می شوند.
وقتی موتور در حالت عادی ونرمال خود کار می کند واگر درون سیستم خنک کاری مشکلی وجود نداشته باشد وتمام قسمت های فوق وظایف خود را به موقع انجام دهند فن ها در زمانی که باید شروع بکار کنند عمل کرده ودر زمانی که باید از کار کردن متوقف شوند به موقعه انجام می شود واین عمل با دورکند ومعمولی انجام می شود ولی اگر دما به هر علتی درون سیستم بالا رود ویکی از قسمت ها وظایف خودرا به خوبی انجام ندهد ودمای موتور بالاتر از حد مجاز برود ای سی یو به کمک حسگر دمای آب این شرایط را حس کرده وبه دور تند فن دستور گردش را می دهد تا از سوختن واشر سرسیلندر جلو گیری می کند.
نکاتی در مورد استفاده بهینه از رادیاتور و شناسایی معایب جوش آوردن خودرو
۱- بهترین نوع سیال در رادیاتور ترکیبی از اتیلن گلیکول ( ضد یخ /ضد جوش/ ضد زنگ ) با آب می باشد که دمای جو ش بالاتری نسبت به آب دارد در صورتی که آب رادیاتور بر اثر تبخیر کم شده باشد فقط به آن آب افزوده می شود از تعویض آب موجود در رادیاتور در دوره های کوتاه مدت بپرهیزید بهتر است از آبی استفاده شود که قبلا جوشیده باشد.
۲- همواره سطح سیال را در سیستم مدار باز را با باز کردن درب رادیاتور چک کرده و برای گردش سیال در رادیاتور هیچگاه رادیاتور را لبریز از سیال نکنید و سطح مایع خنک کننده بایستی از لبه های لول ها در حدود ۱۲-۱۰ میلیمتر بالاتر باشد . اما در سیستم مدار بسته سطح سیال را تا علامت ماکزیمم منبع انبساط پر کنید. به منظور جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی مراحل کنترل سطح سیال در حالت موتور سرد انجام شود .
۳- از وارد آمدن ضربه به پره های رادیاتور و به وجود آمدن هر گونه لهیدگی در سطح رادیاتور جلو گیری کنید در صورتی که بر اثر تصادف سطح وسیعی از پره ها آسیب دید ، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنید
۴- در صورتی که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفی های احتمالی را دارید آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره ها بپاشید .
۵- در صورت نشت سیال درون رادیاتور از بستها و اتصالات و شیلنگها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را فورا برطرف کنید
۶- هر گونه وجود چربی و ماسیدگی روغن و ترکیب آن با یکریگر در رادیاتور نشان از راه یابی روغن از موتور به درون سیال رادیاتور می باشد که بایستی پس از مراجعه و رفع مشکل در تعمیر گاه های مجاز نسبت به گرفتگی ها احتمالی اقدام شود .
۷- در صورتی که خودرو شما جوش آورده شده باشد از باز کردن درب رادیاتور و یا منبع انبساط جدا خودداری کنید چرا که امکان آسیب های جدی همراه با سوختگی برای شما وجود دارد بهتر است در حالت موتور روشن ، آب به سطح پره های رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخاری ماشین نیز روشن شود تا سرعت خنک کاری موتور افزایش یابد .
۸- در صورتی که خودرو جوش آورده شما مجهز به فن خنک کننده رادیاتور می باشد و فن یا فن ها در هنگام جوش آوردن کار نکنند ممکن است بدلیل خرابی شمع آب باشد . بهترین کار این است که سیمهای فن را مستقیما به باطری وصل کرده و تا رسیدن به تعمیرگاه فن یکسره کار کند . ال
۹- حد الامکان از مواد های شیمیایی برای رسوب زدایی داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک کننده تحت هر عنوانی استفاده نکنید. و در صورت استفاده مجموعه سیستم خنک کننده را با دقت بشویید . مواد رسوب زدا خواص خورندگی داشته و اثرات زیانباری دارند .
۱۰- در صورتی که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا می کند و هیچگونه اثری دال بر ریزش و نشت سیال از لوله ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمی شود این امکان وجود دارد که سیال از طریق آببندی واشر سرسیلندر به درون یکی از پیستون ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج می شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطی با این موضوع ندارد و این مساله یک امر طبیعی می باشد .
۱۱- برای ایجاد دمای یکنواخت در هنگام کار کرد موتور در تابستان و زمستان هیچگاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک کننده خارج نکنید .
۱۲- اگر ترموستات در دمای مورد نظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد موتور جوش خواهد آورد . برای بررسی صحت عملکرد ترموستات می توان با قرار دادن ترموستا ت در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتی که قصد نگهداری ترموستات کار کرده سالم خود رادارید آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگهدارید .
۱۳- یکی از دلایلی که سبب جوش آوردن موتور در گرمای تابستان می شود سفتی سوپاپ ها می باشد سوپاپ ها را فیلر گیری تابستانی کنید و البته در زمستان فیلر گیری زمستانی .
۱۴- در موتورهایی که پروانه موتور نیروی خود را توسط تسمه از میل لنگ می گیرد صحت سلامت تسمه را با بازدیدهای دوره ای بررسی کرده و سفتی آن را مد نظر قرار دهید در صورت پارگی و یا شل بودن تسمه موتور جوش خواهد آورد.
۱۵- میزان سفتی تسمه بایستی بنحوی باشد که با فشار انگشت اشاره تسمه به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابجا شود.
۱۶- ممکن است مشکلاتی مانند خرابی سیستم برق یا سوخت و یا نیم سوز بودن واشر سرسیلندر عامل و یا مجموعه عواملی برای جوش آوردن موتور باشد .
۱۷- اگر خودرو شما جوش می آورد بهتر است پس از راندن خودرو خود در یک جاده مسطح به اندازه چند کیلومتری و با استفاده کمتر از ترمز میزان دمای رینگ لاستیک های چهار چرخ را با دمای دست کنترل کنید . شاید پیستون های چرخ یا چرخهایی بعد از ترمز گرفتن بدرستی آزاد نشده و درگیری بین لنت و دیسک ادامه دارد . البته در تابستان نسبت به این تست تا حدودی محتاط تر باشید .
۱۸- به درب رادیاتور و کیفیت آن توجه کنید . درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل می کند در صورتی که در زمان جوش آوردن موتور فنر درب رادیاتور از حد مجاز سفت تر باشد به مجموعه خنک کننده فشار زیادی وارد خواهد شد که واشر سر سیلند نیز تحت فشار خواهد بود و در مواردی که فنر درب رادیاتور از حد مجاز شل تر باشد و یا آب بندی مناسبی بین نشیمنگاه و لاستیک ایجاد نکند مانع از خروج بخارات نخواهد شد و خطر بدون آب ماندن رادیاتور بسیار است و شما دائما مجبور به اضافه کردن مایع خنک کننده و یا آب خواهید بود .
۱۹- اگر رادیاتور خودرو شما خراب و یا فرسوده است نسبت به تعویض آن تردید به خود راه ندهید .
۲۰- واتر پمپ را از جهت آب بندی چک کرده و از صحت سلامت آن اطمینان حاصل کنید .
مطالب مشابه