شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه ی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاه های خودروی اروپا است، معرفی کرد.
شاسی بلند ها در سال های گذشته با توجه به استقبال مردم و استفاده بیشتر در شهر، به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول کراس اوورها هستند. کراس اوورها در اصل مدل جمع و جورتری از شاسی بلندها هستند که با حجم داخلی کمتر، به پیشرانه ی کم مصرف تر و البته ضعیف تری نیز مجهز هستند و قابلیت های چندانی در بخش آفرود ندارند. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دو نمونه معروف از این دسته از خودروها در بازار در کشورمان هستند. دسته دوم SUV هستند که به فضای کابین بزرگ و پیشرانه ی توانمند تری مجهز شده اند. تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتا فه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسی بلند مطرح در کشورمان هستند.
از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است. اما در نمایشگاه ژنو سال گذشته، شرکت پژو از فیس لیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیس لیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبه رو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کم مصرف سری PureTech استفاده می کند. پیشرانه ی مذکور با حجم ۱۲۰۰ سی سی و توان ۱۳۰ اسب بخار، جایزه بهترین پیشرانه ی سال ۲۰۱۶ را در دسته ی نمونه های ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سی سی کسب کرد. با این حال ایران خودرو تصمیم گرفته است ۲۰۰۸ را با پیشرانه ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خوب ۱۶۵ اسب بخار با خود به همراه دارد.
پژو ۲۰۰۸ هم اکنون در ایران مراحل نهایی مونتاژ و تست را طی می کند. اولین بدنه ی این خودرو در کارخانه ی ایکاپ در اواخر آبان ماه امسال رنگ شد تا مقدمات تولید و عرضه ی پژو ۲۰۰۸ در ایران طی شود. بر اساس آخرین اظهار مدیران گروه صنعتی ایران خودرو، اولین محصول ایکاپ، اسفند ماه ۱۳۹۵ به بازار ایران عرضه خواهد شد.
قیمت این شاسی بلند در بازار ایران می توانست فاکتور خوبی برای رقابت این خودرو با رقبای چینی، کره ای، ژاپنی و اروپایی باشد. پیش تر و بنا به مصاحبه ی مدیرعامل ایران خودرو، با قیمت ۷۷ میلیون تومان به بازار ارائه خواهد شد. با این حال چندی پیش هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو به تمامی شایعات پایان داد و از قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی آن خبر داد. پژو ۲۰۰۸ اکنون با قیمتی بیش از ۱۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد موجود است.
مشخصات فنی پژو 2008
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در ۸ نسخه مختلف تولید می شود که به دو دسته ی بنزینی و دیزلی تقسیم می شوند. ۳ نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و ۵ نسخه ی دیگر بنزینی هستند. نسخه های دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانه های PureTech با حجم ۱۲۰۰ سی سی بهره می برند. با این حال طبق گفته ی مسئولین ایران خودرو، این کراس اوور با پیشرانه ی ۱.۶ لیتری مشابه با نمونه ی به کاررفته در پژو ۵۰۸ به بازار عرضه می شود.
در این مطلب به بررسی نمونه های بنزینی می پردازیم؛ زیرا در ایران طبق روال بازار، انواع خودروی سواری (سدان، هاچ بک و شاسی بلندها) بنزین یا گازسوز هستند و استفاده از خودروهای سواری دیزلی با توجه به کیفیت سوخت عرضه شده در جایگاه ها، هنوز آغاز نشده است. خودروهای بنزینی پژو ۲۰۰۸ در سه نسخه ی مجهز به پیشرانه های سه سیلندر و ۱۲ سوپاپ Puretech تولید و عرضه می شوند که در تجهیز به توربوشارژر و توان خروجی تفاوت دارند.
مشخصات | ۸۲ دستی | ۸۲ اتوماتیک | ۱۱۰ دستی | ۱۱۰ اتوماتیک | ۱۳۱ اتوماتیک | 1.6VTI | 1.6THP (نسخه موجود در ایران) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور(سی سی) | ۱۱۹۹ | ۱۱۹۹ | ۱۱۹۹ | ۱۱۹۹ | ۱۱۹۹ | ۱۶۰۰ | ۱۶۰۰ |
تعداد سیلندر | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ | ۳ | ۴ | ۴ |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۲ | ۱۲ | ۱۲ | ۱۲ | ۱۲ | ۱۶ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی | ۸۲ | ۸۲ | ۱۱۰ | ۱۱۰ | ۱۳۱ | ۱۲۰ | ۱۶۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۶۷ | ۱۷۱ | ۱۹۲ | ۱۸۸ | ۲۰۰ | ۱۸۵ | ۲۰۶ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت(به ثانیه) | ۱۳.۵ | ۱۵.۴ | ۹.۹ | ۱۰.۳ | ۹.۳ | ۹.۸ | ۹ |
نوع جعبه دنده | دستی ۵ سرعته | اتوماتیک ۵ سرعته | دستی ۵ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | دستی ۶ سرعته | دستی ۵ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته |
حجم باک (لیتر) | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ |
مصرف سوخت شهر (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۶ | ۵ | ۵.۳ | ۵.۹ | ۶ | ۹ | ۷.۵ |
مصرف سوخت بزرگراه (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۴.۳ | ۴ | ۳.۹ | ۴.۱ | ۴.۱ | ۵.۵ | ۵ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۴.۹ | ۴.۴ | ۴.۴ | ۴.۸ | ۴.۸ | ۷ | ۶.۵ |
طول (میلی متر) | ۴۱۵۸ | ۴۱۵۸ | ۴۱۵۸ | ۴۱۵۸ | ۴۱۵۸ | ۴۱۵۸ | ۴۱۵۸ |
عرض (میلی متر) | ۱۸۲۹ | ۱۸۲۹ | ۱۸۲۹ | ۱۸۲۹ | ۱۸۲۹ | ۱۸۲۹ | ۱۸۲۹ |
ارتفاع (میلی متر) | ۱۵۵۷ | ۱۵۵۷ | ۱۵۵۷ | ۱۵۵۷ | ۱۵۵۷ | ۱۵۵۷ | ۱۵۵۷ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۰۵۵ | ۱۰۵۵ | ۱۰۹۰ | ۱۱۵۰ | ۱۱۶۰ | ۱۲۰۰ | ۱۲۹۰ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ | یورو۶ | یورو۶ | یورو۶ | یورو۶ | یورو۶ | یورو۶ |
تایر (اینچ) | ۱۵ یا ۱۶ | ۱۶ | ۱۷ | ۱۷ | ۱۷ | ۱۷ | ۱۷ |
پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۸۲ اسب بخار
نسخه ی پایه ی پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانه ی تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه دنده ی خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخه ی پایه ی ۲۰۰۸ یکی از گزینه های مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخه ی مجهز به جعبه دنده ی دستی و خودکار کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوق العاده ای است و با باک پر می توانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.
پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار
نسخه ی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانه ی مجهز به توربوشارژ استفاده می کند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونه ی قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست می آید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتن متر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراس اوور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبه دنده های خودکار و دستی موجود است. اما نکته ی جالب در خصوص پیشرانه ی مذکور، مصرف سوخت پایین تر آن نسبت به نمونه ی مجهز به پیشرانه ی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه می دهد.
مطالب مشابه