منو

نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو

آنچه در مورد کلاچ باید بدانید


نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو

کلاچ قطعهایست برای انتقال قدرت موتور به گیربکس خودرو و در خودروهای دندهای نقش مهمی دارد. یک کلاچ نرم و دارای تنظیم مطلوب، میتواند خاطرهای عالی برای شما در رانندگی ایجاد کند و البته برعکس آن نیز صادق است.

در نظر داشته باشید کلاچ سفت و بدون رگلاژ میتواند چقدر در رانندگی زجرآور باشد. به علاوه استفاده درست از کلاچ و رگلاژ بودن صحیح آن، میتواند عمر دیسک و صفحه را بالا ببرد. یکی از اشکالات رانندگانی که از کلاچ خودرو خود ابراز نارضایتی کرده و ادعا میکنند که کلاچ ماشین آنها سفت شده، عادت غلط نگه داشتن مداوم پا بر روی پدال کلاچ است. این کار باعث درگیری مداوم صفحه کلاچ خواهد شد و رفته رفته این قطعه سفت شده و تعویض دنده را با مشکل روبهرو خواهد ساخت. در این مبحث به دنبال آن هستیم که نحوه رگلاژ کلاچ پراید و تنظیم کلاچ پراید را به شما آموزش دهیم.

رگلاژ کلاچ خودرو

جهت رگلاژ کلاچ خودرو مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای رگلاژ کلاچ خودرو باید اول نقطهای که سیم کلاچ بر روی آن بسته شده است را بیابید. دقت کنید سیم کلاچ به وسیله یک پیچ با پدالی که در بالای گیبرکس نصب گشته، مهار شده است.
  • در این مرحله لازم است که مهره آن را در جهت عقربههای ساعت بچرخانید. بعد از امتحان پدال کلاچ، متوجه میشوید که پدال بالاتر از حد وسط آزاد میکند. این کار باعث بیشتر درگیر شدن صفحه کلاچ میگردد و برای سلامت دیسک و صفحه مضر است.
  • زمانی که مهره را به جهت پاد ساعتگرد بچرخاید، مهره به سمت عقب حرکت میکند و با تست و بررسی کلاچ متوجه میشوید که پدال پایین از حد وسط آزاد میگردد.
  • دقت داشته باشید در این حالت به سیم کلاچ و خودرو فشار بیشتری وارد میشود و سیم کلاچ به مرور سفت خواهد شد.
  • لازم است آن قدر این عمل را تکرار کنید تا محل دقیق و مناسب آزاد کردن کلاچ را بیابید. در نظر داشته باشید هر چه پدال پایینتر باشد دنده زودتر درگیر خواهد شد و زمانی که پدال بالاتر آزاد کند دنده دیرتر درگیر میشود.

نحوه رگلاژ کلاچ پراید

نحوه رگلاژ کلاچ خودرو پراید به این صورت است:

  • باید دقت کنید که پدال کلاچ نه خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت. ابتدا باید سلامت سیم کلاچ بررسی گردد؛ در صورتی که سیم کلاچ دارای کیفیت مطلوبی بود باید به سراغ رگلاژ کلاچ پراید بروید. (عمر یک سیم کلاچ معمولا کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر است.) سیستمهای کلاچ امروزی هیدرولیکی بوده و این باعث عمر بیشتر سیم کلاچ میگردد.
  • برای رگلاژ کلاچ پراید باید درب کاپوت را باز کرده و در سمت راست موتور در پایین، به گیربکس برسید.
  • روی گریبکس، یک میله قرار دارد که کار جابجایی کلاچ را انجام میدهد. نشانه آن یک پیچ طلایی رنگ با یک مهره در نوک آن است.
  • زمانی که مهره را جابهجا میکنید، تنظیم کلاچ تغییر خواهد کرد: درصورتی که این پیچ را به سمت باز شدن بچرخانید، پدال کلاچ در نقطه پایینتری عمل میکند و وقتی پیچ را به سمت داخل و در جهت بسته شدن بچرخانید، پدال کلاچ بالاتر عمل خواهد کرد. لازم است آن قدر این پیچ را باز و بسته کنید تا محل دقیق کلاچ را بیابید.

تنظیم کلاچ پراید کار راحتی است و خود شما میتوانید به آسانی آن را انجام دهید. البته پیشنهاد ما این این است که برای انجام آن به سراغ متخصص رفته و از انجام پذیرفتن صحیح تنظیم کلاچ پراید اطمینان یابید.

در کل تنظیم کلاچ خودرو کار سبکی است که خود شما به راحتی قادر به انجام هستید. زمانی که متوجه شدید دندهها به درستی جابهجا نمیشوند، باید ابتدا از سلامت و کافی بودن واسکازین گیربکس اطمینان یافته و سپس به سراغ رگلاژ کلاچ خودرو بروید. اگر مشکل از داخل گیربکس نبود، میتوانید به مورد بعدی یعنی تنظیم کلاچ فکر کنید. برای تنظیم کلاچ کافی است محل اتصال سیم کلاچ با گیربکس را بیابید. به راحتی و به وسیله یک آچار با باز و بسته کردن سیم کلاچ محل دقیق تنظیم آن مشخص میشود.

پیشنهاد ما به شما این است که برای تنظیم و رگلاژ کلاچ خودرو در وهله اول نزد نمایندگی مجاز خودرو رفته، در صورتی که نمایندگی در دسترس نبود به سراغ مکانیک و افراد با تجربه بروید. تنها زمانی که هیچ کدام از این موارد در دسترس نبود، نسبت به تنظیم کلاچ با دنبال کردن نحوه رگلاژ کلاچ خودرو اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که در صورت انجام غیراصولی این کار، احتمال خطر جا نرفتن درست دندهها، فشار به گیربکس و خرابی دیسک و صفحه را همراه خواهید داشت. به علاوه با یادگیری و تمرین نحوه رگلاژ کلاچ پراید میتوانید این کار را خود انجام دهید.