منو

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت


راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت علاوه بر اینکه باعث کاهش آلودگی محیط زیست می شود. می تواند هزینه های شما را نیز کم کند. امروزه با بالا رفتن سرسام آور هزینه ها باید به فکر چاره و صرفه جویی باشیم تا بتوانیم برنامه بهتری برای اجرای زندگی خود داشته باشیم. با بالا رفتن قیمت سوخت، همه کسانی که با خودروی شخصی رفت و آمد می کنند، به فکر کم کردن مصرف سوخت خودروی خود برای کاهش هزینه ها هستند. حال این سوال پیش می آید؛ آیا راهی برای کم کردن مصرف سوخت خودروی ما وجود دارد؟

در ادامه این مطلب شما را با نکاتی آشنا می کنیم که با پیروی از آن می توانید مصرف سوخت خودروی خود را به میزان قابل توجه ای کاهش دهید، نکاتی که بعضا به چشم هم نمی آید. اگر قصد کاهش مصرف سوخت را دارید، باید در مورد چگونگی رانندگی کردن برای کاهش مصرف سوخت و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری خودرو اطلاعات کافی داشته باشید. دانستن چنین نکاتی به شما کمک می کند تا مصرف سوخت خود را کاهش داده و با کم شدن مصرف سوخت، هزینه ها نیز خود به خود کاهش می یابد.


۱. از ماشین تان در مواقع ضروری استفاده کنید


بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت کمتر کار کشیدن از خودرو است. به یاد داشته باشید خودروی تان را تنها زمانی که کاملا ضروری است، استفاده کنید. به طور مثال مسیرهای کوتاهی را که می توانید پیاده روی کنید، نیازی نیست از ماشین استفاده کنید. در طول یک ماه ممکن است، چندین بار چنین اتفاقی برای تان تکرار شود. هر بار که به جای استفاده کردن از ماشین پیاده روی کنید، مقداری در مصرف سوخت صرفه جویی کرده اید.

از آنجایی که صرفه جویی در مصرف سوخت برابر است با کاهش هزینه ها، به این نتیجه خواهید رسید که در طول یک ماه چقدر با کاهش هزینه های حاصل از خرید سوخت خودرو رو به رو خواهید شد. با این روش نه تنها در هزینه هایتان کم می شود، بلکه با پیاده روی ورزش نیز انجام داده اید. این کار برای سلامتی شما نیز مفید بوده و می تواند هزینه های درمانی تان را نیز کاهش دهد.


۲. اطمینان حاصل کنید که در مخزن خودروی شما به خوبی بسته شده باشد


یکی از دلایل مصرف بی رویه سوخت باز بودن در مخزن سوخت شما پس از سوخت گیری در پمپ بنزین است. طبق برآوردها تقریبا سالانه چیزی حدود ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت بر اثر تبخیر از میان رفته است. حال چرا به وسیله تبخیر باید سوخت تان را از دست بدهید.

همانطور که می دانید، قالب سوخت خودرو های شخصی بنزین سوز هستند و بنزین نیز یک ماده فرار است. یعنی اگر در محیط باز بدون محافظ قرار بگیرد، خیلی زود تبخیر خواهد شد. این یعنی بدون آنکه بنزین نقشی در حرکت خودرو داشته باشد از بین می رود. با این تفاسیر پس از سوخت گیری از بسته بود در باک خودروی خود اطمینان حاصل کنید، سپس اقدام به حرکت کنید.


۳. اجتناب از خاموش کردن خودرو در مکث کوتاه


تا زمانی که مطمئن نشده اید، مکث کردن شما در جاده بیش از ۲ دقیقه طول می کشد، خودروی خود را خاموش نکنید، چرا که موقع استارت زدن تقریبا به اندازه ۱ الی ۲ دقیقه کار کرد خودرو بنزین مصرف می شود. توجه داشته باشید، وقتی خودروی شما درجا کار می کند، سوخت بسیار کمی مصرف می کند. اما اگر مطمئن شدید که توقف شما در جاده بیش از دو دقیقه طول می کشد، خاموش کردن خودرو برای کاهش مصرف سوخت کاری کاملا اصولی و عاقلانه است.


۴. اجتناب از کم و زیاد کردن سرعت به طور ناپیوسته


سرعت دادن به ماشین و کم کردن ناگهانی سرعت آن، می تواند مصرف سوخت را بالا ببرد. همیشه سعی کنید در طول رانندگی یک فشار ثابت بر روی پدال گاز وارد کنید. آرام و مطمئن رفتن در کاهش مصرف سوخت تاثیر بسیار زیادی دارد.


۵. محدودیت سرعت را در نظر داشته باشید


هر خودرویی با توجه به سیستمی که روی آن پیاده شده، مصرف سوخت متفاوتی دارد اما همه خودروها در سرعت های بالا مصرف سوخت شان نیز اوج می گیرد. سرعت مطمئنه در بزرگ راه ها علاوه بر این که ایمنی تان را حفظ می کند در کاهش مصرف سوخت نیز نقش بسیار موثری دارد. توجه داشته باشید، هر چقدر زودتر مسافت بین دو نقطه را طی کنید، به همان اندازه مصرف سوخت و در نتیجه هزینه بیشتری را تجربه خواهید کرد. به طور معمول مصرف سوخت در بزرگ راه ها نسبت به داخل شهرها کمتر است، چرا که وجود ترافیک در شهر خود عاملی برای بالا رفتن مصرف سوخت خودروها است.


۶. از ترمز کردن های ناگهانی اجتناب کنید


ترمز کردن ناگهانی در جاده ها می تواند مصرف سوخت خودروی تان را بالا ببرد. البته در پاره ای از اوقات ترمز کردن ناگهانی اجتناب ناپذیر است. اما اگر به چنین روشی رانندگی می کنید، سعی کنید این عادت را کنار بگذارید، چرا که تکرار در ترمز کردن ناگهانی علاوه بر خطراتی که ایجاد می کند، مصرف سوخت را نیز به اندازه قابل توجه ی بالا می برد.


۷. از کنترل کروز در بزرگ راه استفاده کنید


کنترل کروز که گاهی به عنوان کنترل سرعت یا autocruise یا tempomat در برخی کشورها شناخته می شود، سیستمی است که به طور خودکار سرعت یک وسیله نقلیه موتوری را کنترل می کند. البته شاید چنین سیتمی روی خودروی شما نصب نباشد. اما در صورت وجود چنین سیستمی روی خودرویتان از آن استفاده کنید. این سیستم به خودروی تان اجازه می دهد، در بزرگ راه ها از یک سرعت ثابت استفاده کنید.

چنین سیستمی باعث می شود که نواسانات سرعت ماشین گرفته شود. با کم شدن نواسانات سرعت ماشین مصرف سوخت نیز پایین می آید. البته توجه داشته باشید که کنترل کروز ماشینتان را با محدودیت سرعت تنظیم کنید، چرا که حداکثر بازده سوخت در سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت است.


۸. سان روف و شیشه های ماشین تان را در سرعت های بالا ببندید


سعی کنید وقتی که می خواهید حرکت کنید، سان روف و شیشه های خودروی تان را ببندید. باز بودن سان روف و شیشه های خودروی شما آیرودینامیک ماشین را بر هم می ریزد. سازندگان خودرو به واسطه همین آیرو دینامیک سعی می کنند تا خودروی شما در حال حرکت کمترین اصطحکاک را با هوا داشته باشد. هر چقدر اصطحکاک ماشین با هوا کمتر باشد، در نتیجه فشار روی ماشین کمترشده و مصرف سوخت نیز پایین می آید. طراحان، آیرو دینامیک ماشین را با بسته بودن سان روف و پنجره خودروی تان محاسبه و طراحی کرده اند. باز بودن پنجره های خودرو در سرعت های پایین تقریبا مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر سرعت خودروی تان بالاتر ۵۵ کیلومتر بر ساعت برود، باز بودن پنجره ها می تواند با توجه به سرعتی که دارید بر روی مصرف سوخت خودروی تان تاثیر نامطلوب بگذارد.

برای اینکه مصرف سوخت خودروی تان بهبود یابد در سرعت های بالای ۵۵ کیلومتر بر ساعت حتما شیشه ها و سان روف خودرویتان را ببندید.


۹. کم کردن درجه کولر خودرو در روزهای گرم


به یاد داشته باشید، هر چقدر درجه کلر شما در روز های گرم بیشتر باشد، به همان اندازه مصرف سوخت تان نیز بالا می رود. البته این نکته در ترافیک های درون شهری بیشتر خود را نشان می دهد. توجه داشته باشید که در سرعت های بالا استفاده از کلر در درجه پایین به صرفه تر از آن است که بخواهید پنجرهای خودروی تان را باز نگه دارید.


۱۰. تعویض به موقع فیلتر هوای کثیف


وقتی فیلتر هوای ماشین تان کثیف باشد، موتور ماشین سخت تر کار می کند. این سخت کار کردن موتور همراه می شود با افزایش مصرف سوخت. بنابراین طبق توصیه سازندگان خودرو فیلتر هوا را به موقع عوض کنید. شما حتی با نگاه کردن به فیلتر هوا می توانید پی ببرید که زمان تعویض آن فرارسیده است یا نه.

یک فیلتر هوای تمیز به موتور ماشین تان اجازه می دهد تا کارایی بیشتری از خود نشان دهد. این کار هم عمر موتور خودروی تان را بالا می برد و هم باعث کاهش هزینه های جاری می شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که توصیه سازنده خودرو در مورد زمان بهینه مصرف فیلتر هوا را کاملا اجرا کرده اید.


۱۱. در نظر گرفتن باد مناسب برای تایرهای خودرو


برای اطمینان از اینکه باد تایرهای خودروی تان کاملا مناسب است با یک فشارسنج میزان باد تایرها را به دست آورید. اگر می خواهید فشار مناسب باد تایرها را داشته باشید، بهترین کار مطالعه راهنمای خودرو است. اگر باد تایر خودروی شما تنظیم نباشد، در پاره ای از مواقع می تواند تا ۵ درصد مصرف سوخت را بالا ببرد. پس دانستن میزان باد لاستیک خودروی شما کاملا ضروری است. این کار راهی برای کم کردن مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه ها است.


۱۲. کم کردن وزن خودرو با کنار گذاشتن وسایل غیر ضروری


سعی کنید خودروی تان را از هرگونه وسایل غیر ضروری خالی کنید. تقریبا هر ۵۰ کیلو گرم وزن اضافه می تواند ۱ الی ۲ درصد مصرف سوخت را بالا ببرد با نگاه کردن به صندوق عقب خودرو مطمئن شوید که بار اضافی و غیر ضروری در آن وجود نداشته باشد. هر چقدر ماشین تان سبک تر باشد، مصرف سوخت آن کمتر شده و در نتیجه هزینه های شما نیز کاهش می یابد.


۱۳. عیب یابی خودرو


در پاره ای از مواقع وجود یک عیب و نقص در خودرو باعث می شود تا مصرف سوخت بالا برود. شما می توانید با رفتن به یک مکانیکی معتبر این گونه ایرادات را برطرف کنید تا مستلزم هزینه های بیشتری نشوید. در ادامه شما را با ۵ قسمت خودرو که ایراد در آنها رابطه مستقیم با افزایش مصرف سوخت دارد آشنا می کنیم.


وایر شمع (یا سیستم جرقه زن)


فیلترهای هوا


سنسورهای اکسیژن


سیستم های تزریق سوخت


لاستیک


بروز مشکل در بخش هایی که نام برده شد، بزرگترین دلیل بر افزایش مصرف سوخت در خودروها است. اگر به هر دلیلی فیلتر هوا مسدود شده باشد و هوای کافی به موتور نرسد تقریبا تا ۲۰ درصد افزایش مصرف سوخت را تجربه خواهید کرد. در مورد لاستیک ها باید گفت سنجش میزان باد لاستیک کار بسیار آسانی است. شما خودتان می توانید با تنظیم کردن باد لاستیک در شرایط استاندارد ۳ تا ۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی داشته باشید. اگر شما بتوانید همه این توصیه ها را پیاده سازی کنید، دیگر با هزینه اضافی حاصل از مصرف غیر استاندارد خودروی خود روبه رو نخواهید شد.


مصرف سوخت و آمارهای تکان دهنده


میزان مصرف سوخت در حال حاضر در سراسر جهان در سطح هشدار دهنده ای است. نرخ بالای مصرف سوخت همراه شده است با انتشار کربن که محیط زیست ما را نیز تهدید می کند. در ادامه شما را با چند نمونه هشدار دهنده مصرف سوخت در جهان آشنا می کنیم. از سال ۱۹۷۰، مصرف سوخت جهان بیش از دو برابر شده است. این مصرف بالای سوخت شامل استفاده از اتومبیل، استفاده از نفت، کارخانه ها، هواپیماها و غیره است.

تقریبا ۱۰۰ میلیون بشکه در روز در سراسر جهان تولید می شود. نفت یک منبع غیر قابل احیا است و برآوردهای محافظه کارانه نشان می دهد که ظرف ۲۰ سال آینده تولید آن به یک سوم تولید امروزه می رسد. به همین دلیل مهم است که سوخت های پاک و مواد جایگزین نفت توسعه بیشتری یابند. مردم ایالات متحده تقریبا سه برابر دیگر نقاط جهان سوخت مصرف می کنند. ایالات متحده امریکا ۲۵ درصد از نفت تولیدی روزانه جهان را که حدود ۲۱ میلیون بشکه است مصرف می کنند. کشور چین در ۹ را مصرف می کند و ما بقی را سایر مردمان جهان مصرف می کنند. در طول ۶۰ سال گذشته، انتشار کربن در هوا رشد چشمگیری داشته است. انتشار کربن از ۱۰۰۰ میلیون تن کربن به بیش از ۷۰۰۰ میلیون تن کربن در سال رسیده است.