منو

هنگام خرید خودروی کار کرده چه سوالاتی از فروشنده بپرسیم؟


هنگام خرید خودروی کار کرده چه سوالاتی از فروشنده بپرسیم؟

خرید خودروی کار کرده از فروشنده حقیقی هیچوقت کار ساده‌ای نیست. خودروهای کار کرده می‌توانند مشکلاتی داشته باشند که اگر به موقع متوجه آن‌ها نشوید، هزینه زیادی فراتر از قیمت خودرو کار کرده به شما تحمیل می‌کنند.

هنگام خرید خودروی کار کرده چه سوالاتی از فروشنده بپرسیم؟

قطعا تشخیص برخی ایرادات خودرو تنها توسط تعمیرکاران متخصص صورت میگیرد اما شما پیش از اقدام برای خرید و یا حتی پیش از ملاقات با فروشنده میتوانید با پرسیدن چند سوال ساده، چند قدم در فرآیند خرید ماشین جلو بیفتید. در این مقاله سعی کردهایم به ده سوالی که باید حتما از فروشنده ماشین بپرسید بپردازیم تا بتوانید با آرامش خاطر در مورد خرید ماشین تصمیم بگیرید و قیمت خودرو کار کرده را جوری تعیین کنید که هم خودتان راضی باشید و هم فروشنده احساس نکند در معامله ضرر کرده است.

1.خودرو چقدر کار کرده است؟

اولین سوالی که باید از یک فروشنده خودروی کار کرده بپرسید کارکرد خودرو است. در تعیین قیمت خودرو کار کرده این عامل بیشترین تاثیر را دارد. خودروهایی که کارکرد خیلی زیادی دارند احتمالا مشکلاتی دارند اما خودروی بسیار کم کار کرد هم ممکن است نشانهای از این باشد که فروشنده در ماشین ایرادی مشاهده کرده یا از آن راضی نیست. بهتر است این سوال را پس از مشاهده آگهی و تماس با فروشنده بپرسید نه زمانی که برای بازدید خودرو رفتهاید. اگر از طریق آگهیهای اینترنتی به دنبال خرید هستید و کار کرد خودرو در قسمت مشخصات خودرو اعلام شده است، چه بهتر. یک گام جلو افتادهاید.

2.فروشنده چرا میخواهد خودروی خود را بفروشد؟

این هم یکی از آن سوالاتی است که بهتر است در همان تماس اولیه با فروشنده بپرسید و آن را تا زمان بازدید از خودرو عقب نیندازید. حسابی به جواب این سوال دقت کنید. ممکن است فروشنده پاسخ مشکوک و نامشخصی به شما بدهد که این میتواند نشان دهنده این باشد که راننده عیب یا ایرادی در خودرو مشاهده کرده یا از عملکرد آن راضی نیست. این سوال در تعیین قیمت ماشین کار کرده نیز اهمیت دارد. فروشندهای که نیاز مالی دارد حاضر است از قیمتی که اول تعیین کرده کوتاه بیاید اما اگر به عنوان مثال، فروشنده خودروی خود را میفروشد تا خودروی جدیدتر و بهتری بخرد، احتمالا به دنبال فروش ماشین به بالاترین قیمت ممکن است.

3.فروشنده از خودروی خود راضی هست یا نه؟

طبیعی است که بعضی فروشندگان پاسخ شفاف یا صادقانهای به این سوال ندهند چون ممکن است روی قیمت تاثیر منفی داشته باشد. اما اگر اعتماد او را جلب کنید یا روی پرسش خود پافشاری کنید اطلاعات مفیدی نصیبتان خواهد شد. ببینید وضعیت سواری از نظر فروشنده چطور است. آیا خودرو عمکلرد نرم و راحتی دارد؟ خودروی ساکتی است یا حسابی سر و صدا میکند؟ آیا از شتاب و مصرف سوخت خودرو راضی است؟ این سوالات میتوانند خیلی زود اطلاعات کلی درباره وضعیت خودرو به شما بدهند. بعضی از این اطلاعات مثل مصرف سوخت یا نرم بودن خودرو در جادههای نسبتا ناهموار ایران میتوانند در تصمیمگیری شما نقش کلیدی ایفا کنند.

4.خودرو از کجا خریداری شده است؟

معمولا تفاوت زیادی بین خودرویی که قبلا چندبار دست به دست شده است و خودرویی که از نمایندگی به صورت صفر خریداری شده است وجود دارد. اگر خودرویی که میخواهید بخرید قبل از مالک فعلی، در اختیار فرد دیگری بوده است ممکن است مشکلاتی داشته باشد که حتی مالک فعلی نیز از آن با خبر نیست. همینطور به دلیل این که نمیتوان اطلاعاتی درباره نحوه نگهداری خودرو توسط مالک قبلی جمع کرد سعی کنید از خرید خودروهایی که بین چند نفر چرخیده است اجتناب کنید. هر خودرویی به مرور زمان دچار فرسایش و استهلاک میشود و همین میتواند نشانهای برای نخریدن یک خودرو باشد. اگر هر خریدار تنها چند ماه از این خودرو استفاده کرده باشد، ممکن است خودرو مشکلی داشته باشد که باعث شده مالکان قبلی به سرعت آن را بفروشند.

5.روغنهای خودرو کی عوض شدهاند؟

پرسیدن این سوال میتواند یک ترفند جالب برای بررسی وضعیت نگهداری از خودرو باشد. اگر فروشنده بلافاصله جواب دقیقی به این سوال بدهد، یعنی مرتب خودروی خود را سرویس کرده و در زمان مناسب روغنهای مختلف آن (موتور، گیربکس، صفحات ترمز و غیره) را عوض کرده است و به خوبی از خودرو نگهداری کرده است. اگر فروشنده نتوانست جواب دقیقی به این سوال بدهد یعنی چندان روی خودروی خودش حساس نیست واین میتواند نشانهای از نگهداری بد از خودرو باشد.

6.قیمت آخر خودرو چقدر است؟

معمولا بهتر است این سوال را بعد از بازدید از خودرو و آزمایش آن بپرسید. این سوال به شکل زیرکانهای به این اشاره دارد که شما حاضر نیستید مبلغ تعیین شده توسط فروشنده را بپردازید و فروشنده باید با شما چانه بزند. فراموش نکنید خودرویی که وضعیت فنی خوبی دارد و سرحال و سالم است، قیمت بیشتری دارد و فروشنده ممکن است برای ضرر نکردن از قیمت تعیین شده پایین نیاید. اما اگر حس کردید که فروشنده حاضر است به هر قیمتی از شر یک ماشین خلاص شود، این یعنی این خودرو احتمالا مشکلی دارد و فروشنده میداند که باید هرچه سریعتر آن را بفروشد. فراموش نکنید که این یک قانون کلی نیست و ممکن است فردی به علت عجله یا نیاز مالی حاضر باشد تخفیف زیادی به فروشنده بدهد.

7.چقدر میشود خودرو را آزمایش کرد؟

هیچ فروشنده قابل اعتمادی از شما نمیخواهد بدون تست کردن خودرو و رانندگی با آن خودرو را بخرید. اگر به چنین فروشندهای برخورد کردید بلافاصله سراغ فروشنده دیگری بروید. معمولا فروشندهها میگذارند چند دقیقهای با خودرو رانندگی کنید. مهم است که از او بخواهید زمان کافی برای سواری به شما بدهد. معمولا چیزی بین نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه برای تست یک خودرو کافی است، اما زمانی کمتر از نیم ساعت نمیتواند به شما درک صحیحی از وضعیت خودرو بدهد. هنگام تست خودرو سعی کنید در مسیرهایی تردد کنید که شبیه به مسیرهای روزمره خودتان هستند. خیلی از ایرادات خودرو هنگام تست رانندگی مشخص میشود بنابراین حتما از فروشنده بخواهید وقت کافی برای آزمایش رانندگی خودرو به شما بدهد.

8.آیا فروشنده آماده است خودرو توسط یک مکانیک بررسی شود؟

درست مثل مورد قبلی، اصلا و ابدا به رانندهای که در مورد بررسی خودرو توسط مکانیک مستقل و کاربلد تردید دارد اعتماد نکنید. فروشندهای که خودروی سالمی دارد نه تنها مشکلی با بررسی خودرو توسط مکانیک ندارد بلکه باید به دلیل اعتمادساز بودن این کار، از آن استقبال هم بکند. همیشه و در هر شرایطی پیش از خرید یک خودروی کار کرده حتما از یک تعمیرکار متخصص و آشنا با مدل آن ماشین بخواهید که خودرو را برایتان بررسی کند با هر سطحی از دانش فنی، تنها تجربه یک تعمیرکار خبره است که میتواند برخی از مشکلات ریز خودرو را تشخیص دهد.

9.وضعیت مالی خودرو چطور است؟

خیلیها خودروی خود را به صورت اقساطی با شرایط مختلف میخرند. حتما از فروشنده بخواهید در مورد وضعیت مالی خودرو و اقساط آن توضیحات شفافی به شما بدهد و فراموش نکنید که اسناد و مدارک مربوط به لیزینگ خودرو و یا اقساط آن را با دقت بررسی کنید. حتی بهتر است از یک متخصص حقوقی مشورت بگیرید. یکی از بدترین اتفاقات ممکن این است که خودرویی را نقد بخرید و بعد متوجه شوید که سند خودرو در رهن یک شرکت است. اگرچه از نظر حقوقی حق با شماست و فروشنده موظف است ما به تفاوت مبلغ دریافتی را به شما پس بدهد، اما درگیریهای حقوقی و رفت و آمد به دادگاه میتواند فرآیندی خستهکننده و سرسامآور باشد. هنگام خرید خودرویی که قسط دارد حتما از فروشنده بخواهید توضیح دقیق و شفافی در مورد اقساط باقیمانده و شرایط فروش خودرو به شما بدهد.

10.وضعیت بیمه خودرو چطور است؟

خرید خودرویی که بیمه بدنه و شخص ثالث نداشته باشد از نظر قانونی ممکن نیست ولی بعضیها سعی میکنند زمان نزدیک به تمدید بیمه خودرو را بفروشند تا هزینههای بیمه را دور بزنند. بهتر است وضعیت بیمه را با دقت بررسی کنید و در صورت نیاز در مورد هزینه بیمه به یک توافق برسید. بیمهنامه خودرو روی تعیین قیمت خودروی کار کرده هم تاثیر دارد.

اگر بیمهنامه خودرو رو به اتمام باشد بهتر است از فروشنده تخفیف بگیرید. امکان انتقال بیمه نیز وجود دارد. در صورتی که از شرکت بیمه راضی نیستید از فروشنده بخواهید بیمه را فسخ کند و هزینه آن را از بیمه دریافت کند تا بتوانید به سراغ شرکت دیگری بروید. فراموش نکنید که از نظر قانونی بیمه خودرو باید ۲۴ ساعت پس از فروش خودرو به مالک جدید انتقال داده شود و در غیر این صورت هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده خودرو نیست.