منو

ECU یا کامپیوتر خودرو چیست؟


ECU یا کامپیوتر خودرو چیست؟

مسلما اسم کامپیوتر خودرو یا همان ECU به گوشتان خورده است. کامپیوتر خودرو مهم ترین بخش خودرو است و وظیفه کنترل و تصمیم گیری در خودرو را به عهده دارد. در این مقاله به معرفی کامل و شرح وظایف ECU خودرو می پردازیم

ECU یا کامپیوتر خودرو چیست؟

مسلما اسم کامپیوتر خودرو یا همان ECU به گوشتان خورده است. کامپیوتر خودرو مهم ترین بخش خودرو است و وظیفه کنترل و تصمیم گیری در خودرو را به عهده دارد. در این مقاله به معرفی کامل و شرح وظایف ECU خودرو می پردازیم.

استفاده از ECU (Electronic Control Unit) هم زمان با پیدایش خودروهای انژکتوری شروع شد. واحد کنترل الکترونیک که کامپیوتر خودرو نیز نامیده می شود با سنسور مختلفی که در بخش های مختلف خودرو قرار می گیرند، گزارش کاملی از عملکرد و وضعیت خودرو بدست می آورد. در صورت از کار افتادن ECU، خودرو قادر به حرکت نخواهد بود.

اجزای ECU خودرو

ECU خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل عملکرد خودرو ایفا می کنند. این بخش ها عبارتند از مبدل های آنالوگ به دیجیتال، دیجیتال به آنالوگ، خروجی های دیجیتال سطح بالا، میکروچیپ های ارتباطی و کاندیشنر سیگنال ها. ECU با دریافت سیگنال ها و گزارشات این سنسور های به تصمیم های ضروری می پردازد.

این سنسور به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • سنسور اکسیژن یا لاندا

  • سنسور فشار داخل مانوفیلد یا MAP

  • سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز

  • سنسور دمای آب یا CTS

  • سنسور دمای هوا ATS

  • سنسور ضربه

  • سنسور دور موتور یا RPM

در داخل ECU دو نوع حافظه وجود دارد:

  • حافظه موقت

حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دندهها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظهای برای تنظیمات لحظهای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

این نوع حافظه با قطع برق باطری پاک می شود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize میگویند.

  • حافظه دائمی

این نوع حافظه که مانند سیستمعامل و Setup کامپیوترهای PC است، با قطع برق از بین نمیرود اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و میتوان گفت که ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که تعداد ردیفها و ستونهای این جدول برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور میباشد.

وظیفه ECU چیست؟

همانطور که اشاره کردیم وظیفه اصلی کامپیوتر خودرو نظارت داشتن بر وضعیت خودرو و کنترل عملکرد آن است. کارهای دیگر ای سی یو خودرو شامل، بهبود وضعیت مصرف سوخت، تنظیم نمودن درجه و زمان پاشش سوخت در انژکتور است.

همچنین عیب یابی خودرو از طریق کامپیوتر خودرو انجام می شود که به وسیله دستگاه دیاگ خودرو که به ECU خودرو متصل است و با استفاده از اطلاعات مهم ثبت شده در کامپیوتر اطلاعات را تطابق میدهد و وضعیت را بررسی می کند و عیب یابی خودرو از این طریق انجام می شود.

سازندگان معتبر ECU

  • شرکت Bosch آلمان

شرکت Bosch بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا میباشد. محصولات این خودرو در اغلب خودروهای پیشرفته جهان پیدا می شود. چند مدل از زانتیا موجود در ایران نیز دارای کیت انژکتوری Bosch میباشد.

  • شرکت Delco آمریکا

شرکت Delco یکی از قدیمیترین شرکتهای سازنده ECU میباشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز مشاهده می شود مانند کادیلاک، پونتیاک و... همچنین در خودروهای دوو کره مانند ESPERO.

  • شرکت Ford آمریکا

شرکت فورد که خودرو سازنده خودرو هست ECU مخصوصی برای خودروهای خود می سازد. اولین بار نیز شرکت فورد ایده کنترل تطبیقی را در کامپیوترهای خود بکار برد.

  • شرکت Siemens آلمان

این شرکت آلمانی مسلما مانند Bosch معروف و معتبر نیست اما کامپیوترهای مناسبی می سازد. پراید ایرانی از ECU محصول این شرکت استفاده می کند.

  • شرکت Magneti Marekki ایتالیا

شرکت مگنتی مارکی در اروپا محبوبیت زیادی داشته و اغلب روی خودروهای اروپایی کیت آن مشاهده می شود خودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.

  • شرکت Sagem فرانسه

ECU های شرکت Sagem بیشتر روی ماشینهای فرانسوی مشاهده می شود مخصوصا پژو ۲۰۶، مدلهایی از زانتیا و همچنین خودروهای ایرانی مانند سمند و پیکان انژکتوری.

  • شرکت Nippon Denso ژاپن

این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده سهام آن را دارا میباشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز) و برخی خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و ... متعلق به این شرکت میباشد.

نکات ضروری در مورد ECU

نگه داری و مراقبت از ECU خودرو بسیار ضروری است. خرابی آن نیز بسیار دردسر ساز و پر هزینه است. لذا از انجام کارهای زیر که ممکن از به ECU آسیب بزند، بپرهیزید:

  • هنگام روشن بودن خودرو کابل های باطری را جدا نکنید
  • جرقه را از روی وایر شمع و با اتصال به بدنه امتحان نکنید
  • به ECU آب نزنید
  • از دست زدن به ECU اجتناب کنید