منو

بررسی علت‌های استارت نخوردن خودرو


بررسی علت‌های استارت نخوردن خودرو

چرا خودروی من روشن نمیشود؟ بررسی علتهای استارت نخوردن خودرو

روشن نشدن و استارت نخوردن خودرو یکی از شایعترین مشکلاتی است که برای خودروها پیش میآید. در این مقاله سعی میکنیم علتهای مختلف استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهایی برای مواجهه با این مشکل ارائه کنیم.

گام اول این است که بفهمیم خودرو دقیقا چه مشکلی دارد، یعنی ببینیم بعد از چرخاندن سوییچ یا زدن دکمه استارت ماشین، چه اتفاقی میافتد. آیا صدای استارت خوردن موتور به گوش میرسد ولی خودرو روشن نمیشود یا وقتی استارت میزنیم هیچ اتفاقی نمیافتد؟ ممکن است این دو مشکل شبیه به هم باشند ولی هرکدام علتها و راهحلهای مختلفی دارند. به خاطر داشته باشید که خودروها ماشینهای بسیار پیچیدهای هستند و ممکن است عوامل مختلفی در استارت نخوردن و روشن نشدن آن موثر باشند.

استارت نخوردن و نشنیدن صدای موتور

اگر سوییچ را میچرخانید یا دکمه استارت را میزنید و هیچ اتفاقی نمیافتد، به احتمال خیلی زیاد خودرو یک مشکل الکتریکی دارد. مشکلات الکتریکی دلایل مختلفی دارند.

باتری ضعیف یا خالی کرده

یکی از مشکلات شایع خودروها که منجر به روشن نشدن ماشین میشود، خالی کردن باتری است. این اتفاق زمانی میافتد که خودرو خاموش باشد ولی بعضی از سیستمها روشن بمانند و باتری را تخلیه کنند. این اتفاق نسبتا طبیعی است و به آن تخلیه انگلی گفته میشود و ممکن است خود به خود برطرف شود. اما اگر مدت طولانی از خودرو استفاده نشود ممکن است باتری کاملا تخلیه شود و نیاز به باتری به باتری کردن یا تعویض باتری وجود داشته باشد.

مشکلات مربوط به خروجیهای باتری

ممکن است شما هم در ماشین خود زنگزدگیها و خوردگیها در پایانههای باتری مشاهده کرده باشید. گاهی شدت این زنگزدگی و فرسودگی آنقدر بالاست که باعث اختلال در عملکرد باتری میشود. تمیز کردن و یا تعویض ترمینالهای باتری میتوانند این مشکل را برطرف کنند، ولی به خاطر داشته باشید که تمیزترین باتریها نیز با مرور زمان ضعیف شده و شارژ آنها به پایان میرسد.

شکستگی یا جابجایی سوییچ کلاچ

اگر زمانی که استارت میزنید چراغهای خودرو کمنور یا خاموش و روشن نمیشوند، به احتمال زیاد مشکلی در سوییچ احتراق، سوییچ دنده خلاص، سیمپیچ استارت ماشین و یا سیمکشیهای استارت خودرو وجود دارد. خودروها برای این که استارت بخورند باید در حالت توقف کامل قرار بگیرند، اگر سوییچ گیربکس تنظیم نشده باشد، خودرو به اشتباه تشخیص میدهد که در حالت پارک قرار ندارد و به راننده اجازه استارت زدن نمیدهد.

مشکلات مربوط به سیستمهای امنیتی

کلیدهای هر خودرو مثل اثر انگشت منحصر به فرد هستند، اما سیستم امنیتی خودرو هم مثل بقیه سیستمهای الکترونیکی دچار خطا میشود. بعضی وقتها سیستمهای امنیتی شوند و به شما اجازه نمیدهند خودرو را روشن کنید. کارشناسان معتقدند حتی خودروهای هوشمند که مجهز به سیستمهای بدون کلید (کی لس) هستند نیز ممکن است دچار چنین خطاهایی شود.

خرابی استارت یا سلونوئید

اگر هنگامی که خودرو را استارت میزنید به جای صدای تلاش موتور برای روشن شدن صدایی شبیه به کلیک یا تق و تق میشونید، به احتمال زیاد سیستم استارت یا سلونوئید درگیر میشود ولی به سرعت غیرفعال میشود. این قطعات خودرو نیز در معرض آسیب و فرسودگی هستند و ممکن است علت روشن نشدن خودروی شما همین باشد.

استارت خوردن موتور و روشن نشدن خودرو

اگر زمانی که استارت میزنید صدای موتور شنیده میشود ولی روشن نمیشود، به احتمال خیلی زیاد خودروی شما نه مشکل الکتریکی، بلکه مشکل مکانیکی دارد.

کمبود سوخت یا نرسیدن سوخت به موتور

واضح است که اگر زمانی که خودرو را استارت میزنید، سوخت وارد موتور نشود، موتور روشن نخواهد شد. بعید است که کسی سعی کند خودرویی که سوختش تمام شده را روشن کند، ولی گاهی ممکن است پمپ سوخت یا رله سوخت دچار مشکل شود. اگر با سوخت بسیار کم رانندگی کنید، ممکن است هوا وارد پمپ سوخت شود. این یعنی افزایش دمای پمپ سوخت و در نتیجه فرسودگی آن. از داشتن سوخت کافی اطمینان حاصل کنید و یا پمپ یا رله سوخت را تعمیر کنید.

خرابی استارت

سلونوئید تنها قسمت سیستم استارت نیست که در معرض خرابی دارد. راه حل تشخیص این مشکل بسیار ساده است. اگر چراغهای خودروی شما زمانی که خودرو خاموش است پرنور هستند ولی وقتی زمانی که استارت میزنید کمنور میشوند، به احتمال زیاد استارت مکانیکی خودروی شما آسیب دیده و باید تعمیر یا تعویض شود.

مشکل احتراق شمع خودرو

برای روشن شدن موتور مجموعهای از قطعات باید با هماهنگی یکدیگر کار کنند. یکی از دلایل شایع استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو، مشکلات مربوط به شمع و کوئل خودرو است. حتی اگر خودروی شما روشن هم بشود، مشکلات شمع و کوئل باعث کاهش عملکرد خودروی شما میشود. اگر پیش از اینکه خودروی شما به مرحله روشن نشدن برسد مشکلاتی با عملکرد آن داشتید و یا روشن شدن آن سخت شده است، به احتمال زیاد شمع یا کوئل خودرو نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

گرفتگی مجاری سیستم سوخترسانی و انژکتورها

یکی دیگر از دلایل شایع روشن نشدن خودرو، گرفتگی در سیستم سوخترسانی است. اگر بنزین به موتور شما نرسد هیچ فرقی با یک خودروی بدون سوخت نخواهد داشت و موتور روشن نخواهد شد. ممکن است در صورت خرابی فیلتر سوخت، گرد و خاک یا ضایعات ریز دیگری وارد مجاری سوخترسانی شده و باعث گرفتگی شوند. اگر انژکتورهای سوخترسان نیز کثیف شده باشند مشکل مشابهی به وجود میآورد. در شرایط عادی فیلتر سوخت خودرو باید هر صد و شصت هزار کیلومتر عوض شوند، اما اگر گرفتگی باعث عملکرد نامناسب فیلتر سوخت شود، باید آن را عوض کرد.

همانطور که گفتیم برای روشن شدن خودرو مجموعه گستردهای از عوامل باید به صورت یکپارچه در کنار یکدیگر عمل کنند. ممکن است علت استارت نخوردن ماشین شما بسیار ساده و یا بسیار پیچیده باشد. امیدواریم این مطلب به شما در شناسایی مشکلات استارت خوردن خودرو کمک کرده باشد. فراموش نکنید که گاهی اوقات مجموعهای از مشکلات باعث استارت نخوردن خودرو شوند، در چنین شرایطی، حتما از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید.