منو

نکات ضروری قبل از مسافرت تابستانی با خودروی شخصی


نکات ضروری قبل از مسافرت تابستانی با خودروی شخصی

در این مقاله قصد داریم نکات ضروری جهت آماده کردن خودرو قبل از مسافرت‌های تابستانه را مرور کنیم. امیدواریم با رعایت این نکات سفری ایمن و بی دغدغه داشته باشید و یک سفر خاطره‌ساز را با خودروی خود تجربه کنید.

نکات ضروری قبل از مسافرت تابستانی با خودروی شخصی

در این مقاله قصد داریم نکات ضروری جهت آماده کردن خودرو قبل از مسافرتهای تابستانه را مرور کنیم. امیدواریم با رعایت این نکات سفری ایمن و بی دغدغه داشته باشید و یک سفر خاطرهساز را با خودروی خود تجربه کنید.

مسافرت و سفرهای جادهای از جذابترین بخشهای تابستان خانوادهها و جوانان است. با وجود وسایل مسافرتی امن و مناسب، هنوز هم عده زیادی مسافرت با خودروی شخصی را ترجیح میدهند.

برای داشتن سفری آرام و به دور از اضطراب ضروری است که از قبل خودروی خود را برای مسافرت آن هم در هوای داغ تابستانی آماده کرده باشید. رعایت این نکات در بالا بردن امنیت سرنشینان و همچنین کاهش چشمگیر اتفاقات غیر منتظره، بسیار موثراند.

به روغن خودرو توجه کنید

قدیمیها پیشنهاد میدادند که در فصل تابستان روغن سنگینتری درون خوردو بریزید اما خودروهای کنونی شامل این اصل نمیشوند و هر کدام به روغن خاصی نیاز دارند. موتور خودروهای مدرن به نحوی طراحی شدهاند که نیاز کمتری به تعویض نوع روغن دارند و در دما و شرایط آب و هوایی مختلف همچنان به کار خود ادامه میدهند، اما تعویض به موقع روغن هنوز هم یک اصل مهم است، خصوصا در هوای گرم تابستان و مسیرهای خشک جادهای که موتور تحت فشار بیشتری فعالیت میکند، نیاز به روغن جدید بیشتر حس میشود.

اگر در بقیه فصول به دلیل سرمای هوا اقدام به تعویض روغن خودرو نکردهاید، هم اکنون بهترین زمان برای این کار است. تعویض نکردن مداوم و به موقع روغن خودرو به فرسودگی شدید موتور و تعمیراتی پرهزینه میانجامد. لازم است که به مرتب و طبق جدول زمانی پیشنهادی سازنده خودرو ، سطح روغن خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر یا تعویض کنید منتظر چراغ هشدار تعویض روغن نباشید و بر اساس دستورالعمل سازنده روغن خودروی خود را به موقع تعویض کنید.

سطح مایعات خودرو

تنها هدف کولر خودرو خنک کردن فضای کابین در فصل گرما نیست. این سیستم نقش مهمی در پایین نگه داشتن دمای موتور جهت از کار نیافتادن دارد. در دمای حرکتی 93 درجه سلسیوس، کولر تمام سعی خود را میکند تا موتور را از زنگ زدن حفظ کند تا از کاهش ویسکوزیتهی روغن موتور و کاهش بهینه بودن احتراق سوخت پیشگیری کند.

در دمای 120 درجه سلسیوس موتور خودرو جوش می آورد که خودرو و سرنشینان آن را در خطر می اندازد. به این دلیل است که پیشنهاد می کنیم در تابستان سطح مایع خنک کننده بررسی شود. هنگام چک کردن سیستم تهویه به بیاد داشته باشید:

  • مطمئن شوید که رادیاتور خنک است. اگر رادیاتور گرم یا داغ شده باشد، تحت فشار است. این اتفاق می تواند به سوختن مایع خنک کننده و آسیب به رادیاتور بینجامد.
  • در رادیاتور و لولهی خنک کننده به دنبال ترک و نشتی باشید و اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات ایمن هستند.
  • در نهایت هنگامی که سطح مایع خنک کننده به کمتر از حد وسط رسید، آن را پر کنید. هیچگاه از ضدیخ خالص در سیستم تهویه استفاده نکنید. همیشه سعی کنید که از ترکیب 50-50 آب و ضدیخ یا یک ترکیب از قبل رقیق شده استفاده کنید.

به علاوه اهمیت زیادی دارد که سطح مایعهای دیگر، مثل روغن سیستم فرمان، مایع شیشه پاک کن، روغن ترمز و روغن سیستم انتقال قدرت ماشین خود را پیش از آغاز سفر بررسی کنید و در صورت نیاز به آنها رسیدگی کنید.

بررسی لاستیکها

اهمیت دارد که آج لاستیکها اندازهی کافی برای ایجاد اصطکاک داشته باشند. با سکه میتوان از میزان اندازهی مناسب برای آج لاستیکها مطمئن شد. توجه کنید که فشار بادی که روی بدنه ی لاستیک نوشته شده است، حداکثر میزانی است که میتواند تحمل کند، نه میزان مناسب فشار باد برای لاستیک. در نهایت به دنبال هرگونه ترک و پارگی یا تغییر شکل و باد کردگی در لاستیکها باشید و در صورت لزوم آن را پنچرگیری یا تعویض کنید. حتما لاستیک یدک سالمی و ایمنی همراه داشته باشید تا در صورت وقوع اتفاقی برای لاستیکها امکان برطرف کردن آن فراهم باشد.

بررسی سیستم تهویه ی خودرو

داشتن سیستم تهویه سالم در خودرو برای یک سفر تابستانی اهمیت بسیار زیادی دارد. این سیستم مانند باقی سیستمهای خودرو باید بصورت مداوم چک شود.

به دنبال تسمههای ترک خورده یا پاره باشید. با پاره شدن تسمه، کمپرسور از کار می افتد که باعث خراب شدن سیستم تهویه می شود. اگر خودتان دانش کافی ندارید، از یک مکانیک بخواهید سطح مایع خنک کننده سیستم تهویه را بررسی و در صورت آن را تعویض کند یا دوباره پر کند. مایع سیستم تهویه سمی است و باید توسط یک فرد متخصص با دانش فنی کافی بررسی شود.

ایمن برانید

بدترین راه برای پایان دادن به یک سفر تابستانی، تصادف است. کمی احتیاط و آمادگی شما را از حوادث متعددی ایمن نگه می دارد.

تمام خودروها بدون توجه به ابعاد و شکل خود، نقاط کور دارند. در طول سفر به این نکته توجه بالایی داشته باشید تا از هرگونه خطر و اتفاق احتمالی دور باشید.

خودروهای مدرن جهت افزایش ایمنی یک دوربین در عقب خود دارند. در صورتی که خودروی شما به آن مجهز نیست، خرید و نصب آن بسیار توصیه میشود.

به علاوه اگر شیشهی چراغ جلو کثیف و مات شده است، پیشنهاد می کنیم آن را پاک کنید. شیشه چراغ جلو تمیز نور بیشتری از خود عبور می دهد و برای رانندگی در شب مناسبتر است. تغییر دادن چراغ ها به چراغ هالوژنی نیز کیفیت و درخشندگی نور چراغ را به خصوص برای رانندگی در شب افزایش میدهد.

آمادگی خود را حفظ کنید

ما امیدواریم که سفرتان از هرگونه خطر دور باشد ولی باید در تمام شرایط هشیار باشید و توقع و آمادگی مقابله با اتفاقات غیرمترقبه را داشته باشید. اطمینان کنید که در خودرو به ازای هر سرنشین حداقل یک گالن آب نگه داری کنید. ابزار دستی اولیه، کابل یدک، قیچی و چاقوی جیبی، چراغ قوه با باتری یدک، دستکش، تلمبه لاستیک، داروهای ضروری، کابل شارژ موبایل، بسته کمکهای اولیه و غذای غیرقابل فاسد شدن از دیگر مواردی است که به همراه داشتن آنها هنگام سفر تابستانی اهمیت زیادی دارد.

با رعایت و اجرای این نکات ساده، نگرانیهای خود در مورد سفر جادهای تابستانی را کم کنید. مسافرتهای تابستانی تفریح و هیجان زیادی به همراه دارند که با رعایت احتیاط از قبل، میتوان به این لذتها افزود.