منو

شرکت تسلا چگونه به وجود آمد؟


شرکت تسلا چگونه به وجود آمد؟

بازار خودروی ایالات متحده از خودروسازان معتبری مانند فورد (F)، هوندا (HMC) و شورولت (GM) اشباع شده است. اما یک شرکت از این ترکیب متمایز است: سازنده خودروهای الکتریکی Tesla Motors (TSLA). شرکت تسلا و مدیرعامل آن، ایلان ماسک، در سال 2012 زمانی که خودروی پرچمدار خود، مدل S را عرضه کرد، به شهرت رسیدند.

افتتاح تسلا، آن را به عنوان یکی از معدود خودروسازان مستقل موفق و پیشگام در بازار خودروهای الکتریکی قرار داد. قابل ذکر است که این خودرو در بین خریداران خودرو نیز موفق بوده است. مدل S، یک سدان لوکس شیک که قیمت آن از 74990 دلار شروع می شود، از نظر ایمنی در رتبه بندی Euro NCAP بهترین است.

هنگامی که مدل S در سال 2012 برای اولین بار به نمایش درآمد، تسلا زمانی که مطبوعات تجاری به آن جایزه دادند، تیتر خبرها شد. خودروی برقی پلاگین در سال 2013 امتیاز تقریباً عالی 99 از 100 را از Consumer Reports دریافت کرد که اشاره کرد این "بالاترین امتیاز در رتبه بندی ما" است.

تا سپتامبر 2014، این خودرو با فروش 2500 دستگاه تنها در یک ماه، رکورد فروش جدیدی را برای خود در ایالات متحده به نام خود ثبت کرد و در سه ماهه اول 2015، فروش با 10030 دستگاه به بالاترین حد خود رسید.

در حال حاضر این یک عنصر اصلی در استراتوسفر خودروهای الکتریکی در نظر گرفته می شود. تا 26 مارس 2024، ارزش بازار شرکت 571 میلیارد دلار بود.

تاریخچه تسلا موتورز


برخلاف تصور عمومی، تسلا یک شبه به موفقیت دست پیدا نکرد. این شرکت در سال 2003 توسط دو مهندس سیلیکون ولی، مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ، که به دنبال ساخت خودروهای الکتریکی با رانندگی سریع و سرگرم کننده بودند، تاسیس شد.

ریشههای این شرکت به سال 1990 بازمیگردد، زمانی که تارپنینگ با ابرهارد، مهندس آن زمان در Wyse Technology آشنا شد و آنها دوستان خوبی شدند. این دو مشترکات زیادی داشتند، از جمله اشتیاق به راه اندازی شرکت ها، و به زودی شرکت هایی از جمله NuvoMedia را راه اندازی کردند که کتاب الکترونیکی Rocket را در سال 1998 منتشر کرد.

اشتیاق به اتومبیل خیلی زود پس از طلاق ابرهارد و تصمیم به خرید یک ماشین اسپرت آغاز شد. او پس از سرمایه گذاری در یک بوتیک خودروسازی الکتریکی به نام AC Propulsion، وارد صنعت خودروهای الکتریکی شد.

در سال 2001، ابرهارد و تارپنینگ پس از شنیدن سخنرانی ایلان ماسک در یک سخنرانی انجمن مریخ در دانشگاه استنفورد، با او ملاقات کردند. در آن زمان، ماسک از قبل مجموعهای از استارتآپهای موفق داشت.
در سال 1998 پیتر تیل و مکس لوچین یک شرکت پرداخت آنلاین را تاسیس کردند.
در سال 1999، ایلان ماسک شرکت مشابهی به نام X.com را تاسیس کرد و آنها با هم ادغام شدند و PayPal را تشکیل دادند.
سپس این گروه در سال 2002 پی پال را به eBay فروخت. به طرز چشمگیری، ماسک از این فروش 165 میلیون دلار سهام به دست آورد.
اندکی بعد، ماسک اسپیس ایکس را به فضا پرتاب کرد، شرکتی که در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب موشک ها و فضاپیماهای پیشرفته فعالیت می کند.

تسلا به طور رسمی در سال 2003 با هدف اختراع یک ماشین الکتریکی قدرتمند، زیبا و با آلایندگی صفر تاسیس شد. دیگر بنیانگذاران JB Straubel - مدیر ارشد فناوری (CTO) شرکت تا سال 2019 - و ایان رایت، که تسلا را در سال 2004 ترک کرد. رایت بعداً شرکت انتقال قدرت خودروهای الکتریکی رایت اسپید را تاسیس کرد.

در سال 2004، بنیانگذاران شرکت دورهای اولیه سرمایه گذاری با شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر را پشت سر گذاشتند.
ماسک دور اولیه تامین مالی را رهبری کرد و خیلی زود به عنوان رئیس هیئت مدیره به آن پیوست.
سرمایه گذاران آینده در دورهای بعدی شامل دوستان، خانواده و تعداد زیادی از شرکت های VC، از جمله Valor Equity Partners خواهند بود.

مدیرعامل تسلا: ایلان ماسک


ایلان ماسک به چهره تسلا تبدیل شده است و اغلب به عنوان موسس این شرکت اشتباه می شود. ماسک یک کانادایی-آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که به عنوان مهندس آموزش دیده است. او دارای مدرک لیسانس دوگانه در رشته فیزیک و اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا است.
11

گفته می شود، او در قلب یک کارآفرین و مخترع است. در سال 1995، ماسک در مقطع دکتری فیزیک کاربردی استنفورد ثبت نام کرد. برنامه اما به دلیل کارآفرینی در فضای اینترنت نوپا و رو به رشد آن زمان ترک تحصیل کرد.

بلافاصله پس از آن، او چندین شرکت کوچک موفق از جمله شرکت انتشارات آنلاین Zip2 را راه اندازی کرد. از آن فروش، ماسک X.com را راه اندازی کرد، یک بانک آنلاین که با Confinity ادغام شد و PayPal را تشکیل داد.

تسلا موتورز: سال های اولیه


از سال 2004 تا 2008، تسلا به طور قابل توجهی رشد کرد و اولین خودروی خود، رودستر را توسعه داد.
این شرکت کارخانه تولیدی خود را در فرمونت، کالیفرنیا افتتاح کرد، کارخانه ای به مساحت 5.3 میلیون فوت مربع که قبلاً متعلق به تویوتا و جنرال موتورز بود.
این کارخانه به نام Nummi شناخته می شود که شامل دو تاسیسات رنگ و 1.5 مایل خط مونتاژ است.

در سال 2008، ماسک مدیرعامل و معمار محصول شرکت شد، سمتهایی که تا مارس 2024 همچنان در اختیار دارد. در همان سال، تسلا اولین خودرو خود را با نام خودروی اسپرت رودستر عرضه کرد.
Car and Driver نوشت: "این فقط یک ماشین نیست، بلکه یکی از قوی ترین بیانیه های خودرو در جاده ها است."

تسلا موتورز امروز


تسلا، به عنوان بخشی از راز موفقیت خود، همچنان بر ایجاد خودروهای الکتریکی و ساخت سیستمها و اجزای پیشرانه خودروهای الکتریکی (EV) تمرکز میکند. از سال 2022، این شرکت دارای شبکه ای از 438 فروشگاه و گالری و همچنین حدود 100 مرکز خدمات است.
اپتی وات. "چند فروشگاه تسلا در سراسر جهان وجود دارد؟"

این شرکت تا سال 2024 بیش از 50000 سوپرشارژر در سراسر جهان ارائه می دهد.

یکی از علائم تجاری این شرکت تمرکز بر انتشار یک محصول در یک زمان است. و در حالی که تسلا به ساخت مدل S ادامه میدهد، مدلهای جدیدتری را برای گسترش مشتریان خود عرضه کرده است. مدل های دیگر عبارتند از سدان مدل 3 ارزان تر، مدل X به سبک SUV و کراس اوور مدل Y. محصول بعدی تسلا در افق، Cybertruck است.

استراتژی تسلا موتورز


برای حرکت با زمان در حال تغییر، تسلا بر عرضه محصولات جدید متمرکز است که طیف وسیع تری از مصرف کنندگان را هدف قرار می دهد. تسلا موتورز برای ماندن در بازار رقابتی، فعالیت های خود را در سطح جهانی با تاسیسات تولیدی در ایالات متحده، چین و آلمان گسترش داده است.

برای کاهش هزینههای بستههای باتری لیتیوم یونی، تسلا و شرکای استراتژیک کلیدی، از جمله پاناسونیک، یک کارخانه گیگافکتوری در نوادا ساختند که مدل 3، بستههای باتری و محصولات ذخیرهسازی انرژی را تولید میکند.

تسلا موتورز: به دنبال آینده


بازار خودروهای الکتریکی در حال رشد است و خودروسازان لوکسی مانند مرسدس بنز و بیامو به فضا پرش میکنند. تحلیلگران پیش بینی می کنند که کل فروش جهانی خودروهای الکتریکی تا سال 2030 تقریباً 29.5 درصد از کل فروش خودروهای جدید خواهد بود.

با این اوصاف، موفقیت بلندمدت تسلا حدس هر کسی است. در دسامبر 2014، آدام جوناس، تحلیلگر خودرو مورگان استنلی، پیش بینی کرد که این شرکت تا 40 درصد از هدف خود برای فروش 500000 خودرو در سال 2020 کوتاهی می کند.

با این حال، تسلا با تولید 509737 دستگاه و تحویل 499550 دستگاه، دقیقاً به هدف خود رسید.

مانند هر چیزی، هیچ تضمینی وجود ندارد. واقعیت این است که تسلا موتورز از یک شرکت نوپا به یک بازیگر معتبر در صنعت تبدیل شده است. چیزی که تغییر نمی کند، داستان خارق العاده و جایگاه آن به عنوان یک پیشگام در مرز خودروهای الکترونیکی است.

بنیانگذاران تسلا موتورز چه کسانی هستند؟


شاید قابل توجه ترین چهره مرتبط با تسلا موتورز ایلان ماسک باشد. با این حال، این شرکت در سال 2003 توسط مهندسان آمریکایی مارک تارپنینگ و مارتین ابرهارد تاسیس شد.

تسلا موتورز چه زمانی تاسیس شد؟


تسلا موتورز در سال 2003 به عنوان یک سازنده خودروهای الکتریکی تاسیس شد. اولین محصول آن، رودستر، در سال 2008 عرضه شد.

تسلا از چه زمانی تولید خودرو را آغاز کرد؟


تسلا در سال 2003 راه اندازی شد و اولین خودروی خود را در سال 2008 عرضه کرد. در این بین، تسلا فعالیت های خود را بر تحقیق و توسعه و تولید اولین محصول خود متمرکز کرد.
30

تسلا از چه زمانی فروش خودرو را آغاز کرد؟


تسلا فروش خودرو را در سال 2008 آغاز کرد.
اولین عرضه آن رودستر بود که از آن زمان متوقف شده است. این شرکت اعلام میکند که نسخه جدید رودستر سریعترین خودروی جهان است.

تسلا موتورز چقدر موفق است؟


تسلا موتورز با بیش از 571 میلیارد دلار تا مارس 2024 دارای بزرگترین سرمایه بازار در بین تمام خودروسازان است.
با این حال، از پیشرو در فروش فاصله زیادی دارد.