منو

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان


افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

شخصی‌سازی خودروها چیز جدید نیست اما افزایش شدید محبوبیت این کار در سالیان اخیر باعث شده خودروسازان به فکر ارائه‌ی آپشن های متعدد و گران‌قیمتی بیفتند.

نیویورک تایمز اخیراً در مقاله ای جالب به بررسی این روند پرداخته است. همانگونه که گفته میشود صنعت خودرو از زمانی که هنری فورد گفت مشتریان میتوانند خودروی مدل T را به هر رنگی سفارش دهند به شرط اینکه رنگ موردنظر مشکی باشد بسیار تغییر کرده است.

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

رولزرویس یکی از بارزترین مثالهای شخصی سازی خودروها بوده و این خودروساز چند هفته ی پیش اعلام کرد تمامی کولینان های فروخته شده به صورت سفارشی کارخانه را ترک کرده اند و در واقع هیچ کولینانی مشابه هم نیست. البته این نوع شخصی سازی ها به قیمت گزافی تمام میشود و خریداران همه چیز از زیرسیگاری گرفته تا مجسمه ی طلایی روی کاپوت را انتخاب میکنند.

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

پورشه هم با آپشن های گرانبهای خود شناخته شده و نگاهی سریع به پیکربندی آنلاین کاین توربو نشان میدهد خریداران میتوانند از بین 6 رنگ متفاوت کمربندهای ایمنی و 4 نوع تریم چوب کابین یکی را انتخاب کنند. این شرکت آلمانی همچنین آپشن های بسیار زیادی از پکیج فیبر کربنی اسپورت دیزاین گرفته تا رکابهای فولادی ضدزنگ را ارائه میکند.

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

اینها تنها برخی از نمونه های معمولی روند شخصی سازی خودروها بوده و مثالهای عجیب تر دیگری هم وجود دارند. یکی از کارمندان نمایندگی یک شرکت خودروسازی میگوید قبلاً یکی از مشتریان، کلاه فوتبال آمریکایی زمان دانشجویی خود را به شرکت آورده و خودرویی با آن رنگ را میخواهد. نمایندگی ها هم کلاه را به آلمان فرستاده و آئودی نیز خودرویی دقیقاً با همان رنگ را تولید کرده است. این کارمند میگوید همه در نمایندگی حالت بدی داشتند اما خب مشتری کاملاً از خودروی خود راضی بود و آن را دوست داشت.

حتی در بخش خودروهای ارزانتر هم این روند کاملاً محبوب شده است. به طور مثال یکی از مدیران مینی میگوید از بین بیش از 16 هزار مینی هاردتاپ فروخته شده در سال 2017 تعداد 14 هزار دستگاه آن به صورت شخصی شده به فروش رفته اند.

افزایش شدید شخصی‌سازی خودروها توسط مشتریان

آینده ی روند شخصی سازی خودروها روشن است چرا که گفته شده حدود یک سوم از افراد 16 تا 24 ساله که مالک خودرو از وسایل جانبی در خودروهای خود استفاده کرده اند. همچنین گزارش شده این افراد سال پیش 7.2 میلیارد دلار را صرف خرید وسایل افترمارکتی برای خودروهای خود کرده اند.