منو

خودروهای با فناوری پیشرفته ممکن است بیشتر از ارزششان مشکل ساز باشند


خودروهای با فناوری پیشرفته ممکن است بیشتر از ارزششان مشکل ساز باشند

رانندگان ممکن است امنیت و حریم خصوصی را در ازای ویژگی‌های فنی پیشرفته در خودروهای هوشمند خود قربانی کنند.

اتومبیل های مدرن اغلب به عنوان "کامپیوترهای متحرک" توصیف می شوند. آنها با سیستم های خودکار کمک راننده، صفحه نمایش بزرگ، اتصال به اینترنت و راه های زیادی برای همگام سازی با گوشی های هوشمند عرضه می شوند.

با این حال، در عجله برای نوآوری و رقبای یکتا با فناوریهای جدیدتر، ممکن است همه چیز بیش از حد پیشرفته باشد. برخی از پیشرفتها رانندگی را ایمنتر کردهاند، اما برخی دیگر به سمت مازاد بر فناوری حرکت میکنند که در واقع میتواند به رانندگان آسیب برساند. خودروهای نسل فعلی میتوانند گرانتر باشند، درک و کارکرد آنها سختتر باشد و برخی کارشناسان در این زمینه میگویند، احتمالاً باعث حواسپرتی و از کار افتادن راننده میشوند.

و گزارشی که هفته گذشته منتشر شد اکنون نشان می دهد که برخی از فناوری های جدید خودرو نیز تهدیدی بزرگ برای حریم خصوصی داده ها هستند. گزارش جدید توسط بنیاد موزیلا، یک گروه غیرانتفاعی متمرکز بر اینترنت ، منتشر شده است، و نتیجه میگیرد که وقتی صحبت از مدیریت اطلاعات شخصی کاربران میشود، خودروهای با تکنولوژی پیشرفته امروزی بدترین دسته از محصولات مصرفی هستند که این سازمان تا به حال بررسی کرده است.

جن کالتریدر، مدیر برنامه گزارش حریم خصوصی موزیلا، میگوید: اتومبیلها «به یک کابوس حریم خصوصی تبدیل شدهاند». از آنجایی که از حسگرهای حرکت و فشار، GPS، دوربینها، میکروفونها و اتصال تلفن هوشمند استفاده میکنند، وسایل نقلیه مدرن میتوانند طیف حیرتآوری از اطلاعات را در مورد رانندگان و مسافران خود جمعآوری کنند. محققان 25 خط مشی حریم خصوصی برندهای محبوب را ارزیابی کردند و دریافتند که 21 مورد از آنها به شرکت های خودرو اجازه می دهد تا داده های مشتریان را با ارائه دهندگان خدمات خارجی، کارگزاران داده و سایر مشاغل به اشتراک بگذارند یا بفروشند.

خطمشیهای حفظ حریم خصوصی دو برند - کیا و نیسان - حتی شامل بندی است که به این نکته اشاره میکند که هر شرکت ممکن است اطلاعات مربوط به گرایش جنسی یا رفتار جنسی کاربران را جمعآوری و افشا کند.

مشخص نیست که آیا یا چگونه این خودروسازان ممکن است چنین کارهایی را انجام دهند یا خیر. جیمز بل، سخنگوی کیا میگوید: «کیا اطلاعات مربوط به «زندگی جنسی یا گرایش جنسی» را از وسایل نقلیه یا مصرفکنندگان در زمینه ارائه خدمات اتصال کیا جمعآوری نکرده است.

او می افزاید که این برند در خط مشی رازداری خود دسته بندی را برای تعریف "اطلاعات شخصی حساس" تحت قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا گنجانده است. برایان براکمن، سخنگوی نیسان نیز به همین ترتیب میگوید: «نیسان آگاهانه اطلاعات مصرفکننده در مورد فعالیتهای جنسی یا تمایلات جنسی را جمعآوری یا افشا نمیکند» و میافزاید که قوانین ایالتی مانند کالیفرنیا، شرکت را ملزم میکند اطلاعات غیرعمدی که ممکن است از دادههای دیگر مانند مکان استنتاج شود را افشا کند.

کالتریدر می گوید، با این حال، سیاست های سهل گیرانه صرف نظر از اینکه در حال حاضر چگونه اعمال می شوند، نگران کننده هستند. چنین اطلاعاتی می تواند علیه افراد آسیب پذیر استفاده شود. برای مثال، خطمشیهای چند برند خودرو توصیه میکنند که ممکن است دادههای مشتری را با مقامات مجری قانون یا مقامات دولتی ایالات متحده به اشتراک بگذارند، حتی بدون ضمانت. در بخشهایی از کشور با قوانین محدودکننده مراقبتهای بهداشتی، این دادههای ردیابی میتوانند به عنوان مدرک قانونی علیه افرادی که به دنبال سقط جنین یا مراقبتهای تایید کننده جنسیت هستند استفاده شود. چنین دادههای حساس مشتریان نیز هدف حملات غیرقانونی هستند: طبق گزارش موزیلا، 17 شرکت از 25 شرکت خودروسازی در سه سال گذشته نوعی نشت داده، نقض یا هک را تجربه کردهاند.

کالتریدر میگوید فقدان حریم خصوصی دادهها یکی از مواردی است که اغلب تا زمانی که مشکلی پیش نیاید مشکلی به نظر نمیرسد. «شاید الان روی شما تاثیری نداشته باشد. اما ممکن است متوجه نشوید که ناگهان این اتفاق میافتد و هیچ انتخاب یا کنترلی روی آن ندارید.» کالتریدر میگوید که تغییر احتمالاً فقط در سطح سیاستها رخ خواهد داد. با این حال، هیچ قانون فدرال حفظ حریم خصوصی داده ها وجود ندارد، و تنها تعداد انگشت شماری از ایالت ها به ساکنان این حق را می دهند که در صورت درخواست، داده های خود را حذف کنند.

حریم خصوصی تنها چیزی نیست که رانندگان باید مراقب آن باشند. یافتههای گزارش بنیاد موزیلا آخرین مورد از یک سری نگرانیهایی است که کارشناسان درباره فناوری خودروهای شخصی ما ابراز کردهاند.

هزینه واقعی خودروهای با فناوری پیشرفته چند وجهی است، اما یک جزء به طور مستقیم به دلار و سنت کاهش می یابد. گرگ برانون، مدیر مهندسی خودرو و روابط با صنعت در انجمن خودرو آمریکا (AAA) میگوید تعمیر خودروهایی که با فناوری پیشرفته کمک راننده یا سایر ویژگیهای فشرده رایانهای عرضه میشوند، میتواند تا سه برابر هزینه تعمیر و نگهداری مشابه در وسایل نقلیه بدون چنین فناوری باشد. ). علاوه بر این، همه مغازه ها برای تعمیر چنین خودروهایی مجهز نیستند. برانون میگوید، برای مثال، تعویض شیشهی جلو، «قبلاً یک عملیات کاملاً ساده بود».

با این حال، بسیاری از وسایل نقلیه در حال حاضر به شیشه های تخصصی نیاز دارند که به دوربین های داخلی اجازه عملکرد می دهد. در این خودروها، دوربین ها باید پس از نصب شیشه جلو مجددا کالیبره شوند و مرحله دیگری به این فرآیند اضافه شود. برانون میگوید: این دوربینها برخی از ویژگیهای کمک راننده را با یک مزیت ایمنی واضح فعال میکنند: ترمز اضطراری خودکار، که بیش از یک دهه آزمایش و اصلاح شده است، اکنون استاندارد صنعت در همه وسایل نقلیه جدید است و میتواند به میزان قابل توجهی نرخ تصادف را کاهش دهد. او می افزاید: «اما این هزینه دارد، و به ویژه هزینه ای که با تعمیر آن وسیله نقلیه به همراه دارد.»