منو

هر آنچه باید در مورد چری آریزو 6 بدانید


هر آنچه باید در مورد چری آریزو 6 بدانید

سدان خانوادگی آریزو 6 به عنوان محصولی بزرگتر و لوکستر از آریزو 5 وارد ایران خواهد شد.

این محصول، از نظر سایز بدنه، کمی کوچکتر از هیوندای سوناتا و تویوتا کمری است؛ ضمن اینکه رقیب چینی در بازار ایران ندارد.توجه برندهای خودروساز چین به کراساورها و شاسیبلندها، در محصولات وارداتی به کشور ما، مشهود است. در ماههای اخیر، تقریبا تمامی مدلهای چینی که در ایران رونمایی شدهاند، از این کلاس بدنه بودند. از سویی دیگر، خودروسازان پیشرو در صنعت چین، رشد همهجانبه و تاثیر بر بازارهای جهانی را، هدف اصلی خود قرار دادهاند. با این اوصاف، برندهایی مثل چری که آرزوی حضور در اروپا و امریکا دارند، سرمایهگذاری ویژه بر توسعهی خودروهای سواری در کلاسهای مختلف، خصوصا سدانهای خانوادگی دارند. در دهههای گذشته و پیش از شروع قرن جدید، خودروهایی نظیر تویوتا کورولا و کمری، بیشتری تقاضا را در بازار جهانی داشتند.

امروزه، هنوز هم فروش خوبی در این کلاس دیده میشود و با وجود رشد تقاضا در کلاس کراساورها، محصولات سدان ساخت تویوتا، هوندا و فولکسواگن، مورد توجه هستند.خودروسازی چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) حضور دارد. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروههای صنعتی چین محسوب میشود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تاسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. این شرکت، هماکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولید خودرو با برند اختصاصی، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندرور، خودرو مونتاژ میکند تا در مجموع نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر شود. محصولات چری علاوه بر چین و ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه میشوند، درحالیکه حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، برند MVM که در ایران با مدلهایی مثل X33 و تیگو حضور دارد هم، زیرمجموعهی چری محسوب میشود.سدان چری آریزو GX که در ایران با نام آریزو 6 عرضه خواهد شد، یکی از جدیدترین محصولات شرکت سازنده است. فروش گستردهی این خودرو در بازار داخل یا خارج چین، هنوز آغاز نشده است و احتمالا در ماههای آینده اخبار بیشتری به خود اختصاص خواهد داد. پیش از این، سدان میانردهی آریزو 5 با فروش نسبتا خوبی در ایران مواجه شد. دیگر سدان تولیدی چری با نام آریزو 7 با بدنهای بزرگتر و نزدیک به تویوتا کمری، سال ۲۰۱۳ به تولید رسید و البته به روزهایی پایانی خود، نزدیک میشود. با توجه به مشابهتهای فنی آریزو 7 با آریزو 6، میتوان اطمینان داشت که خودروی جدید (آریزو GX) جایگزین مدل قدیمی شود و به لطف چهرهی مدرن، فروش بهتری داشته باشد.

پلتفرم این خودرو، M1X نام دارد و اختصاصا توسط چری تولید میشود. بر اساس اعلام رسمی این شرکت، گروه خودروسازی جگوار لندرور بر طراحی و ساخت پلتفرم M1X، نظارت داشته است.طراحی ظاهری و بدنهشباهت ظاهری آریزو 6 به آریزو 5 غیر قابل انکار است و نشان میدهد که زبان طراحی مدرن شرکت چری، با تکیه بر قالب حرف X در ترکیب جلوپنجره با سپر و چراغها به خوبی در محصولات جدید این برند، مورد توجه قرار میگیرد. بر خلاف بسیاری از خودروهای چینی که سالها قبل به ایران میآمدند، چراغهای کوچکتری برای آریزو 6 استفاده شده است تا نوعی پختگی در طراحی خودرو دیده شود. سبک جلوپنجره، سپر و حتی مهشکنها، کاملا مدرن و نزدیک به سدانهای موجود در بازار جهانی به نظر میرسد. این خودرو، الهامگرفته از کیا اپتیما است؛ هرچند که در نگاه اول و توسط افراد عادی، تشخیص داده نمیشود.

از نمای روبرو، حالتی کاملا اسپرت در چراغها دیده میشود که البته، خشن و تهاجمی نیست. این موضوع، به لطف خودداری طراح از ایجاد گوشههای تیز در چراغهای اصلی به وجود آمده است تا نمایی خانوادگی و در عین حال، جوانپسند و مدرن فراهم شود. یک لامپ هالوژن در مرکز کاسه چراغ وجود دارد و نوار LED روشنایی روز با حالتی L شکل از بالا تا پایین کشیده شده است. قطعهای فلزی و براق هم از گوشهی بیرونی تا پایین وجود دارد. طراحان آریزو 6، از تمامی فضای کاسه چراغ استفاده کرده و حتی فلاشر راهنمای زردرنگ را با ۳ لامپ کوچک، در همین قسمت جای دادهاند.یکی از مهمترین نکات مثبت در طرحی نمای روبرو، حجمدهی بسیار خوب در بدنه است. روی کاپوت جلو، خطوطی هماهنگ با چراغها دیده میشود. حجمدهی بدنه در سپر، همراه با قطعات فلزی نقرهای رنگ و ادوات پلاستیکی سیاه هم، فراتر از خودروهای چینی، به نظر میرسند. چری از پلاستیک مشبک سیاه و ارزانقیمت در جلوپنجره استفاده نکرده است. در عوض، حالتی مدرن، پولکدار و تمام فلزی در این قسمت دیده میشود که لوکس و ارزشمند است. مطابق زبان طراحی شرکت سازنده، خط براق افقی در وسط جلوپنجره استفاده شده است که به خوبی تا زیر چراغ اصلی، ادامه دارد. کمی پایینتر، قطعهای بزرگ و براق به رنگ سیاه دیده میشود تا حجم زیادی از سپر را پوشش میدهد. این بخش، در تمامی مدلها رنگ ثابت و تیره دارد. آریزو 6 از مهشکنهای مدرن LED در گوشهها استفاده میکند که در مقایسه با سدانهای چینی، کاملا متفاوت است؛ البته پلاستیک سیاه پیرامون مهشکنها، ارزانقیمت و شبیه به مواد بازیافتی است.نمای جانبی آریزو 6 کاملا اسپرت و شبیه به کیا اپتیما به نظر میرسد.

حتی رینگهای اسپرت آلومینوم و ۱۷ اینچ هم، شبیه به سدان کیا هستند. از این زاویه، ۲ خط عمیق روی بدنه دیده میشوند. از انتها بدنه و لبهی درپوش صندوق تا امتداد دستگیرههای ورودی، خطی عمیق دیده میشود که به خوبی با رسیدن به گلگیرها، محو میشود. خط دیگری هم پایین درها وجود دارد که با نزدیک شدن به چرخ جلو، حالت منحنی و چشمنواز فراهم میکند.

این خودرو، با آینه بغل راهنمادار و نیمهفلزی رنگ بدنه ارائه میشود؛ ضمن اینکه فریم پنجرهها نیز در نیمهی پایینی، فلزی است.چراغ پشت آریزو 6 شباهت زیادی به تویوتا کمری دارد که البته همراه فلز کروم به صورت خط افقی، با زبان طراحی چری ترکیب شده است. خط حجمدهندهی جانبی، به زیبایی لبهی کاپوت عقب را پوشش میدهد. آنتن کوسهای کوچک، چراغها و لوگو حالت برجسته دارند تا حس یک سدان اسپرت و مدرن، تداعی شود.

نمای پشت این مدل، دارای خطوط جذابی روی بدنه است که جایگاهی مناسب برای پلاک فراهم میکند. حتی گوشههای پایین سپر هم، دارای زهوار فلزی نقرهای رنگ هستند تا زیبایی بیشتری داشت باشند و شبیه به خروجیهای اگزوز به نظر رسند. آریزو 6 البته دارای اگزوزهای لوکس داخل بدنه نیست و صرفا با یک لولهی خروجی در سمت چپ، ارائه میشود. این موضوع، کمی به زیبایی خودرو در نمای پشت، لطمه زده است.در مجموع، میتوان نمرهی بسیار خوبی به چری آریزو 6 داد و طراحی بدنهی آنرا فراتر از سدانهای ساخت چین دانست. این خودرو، به شکلی هوشمندانه از مدلهای ساخت تویوتا و کیا الگوربرداری شده است؛ اما یک کپی ناخوشایند محسوب نمیشود. آریزو 6 با ابعادی به طول ۴۷۱۰ میلیمتر، با عرض ۱۸۲۵ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۴۹۰ میلیمتر ارائه خواهد شد؛ در حالیکه فاصله محورهای ۲۶۷۰ میلیمتر دارد. این سدان چینی، در مقایسه با نسل جدید تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، کوچکتر است.طراحی داخلی و کابینباید اعتراف کرد، طراحی خوب آریزو 6 در فضای بیرونی با نمایی خلاقانه و چیدمانی مدرن در کابین، ادامه یافته است. سبک مینیمال با هدف به حداقل رساندن تعداد کلیدها و پرهیز از شلوغی گیجکننده، به خوبی در فضای داخلی آریزو 6 دیده میشود. این موضوع، برای علاقهمندان حرفهای خودروهای مدرن، یادآور محصولات لندرور است. کابین خودرو، با نورپردازی ملایم آبیرنگ و سراسری، در قسمت زیر داشبورد و تودریها ارائه میشود.بر خلاف بسیاری از مدلهای چینی، اثری از لوگو یا نام سازنده روی داشبورد دیده نمیشود.

بخش بالایی، کاملا هماهنگ با خروجیهای هوا است و سرتاسر، خطی فلزی دارد. سبک طراحی بخش میانی، توجه ویژهای به نمایشگر لمسی بزرگ داشته است و با خطوط مورب، توجه بیننده را جلب میکند. خطوط دوخت روی داشبورد، حس یک محصول لوکس و ارزشمند را تداعی میکنند؛ ضمن اینکه دارای مواد قابل قبول هستند.زیر نمایشگر، کلیدهای کاربردی برای ارتباط تلفنی، ناوبری ماهوارهای و امکانات مرتبط سیستم سرگرمی در یک ریدف دیده میشوند.

کمی پایینتر، روی پنل شیشهای با حالتی شیبدار، کلیدهای دیجیتال لمسی وجود دارند که همراه با دو کلید گردان دورفلزی، وظیفهی فرماندهی به تهویه مطبوع و امکانات گرمایشی را برعهده دارند. دستهدنده، کوتاه و خوشفرم است؛ به طوریکه شبیه به جویاستیک در خودروهای مدرن اروپایی به نظر میرسد. در این بخش هم، به لطف حالت کشویی در جالیوانی بین صندلیها و ترکیب پلاستیک شفاف پیانویی با ادوات نقرهای رنگ، الگوبرداری هوشمندانه از مدلهای پرفروش جهان، دیده میشود.طراحی صندلیها، فراتر از یک سدان اقتصادی ساخت چین به نظر میرسد و شباهت زیادی به مدلهای اروپایی دارد. در ردیف جلو و عقب، محل نشیمنگاه و کمر، تفاوت ساختاری بسیار خوبی با حاشیهی صندلی دارد تا حمایت از زانوها و شانههای سرنشینان، افزایش یابد. علاوه بر راحتی قابل قبول، ظاهر صندلیها در آریزو 6، دارای جذابیت است. طرح دوخت چهارگوش در بخش میانی، استفاده از پوشش مرغوب و پشتسری اختصاصی برای ۵ سرنشین، ویژگیهایی هستند که در خودروهای چینی به ندرت دیده میشود. طراحان چری، حتی نسبت به تودریها بیتوجه نبودهاند و از پوشش نرم صندلیها با دستگیرهی کروم، همراه با ترکیب ۲ رنگ تیره و روشن در این قسمت استفاده کردهاند. نسخههای آپشنال آریزو 6، دارای بلندگوی اختصاصی داخل ۴ در هستند که نمایی جذاب و شبیه به برندهای مشهور سازندهی سیستمهای صوتی تداعی میکند.در مجموع، فضای داخلی چری آریزو 6 دارای نکات مثبت متعدد و امتیاز فنی بالا است. این خودرو البته برای افراد بلند قد (۱۸۵ سانتیمتر و بیشتر) چندان دلچسب نیست و خصوصا روی صندلیهای عقب، فاصلهی کمی تا سر، وجود دارد. کابین آریزو 6، البته برای راننده و سرنشین کنار، فضای راحتی فراهم میکند و برای خانوادهای ۵ نفره، قابل قبول خواهد بود. حجم دقیق صندوق عقب برای این مدل، نامشخص است اما در حالت استاندارد، حدود ۴۰۰ لیتر و کمی کوچکتر از فضای بار پژو ۴۰۵ به نظر میرسد.

آریزو 6 مشابه بسیاری از سدانهای چینی، قابلیت خواباندن صندلیهای عقب دارد تا بتوان فضای بیشتری به صندوق، اضافه کرد.پیشرانه و قوای فنیپیشتر اشاره شد که جزئیات فنی آریزو 6 تفاوت چندانی با آریزو 5 و آریزو ۷ ندارد. این خودرو هم، از پیشرانهی توربوشارژ ۱.۵ لیتری (مدل SQRE۴T۱۵B ساخت چری) در تمامی نسخههای خارج از چین، بهره میبرد.

با این حساب، نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر از ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، فراهم خواهد شد. این تواناییها، مدل فعلی آریزو 5 توربو را در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند و طبیعتا برای آریزو 6 با کمی وزن بیشتر، رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمانی حدود ۱۱ ثانیه ممکن خواهد کرد. میانگین مصرف سوخت خودرو با توجه به آمار سایتهای چینی و کیفیت بنزین داخلی، عددی در حدود ۹ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نهایت سرعت سدان جدید چری، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.در سایت اصلی چری چین، برای سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آریزو 6، عدد ۹ ثانیه و برای مصرف سوخت جادهای با سرعت ثابت، عدد ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است که اندکی اغراقآمیز به نظر میرسد. نسخهی پایه از آریزو 6 در چین، مجهز به جعبهدندهی دستی ۵ سرعته و در نمونههای آپشنال، گیربکس اتوماتیک CVT با شبیهسازی ۹ سرعته است. این خودرو به احتمال فراوان، در مدل اتوماتیک به ایران وارد خواهد شد.آپشنهای رفاهیفروش سراسری آریزو 6 هنوز در کشور سازنده هم آغاز نشده است. به همین دلیل، اطلاعات دقیقی از امکانات رفاهی جدیدترین محصول چری، در دسترس نیست.

آنچه از تصاویر و مقالات موجود در سایتهای خارجی میتوان دریافت؛ رنگ بدنههای سفید، سیاه، نقرهای و آبی، همراه با رنگهای اسپرت ۱۶ و ۱۷ اینچ در نسخههای مختلف است. این خودرو، فاقد سقف پانورامیک خواهد بود و صرفا در مدلهای آپشنال، با سانروف مخصوص ردیف جلو ارائه میشود. مهشکنهای LED، نور روشنایی روز، آینه بغلهای راهنمادار مجهز به گرمکن با قابلیت جمعشوندگی خودکار و آنتن کوسهای، دیگر امکانات آریزو 6 در فضای بیرونی هستند.برای پوشش صندلیها، سه رنگ مشکی، نارنجی و سفید قابل سفارش خواهد بود.

در فضای داخلی کاملترین نسخه، نمایشگر لمسی با کیفیت در سایز ۹ اینچ وجود دارد که در مدل استاندارد، ۸ اینچ است. علاوه بر دوربین پارک، دوربین زیر آینه بغل هم قابل سفارش خواهد بود. در تصاویر موجود از کابین خودرو، نمایشگر تمام گرافیکی پشت فرمان، پوشش مرغوب چرم در داشبورد و صندلیها، ناوبری ماهوارهای، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث و سیستم صوتی با بلندگوهای متعدد (داخل ۴در، ستونهای جلو و نزدیک شیشه عقب)، کروز کنترل، ترمز دستی برقی (دکمهای) و تهویه مطبوع دوگانه دیده میشوند. از سویی دیگر، به نظر میرسد که هیچ نسخهای از آریزو 6 دارای صندلی برقی و خروجی تهویه برای صندلی عقب نباشد.تست تصادف و آپشنهای ایمنیصحبت از ایمنی خودرویی که هنوز به تولید انبوه نرسیده، ساده نیست. این محصول البته در کلاس قیمتی و کیفیت بالاتر از آریزو 5 طبقهبندی میشود؛ پس میتوان اطمینان داشت که مشابه برادر کوچکتر دارای ۵ ستاره ایمنی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) باشد. در این صورت، شرایط ایمنی آریزو 6 از نظر استقامت بدنه، قابل مقایسه با خودروهای ۴ ستاره اروپا خواهد بود و در صورت برخورد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت از نمای روبرو، آسیب جدی از ناحیهی سقف و درها، نخواهد داشت.

در آریزو 6، حداقل چهار کیسهی هوا وجود خواهد داشت که شامل ۲ عدد برای حفاظت از سرنشینان جلو و ۲ ایربگ پردهای برای فضای جانبی خواهد بود. سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطهای پیشکشنده برای چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA) ، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HHC) ، در فهرست امکانات ایمنی کاملترین نسخه از آریزو 6 وجود دارند.

آزمون فنی و کیفیت رانندگی پیشتر اشاره شد که قیمت نهایی جدیدترین سدان چری، نامشخص است. این خودرو در چین با قیمت ۷۵ هزار یوآن (حدود ۱۱ هزار دلار) برای نسخهی پایه با گیربکس دستی ارائه میشود و در کاملترین مدل، ۱۱۴ هزار یوآن (معادل ۱۶ هزار دلار) قیمت خواهد داشت. برای رسیدن به قیمت نهایی آریزو 6، نیازی به ضرب و تقسیمهای پیچیده برای محاسبهی نرخ ارز و تعرفههای گمرکی برای خودروهای وارداتی نیست.

با توجه به اینکه مدیران خودرو، قیمت رسمی چری آریزو 5 توربو را ۱۵۵ میلیون تومان عنوان میکند؛ میتوان اطمینان داشت که آریزو 6، حداقل در محدودهی ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان، قیمتگذاری شود.در بحث طراحی، نمیتوان ایراد خاصی به آریزو 6 گرفت. این خودرو، کاملا مدرن و جوانپسند است. البته علاقهمندان حرفهای خودروهای مدرن، متوجه ادوات پلاستیکی در سپر جلو و فقدان جایگاه ویژه برای اگزوز خواهند بود؛ اما استقبال بازار از آریزو 5، تضمین میکند که نمای ظاهری آریزو 6 هم، موفق به جلب توجه خریدار شود. از دیدگاه ارزش برند هم، چری میتواند افراد علاقهمند خودروهای چینی را، جذب کند. خدمات پس از فروش و گارانتی مدیران خودرو هم در مقایسه با دیگر برندهای چینی حاضر در بازار ایران، راضیکننده است.در فضای داخلی، آریزو 6 فراتر از سدانهای چینی موجود در بازار ایران خواهد بود. طراحی و کیفیت مواد به کار رفته در کابین، قابل قبول است؛ ضمن اینکه امکانات مهم شامل صندلیهای چرم، نمایشگر لمسی بزرگ، دوربین پارک و ناوبری ماهوارهای را تامین میکند. این خودرو، البته در مقایسه با سدانهای کرهای دست دوم، نظیر مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یا حتی هیوندای النترا و کیا سراتو، برتری خاصی ندارد.

از دیدگاه فنی، آریزو 6 به عنوان یک سدان اسپرت و سرعتی، مطرح نیست. این مدل، به زحمت میتواند در زمانی کمتر از ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و همراه نهات قدرت ۱۴۷ اسب بخار با گیربکس CVT، جذابیت بالایی ندارد. نسخههای ۲ لیتری هیوندای النترا و کیا سراتو، قدرتی مشابه آریزو 6 دارند اما به لطف فناوری برتر در جعبهدندههای اتوماتیک ۶ سرعته، شتابگیری بهتری ارائه میکنند.

باید توجه داشت که پیشرانههای توربوشارژ، معمولا در مقایسه با نمونههای تنفس طبیعی، دارای صدای بیشتری هستند. این موضوع، توسط افرادی که تجربهی رانندگی با آریزو 6 را داشتهاند، تایید شده است. از سویی دیگر، باید توجه داشت که پیشرانهی ۱.۵ لیتری و توربوشارژ چری، علاوه بر آریزو 6 در آریزو 5 و چری تیگو 7 هم وجود دارد. استهلاک و خرابی این قوای محرک، در سطح قابل قبولی است و در کلاس خودروهای چینی بازار ایران، امتیاز مثبت دارد. آریزو 6 از ترمزهای قدرتمندتری هم در مقایسه با آریزو 5 استفاده میکند.اگر قیمت نهایی جدیدترین محصول چری، بر اساس گمانهزنی ما بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد، با نمونههای دست دوم و کمکار از هیوندای النترا و کیا سراتو مقایسه خواهد شد. این محصول چینی، مسلما در حد و اندازهی سدانهای کرهای نیست؛ اما به لطف اتاق بزرگتر، طراحی مدرنتر و گارانتی ۵ سالهی مدیران خودرو، بازندهی کامل نخواهد بود.