منو

خودروی الکتریکی چگونه کار می کند


خودروی الکتریکی چگونه کار می کند

تحقیقات نشان می دهدکه خودروهای برقی ارزان تر و مقرون به صرفه تر از خودروهای بنزینی در کشورهایی چون آمریکا و انگلیس و ژاپن است. هزینه های پایین یکی از عوامل کلیدی در رانندگی است و باعث افزایش فروش خودروهای برقی است.

مطالعات اخیر انجام شده توسط جیمز تیت همراه با کیت پالمر و همکارانش در دانشگاه لیدز که در مجله Applied Energy منتشر شده است، حاکی از آن است که خودروهای تمام الکتریکی هزینه های سوخت پایین تری نسبت به مدل های بنزینی و دیزلی دارند.

در ضمن، هزینه های تعمیر و نگهداری به خاطر ساده تر شدن موتور کاهش یافته و این امر به خاطر کمتر درگیر بودن پدال ها است و به ترمزگیری خودرو نیز کمک کرده است.

در سال 2016، شرکت هیوندای موتور، خودرو IONIQ را معرفی کرد، اولین ماشین جهان با سه سیستم انتقال قدرت الکتریکی. در اوایل سال جاری، شرکت هیوندای، خودرو الکتریکی سوخت سلولی جدید NEXO و خودرو برقی Kona را معرفی کرد. به عنوان بخشی از تعهدات این شرکت در حمل و نقل پاک، کارخانه تا سال 2025، 18 خودرو جدید دوست دار محیط زیست را معرفی خواهند کرد.

در زیر 4 مدل اصلی خودروهای برقی آورده شده است:

هیبریدی

پلاگین هیبریدی

خودروهای برقی

خودروهای الکتریکی سوخت سلولی

خودروهای برقی چگونه کار می کنند و تفاوت های اصلی بین آنها چیست؟

1- خودروی هیبریدی

خودروی الکتریکی چگونه کار می کند؟

خودروهای هیبریدی ترکیبی از یک موتور احتراق داخلی بنزینی و نیروی قدرت الکترونیکی است که می توانند با هر کدام یا با ترکیبی از آنها رانندگی قابل قبول و پایداری را ارائه دهند.

خودرو هیوندا IONIQ هیبرید به عنوان یک خودروی کوچک و جمع و جور با کارائی بالا شناخته شده است. شاسی این خودرو از ترکیب 53 درصد فولاد تقویت شده فوق پیشرفته با ترکیبی هوشمندانه از فلز آلومینیوم در درب موتور، درب عقب خودرو و اجزای سیستم تعلیق خودرو که باعث کاهش 45 درصدی وزن خودرو یا 12.6 کیلوگرمی وزن در مقایسه با مدل قبلی خود شده است.

باتری های پلیمری یون لیتیومی مورد استفاده در خودرو IONIQ در زیر صندلی عقب نصب شده تا حداکثر استفاده را از فضای کابین و صندوق بار در این خودرو نیز فراهم کند. این ترکیب باعث شده کارایی سوخت این خودرو و میزان تولید CO2 به پایین ترین حد در کلاس خودش برسد.

ضمناً خودرو هیبرید IONIQ مجهز به موتور GDi Kappa 1.6 لیتری است که این دو موتور، هر کدام به ترتیب 105 اسب بخار و 43.5 اسب بخار قدرت تولید می کند. این ترکیب باعث می شود، خودرو در مُد برقی به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت برسد.

2- خودروی پلاگین هیبرید

خودروی الکتریکی چگونه کار می کند؟

خودروهای پلاگین هیبریدی، ترکیبی از یک موتور احتراق داخلی برقی و یک موتور الکتریکی با کمک باتری می باشد. در این خودروها، باتری ها توسط ایستگاه های برق مخصوص خودرو قابلیت شارژ دارند. به خاطر محدودیت رنج حرکتی در مُد برقی این خودروها می توانند خیلی راحت به حالت انتقال قدرت احتراق داخلی تبدیل شوند. زمانی که موتور برقی توانایی کافی برای حرکت موتور نداشته باشد. خودروی IONIQ پلاگین هیبریدی می تواند تا رنج 63 کیلومتر در مُد کاملا برقی نیز حرکت کند.

هیوندای IONIQ پلاگین هیبریدی از یک موتور 1.6 لیتری GDI با پاشش مستقیم سوخت، 4 سیلندر، همچنین همراه با یک موتور الکتریکی 45 کیلو واتی یا 61 اسب بخاری نیز است که در واقع توسط یک باتری 8.9 کیلو وات ساعت پلیمری یون لیتیوم تامین می شود. این ترکیب باعث می شود که در مُد کاملا برقی تا حد 63 کیلومتر بتواند حرکت داشته باشد و باعث کاهش تولید شدید گاز CO2 و همچنین مصرف سوخت شود.

3- خودروی برقی

خودروی الکتریکی چگونه کار می کند؟

خودروهای برقی به طور کامل توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آید و موتور احتراق داخلی ندارند. این بدان معناست که آنها هیچ گزینه دیگری برای به حرکت در آوردن خودرو در زمان اتمام شارژ باتری وجود ندارند و این ترکیب باعث اطمینان از عدم تولید دی اکسید کربن است. برای شارژ باتری های خودروهای الکتریکی باید به منبع تغذیه انرژی خارجی اتصال پیدا کنند. همچنین آنها می توانند به واسطه نیروی ترمز، که ترمزهای بازآفریننده نیز می باشد، باعث تبدیل انرژی جنبشی خودرو به نیروی الکتریکی شوند، که این نیرو می تواند در باتری ها ذخیره و در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

خودروی هیوندای IONIQ الکتریکی در کلاس خود بهترین بازه حرکت کیلومتر را دارد و می تواند با یک بار شارژ تا 280 کیلومتر مسافت را رانندگی کند، که این امر باعث شده در این رده خودرویی بهترین آمار را داشته باشد. این میزان کیلومتر باعث می گردد مشتری ها با خیال راحت از این خودرویی که دارای آلایندگی صفر است در یک بعد مسافت عملیاتی استفاده کند. همچنین این خودرو به عنوان ارزان ترین خودرو برقی است که در این رنج در بازار اروپا در حال فروش است.

خودروی کاملا جدید کُنا برقی، به تازگی به عنوان دومین خودرو تمام برقی هیوندایی با ترکیبی از استایل SUV و قابلیت های حرکت اقتصادی و دوستدار محیط زیستی به بازار معرفی شده است. این خودرو همچنین می تواند با آپشن دو دیفرانسیل که شامل باتری های مدل جدید برای مسافت های طولانی است که در حالت ترکیبی تا 482 کیلومتر را در مد برقی حرکت کند.خودروی الکتریکی چگونه کار می کند؟

4- خودروی سلول سوختی برقی

آخرین گروه بندی از خودروهای الکترونیکی، خودروهای برقی سلول سوختی یا FCEV هستند که این خودروها از یک موتور برقی تشکیل شده که نیروی شارژ برای این موتور برقی در اثر ترکیب هیدروژن با اکسیژن و واکنش شیمیایی بین این دو ماده نیز تولید می شود.

سه اِلمان اصلی در خودروهای سلول سوختی وجود دارد. پروتون که در واقع باعث حرکت جریان الکتریسه می شود و نباید با الکترون اشتباه گرفته شود، قطب آند و کاتد که معرف جهت جریان است و اجازه نمی دهند که اکترون ها به داخل یا بیرون مدار جریان پیدا کند. برای آغاز این واکنش شیمیایی، هیدروژن به صورت مستقیم به قطب آند رفته و در قطب کاتد الکترون ها با پروتون ها ترکیب می شوند و اکسیژنی که در هوا وجود دارد و این واکنش شیمیایی باعث ایجاد حرارت و بخار آب می شود، به طوریکه خودروهای FCEV تنهاچیزی که از اگزوز آن خارج می شود آب است.

تعداد بیشتری از خودروهای سلول سوختی ترکیبی، باعث تولید انرژی بیشتر و این انرژی نیز به موتور برقی منتقل و در نهایت باعث حرکت خودروها می شود.

هیوندای موتور، اولین شرکت خودروسازی است که خودروهای FCEV را با تولید ix35 سوخت سلولی به تولید انبوه رسانده و همچنین در اوایل امسال شرکت هیوندایی مدل کاملا جدید NEXO را که ترکیبی از یک خودرو هیدروژنی و SUV همراه با سلول سوختی کاملا پیشرفته را به بازار معرفی کرده است . خودرو تماماً جدید NEXO از تکنولوژی های فوق پیشرفته نیز استفاده می کند و قابلیت های رانندگی خودکار را نیز در این خودرو در نظر گرفته است. این ترکیب تکنولوژی و قابلیت های خودرو باعث شده، طبق تست های انجام شده توسط NEDC این خودرو قابلیت حرکت تا برد 800 کیلومتر را داشته باشد، که در این سگمنت، بیشترین رنج خودروهای سلول سوختی و برقی است، این میزان کاملا قابل مقایسه با موتورهای احتراق داخلی است و به راننده اجازه می دهد که به راحتی مسیرهای طولانی را رانندگی کند.

6.jpg