منو

چطور قیمت خودروی دست دوم خود را تعیین کنیم


چطور قیمت خودروی دست دوم خود را تعیین کنیم

چطور قیمت خودروی دست دوم خود را تعیین کنیم؟

قیمتگذاری خودروی کار کرده دست کمی از یک هنر ندارد. فروشنده باید با تحقیق و تکیه به غرایز خود قیمت مناسبی برای خودرو تعیین کند تا نه ضرر کند و نه در ذوق خریداران بزند. تعیین قیمت مناسب برای خودروی دست دوم یعنی فروخته شدن هرچه سریعتر خودرو با بیشترین ارزش ممکن. در این مقاله سعی میکنیم تکنیکهایی در مورد تعیین قیمت ماشین دست دوم را بررسی کنیم تا شما بتوانید با خیال راحت قیمت خودروی خود را تعیین کنید.

اهمیت قیمتگذاری هنگام فروش خودروی دست دوم چیست؟

تعیین قیمت مناسب برای خودروی کار کرده یعنی کسب بیشترین سود ممکن در سریعترین زمان ممکن. قیمت رقابتی باعث میشود خودروی شما از میان انبوهی از آگهیهای فروش خودرو بیشتر دیده شود و احتملاف روش آن بالاتر میرود. در واقع هدف این است که بتوانید قیمتی به خریدار پیشنهاد بدهید که بعد از چانهزنی و تخفیف همچنان سود کافی نصیب شما کند.

فرض کنید میخواهید یک پراید دست دوم بفروشید. پراید ۱۱۱ فرضی شما چیزی حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد اما شما نمیخواهید آن را کمتر از ۳۵ میلیون بفروشید. بنابراین منطقی است که قیمت خودروی خود را ۳۷ میلیون تعیین کنید تا با خیال راحت به خریدار ۲ میلیون تومان تخفیف بدهید تا هم او راضی باشد و هم شما از کف قیمت خود پایینتر نیایید.

۱. شرایط بازار را در نظر بگیرید

این امر در نگاه اول بدیهی به نظر میرسد اما فروشندگان زیادی بیتوجه به شرایط بازار قیمتهای عجیبی برای خودروی خود تعیین میکنند. باید ابتدا شرایط بازار را بسنجید. آیا خودروی شما متقاضیان زیادی دارد؟ آیا بازار پر از خودروهای مشابه خودروی شماست یات خودروی خاصتری دارید؟ بهتر است این نکات ساده را به خاطر بسپارید.

از مراجع معتبر از قیمت روز خودروی خود آگاه شوید و ببینید خودروی شما چقدر کار کرده و استهلاک داشته است. نوسانات خودرو را زیر نظر بگیرید و سعی کنید هنگام افت قیمتها خودروی خود را نفروشید.

سدانهای خانوادگی اگرچه اکثرا جذاب نیستند، اما بیشترین طرفدار را دارند چون نیازهای خانواده را برطرف میکنند و قیمت پایینی دارند. خریداران این خودروها به دنبال خودروی باکیفیت ولی ارزانی هستند بنابراین بهتر است در قیمتگذاری این نوع خودروها محتاطانه عمل کنید. بهترین زمان فروش این خودروها قبل از فرا رسیدن بهار و تابستان و همینطور در پایان تابستان است.

خودروهای اسپرتتر در فصلهای گرم بیشتر به فروش میرسند. فروختن کامیون و وانت از آنچه فکر میکنید سادهتر است چون این خودروها کاربردی هستند و کسب و کارهای زیادی به آنها نیاز دارند.

شرایط دیگری هم هستند که توسط بازار به شما دیکته میشوند. مثلا با سهمیهبندی بنزین یا افزایش قیمت سوخت، فروختن یک خودروی پرمصرف سختتر میشود و خودروهای کممصرف ارزش بیشتری پیدا میکنند.

بهتر است خوب شرایط بازار و همچنین وضعیت خودروی خود در بازار را بسنجید و سپس هوشمندانه اقدام به قیمتگذاری کنید.

۲. نحوه قیمتگذاری رقبا را بررسی کنید.

با مراجعه به آگهیهای خرید و فروش خودرو و سایتهای خرید و فروش خودرو میتوانید ببینید دیگر افرادی که خودرویی مشابه خودروی شما هستند چه قیمتی برای خودروهای خود تعیین کردهاند. هنگام بررسی این قیمتها به خاطر داشته باشید که اینها قیمتهایی هستند که ایدهآل فروشنده هستند و معمولا قیمت نهایی خودرو پایینتر از آنچه میبینید است. به دنبال خودروهایی بگردید که از نظر وضعیت فنی و بدنه و کارکرد مشابه خودروی شما باشند.

۳. قیمت را رقابتی تعیین کنید.

فراموش نکنید که شما تنها فروشنده خودرو نیستید و تعداد بسیار زیادی خودرو که دقیقا مشابه خودروی شما هستند نیز به فروش گذاشته شدهاند. همانطور که گفتیم قیمت را طوری تعیین کنید که بتوانید هنگام چانهزنی مشتری به او تخفیف خوبی بدهید. دقت کنید که اگر مقدار این تخفیف زیاد باشد، خریدار حدس خواهد زد که شما قیمت را تعمدا بالاتر از آنچه هست اعلام کردهاید.

همینطور تاثیر روانی آمار و ارقام را در نظر بگیرید. رقمی مثل ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تفاوت چندانی با رقم ۹.۹۰۰.۰۰۰ ندارد اما اثرگذاری رقم دوم بسیار بیشتر از اولی است چرا که ناخودآگاه خریدار حس میکند خودرویی با قیمت مناسبتر پیدا کرده است. البته دقت کنید که نباید شبیه به یک دلال به نظر برسید، بنابراین بهتر است رقم را طوری تعیین کنید که رندتر به نظر برسد، مثلا ۹.۷۵۰.۰۰۰ به جای ۱۰.۰۰۰.۰۰۰.

۴. به غریزه خود اطمینان کنید

خیلی وقتها بهترین راهنمای شما، غریزه خودتان است. حس میکنید با قیمتی که تعیین کردهاید خودرویتان به فروش نمیرسد؟ به خودتان اعتماد کنید و قیمت پایینتری تعیین کنید. اگر احساس میکنید قیمتی که تعیین کردهاید خیلی پایینتر از ارزش خودرو است، قیمت را بالا ببرید. شما بهتر از هر کسی از وضعیت خودروی خود آگاه هستید و خودتان خیلی بهتر میدانید که چه زمانی برای فروش خودرو مناسب است. سعی کنید خودروی خود را پیش از این که به استهلاک بیافتد و فروش آن سخت شود به فروش بگذارید.

فراموش نکنید که یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت خودروی شما، نیاز شما به پول است. اگر میخواهید سریعتر خودروی خود را بفروشید بهتر است قیمتی زیر قیمت بازار تعیین کنید تا سریعتر مشتری پیدا کنید. اما اگر عجله ندارید، قیمت خودروی خود را رقابتی تعیین کنید و منتظر خریدار باشید.