منو

فرمان الکتریکی چیست و چه تفاوتی با فرمان هیدرولیک دارد؟

آشنایی با فرمان برقی یا EPS


فرمان الکتریکی چیست و چه تفاوتی با فرمان هیدرولیک دارد؟

مانند همه صنایع، صنعت خودروسازی نیز از بدو تولد تا کنون به واسطه‌ی پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته و همواره شاهد تغییرات مثبت و گاها منفی بوده‌ایم.

فرمان الکتریکی چیست و چه تفاوتی با فرمان هیدرولیک دارد؟

مانند همه صنایع، صنعت خودروسازی نیز از بدو تولد تا کنون به واسطهی پیشرفت علم و تکنولوژی پیشرفتهای زیادی داشته و همواره شاهد تغییرات مثبت و گاها منفی بودهایم. سیستم فرمان خودرو نیز مانند دیگر سیستمهای به کار رفته در خودرو همواره در حال پیشرفت بوده است. احتمالا شما هم عبارات فرمان الکتریکی یا فرمان هیدرولیک را شنیدهاید، در این مقاله توضیح میدهیم که فرمان الکتریکی چیست و چه تفاوتی با فرمان هیدرولیک دارد.

فرمان های مکانیکی قدیمی

خودروها اولین بار با فرمانهای مکانیکی به بازار عرضه شدند همان فرمانهایی که شاید شما نیز خاطرههایی از آنها داشته باشید. فرمانهای مکانیکی به کمک دندههای خود نیروی وارد شده به غربیلک فرمان را به چرخها منتقل میکردند . این نسل از فرمانها مشکلات متعددی داشتند، از جمله این مشکلات میتوان به سخت بودن چرخاندن فرمان هنگام رانندگی و لغزش فرمان در سرعتهای بالا اشاره کرد. همینها باعث شد که این نسل جای خود را به نسل بعدی فرمانها یعنی فرمانهای هیدرولیکی بدهد. فرمانهای هیدرولیکی بر خلاف فرمانهای مکانیکی به راحتی میچرخیدند و انرژی کمتری از راننده میگرفتند و باعث کاهش خستگی راننده و افزایش ایمنی خودروها میشدند.

اگر پیگیر اخبار صنعت خودرو باشید حتما میدانید که جدیدترین نسل از فرمانها که روز به روز در خودروهای بیشتری به کار گرفته میشوند، فرمانهای الکتریکی هستند. سیستمی که نظرات مختلفی در مورد آن شنیده میشود و حتی بعضی از رسانهها با توجه به اینکه این نسل از فرمانها بازخورد کمتری به راننده میدهند از آنها به عنوان فرمانهای مصنوعی یاد میکنند، در ادامهی این مطلب میخواهیم مقایسهای بین فرمانهای الکتریکی و فرمانهای هیدرولیکی داشته باشیم با ما همراه باشید.

فرمان هیدرولیکی

این سیستم از قطعات مختلفی مانند روغن هیدرولیک، چند شلنگ، تسمه و پمپ تشکیل شده است. در سیستم فرمان هیدرولیکی منبع گشتاور اضافه نیروی هیدرولیک است که از طریق پمپ هیدرولیک این سیستم تامین میشود. سیستم فرمانهای هیدرولیکی بدین گونه است که اگر راننده به فرمان نیرویی وارد کند، پمپ هیدرولیک با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپها و سیلندر باعث میشود که نیروی چرخش لازم از طریق موتور تامین شود و فرمان به راحتی به گردش در آید.

فرمان الکتریکی

سیستم فرمان الکتریکی در واقع همان سیستم فرمان مکانیکی است که گشتاور اضافه برای جا به جا شدن چرخها را از یک موتور برقی تامین میکند. سیستم فرمان الکتریکی از چندین سنسور برای تشخیص میزان گشتاور وارد شده به فرمان استفاده میکند و یک موتور الکتریکی گشتاور اضافه را تامین میکند.

ویژگی های فرمان برقی

1.مصرف سوخت کمتر

یکی از دلایلی که باعث شده این فرمان هر روز بیشتر در خودروها استفاده شود کمک به کاهش مصرف سوخت خودرو است. با توجه به این که در سیستم فرمانهای برقی خبری از پمپ و پیستون نیست و این که این نوع فرمانها نیروی بسیار کمتری از موتور میگیرند و تمام کارها به کمک موتور برقی صورت میگیرد، مصرف سوخت در خودروهایی که از این فرمانها استفاده میکنند کمتر است.

2.هزینه ی تعمیرات و نگهداری کمتر

با توجه به اینکه در این سیستم روغن و پمپ هیدرولیک وجود ندارد، تعمیرات سیستم فرمان برقی بسیار آسان تر میشود. در واقع تعمیرات به عملکرد سنسورها و موتور و چند مورد جزیی دیگر خلاصه میشود.

3.حساسیت به سرعت و ایمنی بیشتر

شاید بتوان گفت اصلیترین ویژگی سیستم فرمان الکتریکی اتصال به رایانه و ECU خودرو است و این باعث میشود که سیستم فرمان حساس به سرعت باشد. به عنوان مثال یکی از کاربردهای این سیستم برای زمانی است که سرعت خودرو افزایش پیدا میکند و سطح نیروی کشش خودرو نسبت به جاده رو به کاهش است، سنسورها با کاهش گشتاور تولید شده توسط موتور سیستم فرمان الکتریکی، چرخش غربیلک را کندتر میکنند. همین موضوع باعث میشود خودرو در سرعتهای بالا پایدارتر بوده و با دقت و ایمنی بیشتری حرکت کند.

این موارد باعث میشوند که فرمانهای الکتریکی مقرون به صرفهتر از فرمانهای هیدرولیکی شود.

کدام نوع فرمان برای رانندگی بهتر است؟

در این مورد نظرات مختلفی وجود دارد. بسیاری از اشخاص با استفاده و تجربه کردن فرمانهای الکتریکی از عملکرد آن راضی بودهاند و این سیستم را ترجیح دادهاند، در مقابل نیز بسیاری از افراد با تجربه و رانندگان حرفهای از عملکرد این سیستم ناراضی بودهاند و معتقدند که سیستم فرمان هیدرولیکی عملکرد بهتری دارد و بازخورد بهتری به راننده منتقل میکند. همه ی این ها نظرات شخصی افراد بوده است نظر قطعی نیست.

پیشنهاد ما این است که قبل از انتخاب یک خودرو با سیستم فرمان برقی حتما سفر با این خودرو ها را تجربه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما حقیقت این است که امروزه اکثر خودروهای کلاس جهانی از فرمان الکتریکی استفاده میکنند چون تجربهای ایمنتر و نرمتر فراهم میکند و تسلط راننده به مسیر پیش رو را افزایش میدهند، هرچند هیجان و سرزندگی فرمانهای هیدرولیک را ندارند.