منو

علت جوش آوردن خودرو در حین رانندگی


علت جوش آوردن خودرو در حین رانندگی

تابستان و گرمایش همیشه مشکلاتی را برای رانندگان برخی خودروها به همراه دارد. عدم رسیدگی به موقع و انجام سرویس‌های اولیه خودرو می‌تواند در دراز مدت باعث بروز برخی مشکلات فنی برای خودرو در پی داشته باشد.

علت جوش آوردن خودرو در حین رانندگی

تابستان و گرمایش همیشه مشکلاتی را برای رانندگان برخی خودروها به همراه دارد. عدم رسیدگی به موقع و انجام سرویسهای اولیه خودرو میتواند در دراز مدت باعث بروز برخی مشکلات فنی برای خودرو در پی داشته باشد. یکی از اتفاقاتی که بسیاری از رانندگان در روزهای گرم تابستان و حتی ترافیک با آن روبرو میشوند جوش آوردن خودرو است. جوش آوردن خودرو دلایل و علتهای بسیار زیادی دارد. فشار زیاد برروی موتور مهمترین علت جوش آوردن خودرو است. ترافیکهای سنگین روشن کردن کولر خرابی در رادیاتور استفاده طولانی مدت از دنده سنگین حرکت در سربالایی و داشتن اضافهبار از دیگر دلایلی است که باعث افزایش فشار برروی موتور خودرو و جوش آوردن آن میشود.

برخی از دلایل جوش آوردن

اگر خودروی شما جوش آورد شاید یکی از دلایل آن تنظیم نبودن یا پارگی تسمه دینام است. درصورتی که تسمه تایم شل یا صدمهای دیده باشد آب را با سرعت کافی در مدار شبکه خنک کننده نمیتواند به جریان بیاندازد به همین خاطر موتور جوش میآورد. گرفتگی شیارهای رادیاتور و یا کثیفی شبکه آن نیز دلیل دیگر در جوش آمدن خودرو است. برای همین توصیه میشود هر سال یکبار شبکههای رادیاتور را با مایع حلال روغن و آب شستشو دهید. در خصوص کثیف بودن مدار رادیاتور هم باید به این موضوع توجه کنید که حتما از مواد افزودنی مثل ضدیخ که خاصیت ضدزنگ دارند را استفاده کنید. البته نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد میزان سطح آب موجود در رادیاتور است. کم بودن میزان آب درون رادیاتور نیز از عللهای جوش آمدن موتور است. که این موضوع را میتوان در نشتی در رادیاتور هم ملاحظه کرد. در برخی مواقع رسوبات درون شبکههای رادیاتور باعث میشود تا بخشی از آن دچار خوردگی شود. که این موضوع باعث کاهش میزان آب رادیاتور را به همراه دارد.

حالا چه کاری را انجام دهیم ؟

حالا خودروی شما جوش آورده و موتور داغ کرده است. در این مواقع باید ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. اتفاق خیلی خاص رخ نداده است. خودرو را آرام به گوشهای خیابان یا جاده منتقل کنید. خودرو را در این حالت اصلا خاموش نکنید. اجازه بدهید موتور با دور پایین کار کند تا خنک شود.

این کار نیز باعث خنک شدن آب درون رادیاتور میشود. به همین خاطر نباید در زمان توقف و باز بودن کاپوت در لحظه جوش آمدن موتور درب رادیاتور را بازکنید. برای آنکه بتوانید دمای موتور و رادیاتور را کاهش دهید بهتر است مقداری آب را برروی رادیاتور و شبکههای آن بریزید. بعد از خنک شدن باید با احتیاط درب رادیاتور را باز کنید. در برخی مواقع به علت خنک نشدن کامل رادیاتور امکان دارد آب جوش با فشار زیادی به بیرون پاشیده شود. به همین خاطر حتما از یک دستمال مرطوب برای بازکردن درب رادیاتور استفاده کنید. بعد از آن به آرامی و در چند مرحله آب را به رادیاتور بریزید.

کمی بعد نیز دور موتور را بالا برده تا آب سریعتر جریان پیدا کند. زمانی که موتور خودرو خنک شد و درجه دمای آن به حد معمولی رسید میتوانید خودرو را خاموش کنید. اگر خودرویتان دارای مشکلات فنی و نشتی در بخش رادیاتور است فورا آن را به نزدیکترین تعمیرگاه برسانید.