منو

روغن هیدرولیک اتوماتیک چیست و کاربرد آن کجاست؟


روغن هیدرولیک اتوماتیک چیست و کاربرد آن کجاست؟

وظیفه اصلی روغن هیدرولیک اتوماتیک تسهیل فرمان خودرو است که بر اهمیت این محصول می افزاید. این روغن پرمصرف ترین نوع روغن صنعتی است و به همین دلیل علیرغم کاربردهای متنوع و مصرف بسیار بالا از تنوع زیادی برخوردار است.


روغن هیدرولیک اتوماتیک و کاربرد آن:


ابتدا باید بدانید که روغن هیدرولیک اتوماتیک سیالی است که وظیفه انتقال نیرو در ماشین آلات و سیستم های هیدرولیک را بر عهده دارد. این روغن از روغن پایه و برخی مواد افزودنی برای بهبود عملکرد آن تشکیل شده است.
روغن هیدرولیک اتوماتیک علاوه بر انتقال نیرو و انرژی هیدرولیک بر عملکرد ثانویه سیستم نیز تاثیر می گذارد. عملکردهای ثانویه ممکن است شامل انتقال حرارت، حذف آلودگی، آب بندی، روانکاری و غیره باشد.
قابل ذکر است که روغن هیدرولیک اتوماتیک باید حاوی مواد شیمیایی با مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و سایش باشد. به عبارت دیگر از این نوع روغن در خودروهای مجهز به فرمان هیدرولیک استفاده می شود.
نکته: برخی بر این باورند که همه روغن های هیدرولیک اتوماتیک مشابه هستند در حالی که انواع خاصی از محصول برای هر خودرو استفاده می شود.
وظیفه اصلی روغن هیدرولیک اتوماتیک تسهیل فرمان خودرو است که بر اهمیت این محصول می افزاید. این روغن پرمصرف ترین نوع روغن صنعتی است و به همین دلیل علیرغم کاربردهای متنوع و مصرف بسیار بالا از تنوع زیادی برخوردار است.
به طور کلی، روغن هیدرولیک اتوماتیک دارای چهار عملکرد اصلی به شرح زیر است:

  1. انتقال قدرت موتور از طریق کلاچ روغن یا مبدل گشتاور
  2. انتقال فشار هیدرولیک از طریق سیستم هیدرولیک
  3. انتقال حرارت از گیربکس و مبدل گشتاور به کولر
  4. تمام قسمت های سیستم را روغن کاری می کند
  5. مواد افزودنی موجود در روغن هیدرولیک اتوماتیک:
  6. ضد زنگ و آنتی اکسیدان
  7. مهار کننده های سایش
  8. بازدارنده های خوردگی
  9. تقویت کننده های چسبندگی

توجه: روغن هیدرولیک اتوماتیک به آلودگی ها بسیار حساس است. هر گونه مشکلی که در روغن رخ دهد، منجر به مشکلات و اختلال در سیستم هیدرولیک می شود.


کاربرد و مزایای روغن هیدرولیک اتوماتیک:

  1. پایداری برشی بسیار بالا
  2. شاخص ویسکوزیته بالا
  3. پایداری دمایی بسیار بالا
  4. نقطه ریزش بسیار پایین
  5. فیلتر پذیری بالا
  6. پایداری هیدرولیکی بسیار بالا و جلوگیری از بسته شدن فیلتر
  7. خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

تعویض به موقع و زودهنگام روغن هیدرولیک در افزایش طول عمر پمپ هیدرولیک و سیستم فرمان خودرو بسیار مهم است. نکته مهم این است که تعویض روغن هیدرولیک اتوماتیک به عوامل متعددی از جمله تنوع تجهیزات، تغییر وضعیت عملکرد، عملکرد روغن و غیره بستگی دارد. عملکرد سیستم فرمان خودرو

فاکتورهای مهم برای انتخاب روغن هیدرولیک اتوماتیک مناسب:

  • ویسکوزیته
  • نقطه ریزش
  • تراکم پذیری
  • قابلیت جداسازی هوا
  • کف کردن روغن
  • قابلیت حذف آب از روغن
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون
  • محافظت در برابر خوردگی

نکات مهم در مورد روغن هیدرولیک اتوماتیک:


لازم به ذکر است که روغن هیدرولیک اتوماتیک یکی از روان کننده های مهم در خودروهای مدرن است که وظیفه اصلی آن انتقال نیرو و انرژی به سیستم می باشد. این روغن شباهت زیادی به روغن ترمز دارد و باعث تسهیل فرمان و انتقال نیرو به فرمان و سایر قسمت های هیدرولیک خودرو می شود.

روغن هیدرولیک اتوماتیک به دو دسته تقسیم می شود:

  • روغن هیدرولیک مصنوعی
  • نفت نفت


روغن هیدرولیک اتوماتیک از اجزایی برای انتقال انرژی استفاده می کند: فشار و جریان. این روغن عمدتاً در صنایع مختلفی مانند ماشین ابزار، فولادسازی، جرثقیل و غیره استفاده می شود و عملکرد این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد.
از آنجایی که هر نوع روغن هیدرولیک برای نوع خاصی از خودرو طراحی شده است، این محصول باید به درستی و با دقت انتخاب شود تا از آسیب و عواقب نامطلوب جلوگیری شود.
افرادی که علاقه مند به خرید این روغن هستند باید با شرکت های معتبر مشورت کنند. به عبارت دیگر، با افزایش روزافزون شرکت های تولید کننده این محصولات، برخی از شرکت های مجرب و دارای گواهینامه موفق به تولید این محصولات با کیفیت عالی شده اند.