منو

10 نکته مهم که قبل از شروع رانندگی در هوای بارانی باید بدانید


10 نکته مهم که قبل از شروع رانندگی در هوای بارانی باید بدانید

رانندگی در باران، چه آرام یا شدید، می تواند یکی از سخت ترین موقعیت های رانندگی باشد که راننده با آن مواجه می شود. شرایط بارانی ارتباط مستقیمی با نرخ تصادفات بالاتر دارد. مهم نیست که در کدام بخش از کشور زندگی می کنید، تقریباً مطمئنید که در برخی مواقع مجبور خواهید بود وسیله نقلیه خود را در زیر باران رانندگی کنید. دانستن اینکه چگونه جاده‌های مرطوب و کاهش دید بر نحوه کنترل وسیله نقلیه شما تاثیر می‌گذارد، به شما کمک می‌کند در شرایط بارانی ایمن رانندگی کنید.

نکاتی برای رانندگی در باران

1.در صورت امکان تا بهبود آب و هوا صبر کنید

اگر در هنگام رانندگی در باران احساس ناراحتی می کنید و می توانید سفر یا رفت و آمد خود را به تعویق بیندازید، قبل از رانندگی تا بهبود آب و هوا صبر کنید. اگر رانندگی در شرایط مرطوب ضروری نیست، دلیلی وجود ندارد که خود را در معرض خطر قرار دهید

2.تجهیزات خودروی خود را دوباره بررسی کنید

قبل از مواجهه با هوای بارانی مطمئن شوید که تجهیزات خودروی شما در حال کار هستند. چراغ های جلو، چراغ های عقب و برف پاک کن های شیشه جلو خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در صورت نیاز کارآمد هستند. همچنین آج لاستیک خودرو خود را بررسی کنید. لاستیک های بدون آج می توانند کشش را در جاده های خیس به شدت کاهش دهند.

3.سرعت خود را کاهش دهید

نه تنها هنگام رانندگی در شرایط آب و هوایی مرطوب باید به محدودیت سرعت اعلام شده پایبند باشید، بلکه باید بسیار کندتر از حالت عادی رانندگی کنید. جاده های خیس بسیار خطرناک هستند. زمان واکنش وسیله نقلیه شما در هنگام بارندگی بسیار کندتر است. کاهش سرعت در هوای بارانی ضروری است.

4.چراغ های جلو را روشن کنید

اکثر مناطقاز رانندگان می خواهند که هنگام رانندگی در باران، چراغ های وسایل نقلیه خود را روشن کنند. حتی اگر فقط مهآلود باشد، روشن کردن چراغهای جلوی خودرو، هم دید شما و هم توانایی سایر رانندگان را برای دیدن ماشین شما در جاده افزایش میدهد.

5.از برف پاک کن های شیشه جلو خود استفاده کنید

در حالی که ممکن است این یک عمل بدیهی به نظر برسد، برخی از مردم فراموش می کنند که برف پاک کن های شیشه جلو خود را در باران ملایم روشن کنند. سرعت برف پاک کن اکثر خودروها برای پاک کردن رطوبت از شیشه در یک غبار خفیف یا در یک بارندگی شدید قابل تنظیم است. همچنین چندین محصول موجود است که می توان آنها را روی شیشه اسپری یا پاک کرد و ادعا کرد که جمع آوری آب باران را به تعویق می اندازد.

6.فاصله ایمن بین خودروها را حفظ کنید

فاصله بیشتری بین وسیله نقلیه خود و خودروی مقابل خود داشته باشید. هنگام رانندگی در باران، توقف وسیله نقلیه شما دشوارتر خواهد بود. فاصله ای به طول چند خودرو بین ماشین خود و سایر وسایل نقلیه حفظ کنید.

7.از ترمز شدید خودداری کنید

سعی کنید با برداشتن پای خود از روی پدال گاز زودتر از زمان معمول برای کاهش سرعت یا توقف، وسیله نقلیه خود را کاهش دهید. از کروز کنترل استفاده نکنید تا توجه شما به استفاده از گاز و ترمز هماهنگ باشد.

8.مراقب آب راکد باشید

رانندگی در آب های راکد می تواند باعث ایجاد آب پلنینگ شود. این زمانی است که شما کشش را از دست می دهید و در سطح جاده می لغزید. برای جلوگیری از هدرپلنینگ، با تغییر خط یا هدایت ایمن در اطراف چنین مناطقی در اطراف مکان هایی که آب جمع شده است رانندگی کنید.

9.هنگام سر خوردن، گاز را رها کنید

سرخوردن یکی از شایع ترین علل تصادفات رانندگی در باران است زیرا رانندگان ممکن است کنترل خود را از دست بدهند. اگر خودروی شما بر روی آب معلق شده است، به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارید و به سمتی هدایت کنید که جلوی ماشین شما نیاز دارد. از چرخش های ناگهانی یا ترمز زدن خودداری کنید.

10.خودرو خود را تهویه کنید:

باران باعث افزایش سطح رطوبت می شود. ممکن است متوجه شوید که شیشه های وسیله نقلیه شما هنگام بارندگی، مه آلود می شود. اکثر سیستمهای تهویه خودروها دارای عملکردی هستند که برای کاهش این نوع مه ایجاد شده در داخل پنجرهها و شیشه جلو کار میکند. اگر دیگر قادر به دیدن پنجره های خود نیستید، ممکن است لازم باشد آن را کنار بکشید.