منو

روش های جلوگیری از سرقت خودرو


روش های جلوگیری از سرقت خودرو

روش های جلوگیری از سرقت خودرو موضوعی می باشد که امروزه همه ما نیاز به دانستن نکات مربوط به آن داریم.با بالا رفتن قیمت خودرو سارقان بیشتر از همیشه دندان طمع را برای خودرو ها تیز کرده اند.با همراه مکانیک همراه شوید تا در این مقاله روش های جلوگیری از سرقت خودرو را بررسی کنیم

قیمت خودرو روزبهروز در حال افزایش است و همین امر معضلات بسیاری را متوجه بازار خودرو نموده است و یکی از این موارد افزایش بیش از پیش سرقت خودروها است. خودروهایی که جدای از داخلی یا خارجی بودنشان به راحتی آب خوردن سرقت میشوند؛ هر چند مدت زمان سرقت خودروهای داخلی بسیار کوتاهتر از خودروهای خارجی است به طوریکه برخی سارقان، سرقت دوچرخه را سختتر از برخی خودروهای داخلی نظیر پراید و ... میدانند.

آخرین آمار سرقت خودرو مربوط سال 94 بوده که در آن بیش از 76 هزار خودرو به سرقت رفته است؛ وقتی که این تعداد را در کنار 233 هزار خودرویی قرار دهید که لوازمشان به سرقت رفتهاند قطعا مجاب خواهید شد که باید فکری کنید به حال خودرویتان که به این راحتیها، در مقابل دزدها تسلیم نشود. شایان ذکر است که دزدی خودرو فقط مختص کشور ما نبوده و هر ساله میلیونها خودرو مورد سرقت واقع میشوند.چنانچه نمیخواهید شما نیز در زمره این دسته از افراد باشید با ما در ادامه مقاله روش های جلوگیری از سرقت خودرو همراه باشید.

در ادامه قصد داریم روش هایی که به کمک ان ها می توانید به امنیت خودرو خود و جلوگیری از به سرقت رفتن آن کمک کنید اشاره کنیم:

1- برای جلوگیری از سرقت خودرو خود را در محل روشن پارک کنید

به منظور جلوگیری از سرقت خودرو فارغ از اینکه در خیابان پارک مینمایید یا در پارکینگ و گاراژ، محلی را انتخاب نمایید که به اندازه کافی روشن باشد. سعی کنید در نزدیکی و یا زیر چراغها پارک نمایید چراکه دزدها تمایل چندانی به سرقت این خودروها ندارند و آن هم به دلیل افزایش احتمال آشکار شدن هویتشان است. چنانچه در یک محل ناآشنا هستید و میخواهید شب، خودرو را در خیابان پارک نمایید، نزدیکی بانکها به دلیل تجهیز به دوربینهای مدار بسته بهترین گزینه است.

2- به دور از خروجیها پارک نمایید.

دزدها بیشتر سراغ خودروهایی میروند که نزدیک درب خروجی پارکینگها پارک شدهاند چراکه فرایند سرقت خودرو را سریعتر و راحتتر انجام میدهند، پس همواره سعی نمایید به دور از این نقاط پارک کنید. در پارکینگها، خودرو را وسط ردیف و در ناحیهای پارک کنید که تراکم ماشین در آن بالا است.

3- در جلوگیری از سرقت خودرو خود خسیس نباشید!

دزدها گریزان هستند از پارکینگهایی که دارای سیستم مانیتورینگ و نگهبانهای حرفهای هستند؛ پس اندکی بیشتر حق پارکینگ دهید تا آرامش خاطر داشته باشید.

4- به منظور جلوگیری از سرقت تمامی درها را قفل کنید

قسمت عمدهای از دزدیها در خانهها رخ میدهد چراکه راننده فراموش مینمایند تمامی درها را قفل نمایند و یا با تصور اینکه، پارکینگ خانه امن است، درها را قفل مینمایند و همین امر بهترین فرصت را برای دزدها فراهم مینماید پس در هر حال و در هر جایی به هنگام پیاده شدن، تمامی درها را قفل کنید.

5- از دزدگیرهای باکیفیت استفاده کنید.

از دزدگیرهای باکیفیت استفاده نموده و نصب آن را نیز به افراد حرفهای واگذار نمایید. از دزدگیرهایی استفاده کنید که حساسیت مناسبی دارند. البته رشد تکنولوژی، صنعت دزدگیرها نیز متحول نموده و دزدگیرهایی روانه بازار شدهاند که قابلیت تماس خودکار با پلیس را دارند و یا دزدگیرهایی که به محض تشخیص دزدی، سیستم استارت را غیرفعال مینماید و سایر تکنولوژیهای که مجال نوشتن درباره آنها در این مقاله فراهم نیست.

6- کلیدهای یدک را در جای مناسب قرار دهید.

دزدها به تمامی سوراخ سنبههای خودرو شما مسلط هستند پس به هیچ وجه کلیدهای یدکی را داخل خودرو پنهان ننمایید. صندوق عقب را نیز به کلی فراموش نکنید چون باز کردن آن چندان سخت نیست.

7- هیچ چیز باارزشی را داخل خودرو و در دید قرار ندهید.

قرار گرفتن هز چیز باارزش نظیر گوشی، لبتاپ و ... دزدها را حریصتر مینماید؛ حتی اگر شی بیارزش ولی به ظاهر باارزشی داشته باشید مثلا یک کیف خالی (که این روزها بسیار مبتلابه است!)، شاخکهای دزدها را میجنباند. اگر سیستم صوتی خودرو نیز به صورت پنلی بوده و قابل جدا کردن است حتما این کار را انجام دهید.

8- علاوه بر دزدگیر از سایر تجهیزات کمکی نیز استفاده نمایید.

سعی نمایید حتما از یکی از تجهیزات ذیل استفاده نمایید:

- قفل فرمان: همانطور که از اسمش پیداست منجر به قفل شدن فرمان و مانع از حرکت آن میشود. قفل فرمانها در دو نوع مختلف در بازار وجود دارند. یک نوع به صورت افقی که به اصطلاح بر روی ساعت 3 و 9 بسته میشود؛ نوع دوم نیز که تقریبا حالت عمودی دارد.

- قفل چرخ: قطع به یقین تا به حال خودروهایی را دیدهاید که توسط پلیس با قفل چرخ متوقف ماندهاند. این قفلها برای شما نیز میتوانند مفید باشند؛ اگر فضای کافی در صندوق عقب دارید همراه داشتن این قفلها، می&lrmتواند خودروی شما را از خطر دزدی مصون دارد. ناگفته پیداست که استفاده از قفل چرخ برای پارکهای با مدت زمان طولانی مناسب است.

- استفاده از Kill Switch: این سیستم نسبت به دو مورد فوق پیشرفتهتر بوده و بدین صورت عمل مینماید که مسیر حرکت جریان الکتریکی برای تجهیرات حیاتی نظیر پمپ سوخت را قطع نموده و در نتیجه خودرو روشن نخواهد شد.

- استفاده از GPS: هر چند این اقدام شاید بیشتر عملی پسیو باشد ولی حداقل به یافتن خودرو دزدیده شده بسیار کمک مینماید. خودروی خود را به GPSتجهیز نمایید تا در صورت سرقت خودرو از مکان آن در هر لحظه مطلع باشید.

تا بدینجا سعی نمودیم روشهای جلوگیری از سرقت خودرو را بیان نماییم؛ حال خالی از لطف نیست که تعدادی از شگردهای سارقان خودرو را مطرح نماییم؛ البته باید به احترام ابتکار و خلاقیت این هموطنان باید ایستاد و کلاه از سر بر داشت چراکه روزبهروز با روشهای جدیدتری روبهرو هستیم.

· کمین در نزدیکی پمپ بنزینها: تعدادی از سارقان در نزدیکی پمپبنزینها کمین مینمایند و به محض آنکه با خودرویی بدون سرنشین و با سوئیچ روی آن مواجه میشوند؛ نیت سوء خود را عملی مینمایند.

· تست رانندگی خودرو جهت خرید: در این موارد، سارقان در پوشش خریدار به شما مراجعه نموده و از شما جهت تست رانندگی ماشین، اجازه میخواهند تا دوری با خودرو بزنند و در چشم به هم زدنی، خودرو را سرقت میکنند.

· زورگیری در پارکینگها: برخی از رانندگان پس از آنکه وارد پارکینگ میشوند ریموت را فعال نمیکنند و در نتیجه سارقان به سرعت وارد پارکینگ شده و اقدام به زورگیری مینمایند.

روش های جلوگیری از سرقت خودرو

· پرسنلنمای نمایندگی: در مراجعه به نمایندگی بسیار دقت نمایید چراکه برخی سارقان خودرو را پرسنل نمایندگی معرفی میکنند و پس از آنکه سوار ماشین شما میشوند، متواری میگردند.

· سارقان بیمار: در این شگرد سارق خود را بیمار نشان داده و از دلسوزی شما سوء استفاده کرده، سوار ماشین شما میشود تا او را به بیمارستان انتقال دهید؛ در میانه راه از شما میخواهد تا دارویی برایش خریداری نمایید و به محض آنکه از خودرو پیاده میشوید؛ اقدام به سرقت خودرو شما مینمایند.

· فعال نمودن دزدگیر در مجتمعهای آپارتمانی: سارقان در این موارد به لطایفالحیلی وارد پارکینگ شده و دزدگیر خودرو را فعال مینمایند و شما برای اینکه مزاحم همسایگان نشوید به سرعت اقدام به خاموش کردن دزدگیر مینمایید و این دقیقا همان چیزی است که آنها میخواهند و اقدام به سرقت خودرو مینمایند.

· زورگیری در جشنها و عروسیها: در این مواقع، از بلندگوی سالن مشخصات خودروی خود را میشنوید که برای سایرین دردسر درست کرده و باید آن را جابجا نمایید و وقتی به سراغ خودرو خود می&lrmروید چند نفر قلچماق در انتظار شما هستند و در آن هیاهو هم صدای شما به جایی نمیرسد.

تمامی این موارد را ذکر کردیم تا بگوییم بیش از پیش مراقب خودرو خود باشید تا از سرقتهای احتمالی در امان بمانید.