منو

پنج نکته ساده برای افزایش طول عمر موتور خودرو


پنج نکته ساده برای افزایش طول عمر موتور خودرو

برای این که به شما کمک کنیم به خوبی از موتور خود نگهداری کنید، طول عمر آن را افزایش دهید، از استهلاک و فرسایش آن جلوگیری کنید و از بروز مشکل و خرابی اجتناب کنید، پنج نکته ساده مطرح می‌کنیم که رعایت آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به سلامت موتور خودروی شما کند.

پنج نکته ساده برای افزایش طول عمر موتور خودرو

اکثر ما اصلا به موتور خودروی خود توجهی نداریم. سوار ماشین میشویم، استرات میزنیم و شروع به رانندگی میکنیم. خیلی از رانندهها تنها زمانی توجهشان به موتور خودرو جلب میشود که سر و صدای آن بلند شود، مشکلی داشته باشد یا خودرو عملکردش مثل قبل نباشد. موتور خودرو نیاز به رسیدگی دارد. باید هر چند وقت یکبار آن را چک کرد و همینطور باید مرتب به آن رسیدگی کرد تا در بهترین وضعیت ممکن باشد. برای این که به شما کمک کنیم به خوبی از موتور خود نگهداری کنید، طول عمر آن را افزایش دهید، از استهلاک و فرسایش آن جلوگیری کنید و از بروز مشکل و خرابی اجتناب کنید، پنج نکته ساده مطرح میکنیم که رعایت آنها میتواند کمک زیادی به سلامت موتور خودروی شما کند.

۱. روغن موتور را مرتب عوض کنید

تعویض به موقع روغنموتور یکی از مهمترین کارهایی است که باید برای موتور خودروی خود انجام دهید. حتی اگر بقیه توصیههای این مقاله را عملی نمیکنید، لااقل به این یک مورد توجه ویژهای داشته باشید. روغن موتور کمک میکند قطعات مختلف موتور بیش از حد داغ نشوند. موتور نمیتواند بدون روغن موتور درست کار کند و اگر خیلی دیر به دیر روغن موتور را تعویض کنید، آسیبهای دائمی و جدی به موتور شما وارد میشود.

متخصصان مختلف زمانهای مختلفی برای تعویض روغن خودرو توصیه میکنند. روغن موتور اکثر خودروهای مدرن و امروزی باید هر ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. بعضی از موتورها میتوانند بیشتر از این هم بدون تعویض روغن موتور ادامه بدهند و روغن موتور بعضی خودروهای قدیمی باید زودتر از این تعویض شود. بهترین کار این است که دفترچه خودروی خود را مطالعه کنید تا ببینید کارخانه سازنده چه زمانی را برای تعویض روغن توصیه کرده است. اگر به دفترچه خودروی خود دسترسی ندارید، با یک جستجوی ساده میتواند آن را دانلود کنید.

۲. از سلامت سیستم خنککننده اطمینان حاصل کنید

در کنار تعویض روغن موتور، یکی دیگر از جنبههای مهم موتور خودرو که نباید آن را نادیده بگیرید سیستم خنککننده است. این سیستم شامل رادیاتور، ترموستات، پمپ آب و مایع خنککننده است. سادهترین راه محافظت از موتور خودرو در مقابل جوش آوردن یا گرم شدن بیش از حد این است که مطمئن شوید مایع خنککننده (ضدیخ) مناسب، به میزان مناسب وارد موتور میشود و به خوبی در آن جریان دارد.

زمانی که ترموستات تشخیص بدهد که موتور زیادی داغ شده است و باید خنک شود، مایع خنککننده در موتور جریان پیدا میکند. پمپ آب مایع خنککننده را در رادیاتور میچرخاند و وارد موتور میکند و سپس دوباره به رادیاتور میفرستد تا رادیاتور هم خنک شود. برای بررسی سطح مایع خنککننده، کافی است در کاپوت را باز کنید و مخزن مایع خنککننده (ضدیخ) را بررسی کنید. این مخزن شفاف است و مایع درون آن نارنجی یا سبز است. مطمئن شوید که مایع خنککننده یا ضد یخ بیشتر از میزان حداقلی و کمتر از میزان حداکثری است.

اگر موتور شما جوش میآورد اما خودروی شما به اندازه کافی مایع خنککننده دارد، آن را پیش یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم خنککننده را چک کند. تعمیر کردن سیستم خنککننده قبل از این که آسیبهای جدی به موتور وارد شود، بسیار ارزانتر و سادهتر است.

۳. اجازه بدهید موتور خودرو تنفس کند

تصور کنید برای یک مسابقه ماراتن تمرین میکنید. هر روز ورزش میکنید، میدوید و غذای مناسب میخورید و به اندازه کافی است استراحت میکنید. اما روز مسابقه یک چیز مهم را فراموش میکنید: تنفس کردن! فکر میکنیم که نتیجه این مسابقه بدون نفس کشیدن واضح باشد. خودروها هم مثل ما نیاز به جریان دائمی هوا دارند. به جز سوخت، هوا دومین عنصر مهمی است که در عملکرد موتور موثر است. هوا باید دائما، بدون گرفتگی و بدون ناخالصی در موتور جریان پیدا کند.

فیلتر هوا آن چیزی است که جلوی ورود ناخالصی و چیزهای ناخواسته مثل حشرات، برگ، گرد و خاک و چیزهایی از این دست به موتور را میگیرد. به مرور زمان، فیلتر هوا ممکن است با گرد و غبار و چیزهای دیگر گرفته شود و نیاز به تعویض داشته باشد. زمان مناسب تعویض فیلتر هوا به عادتهای رانندگی شما و شرایط آب و هوایی و محیطی که در آن رانندگی میکنید بستگی دارد. فیلتر هوا معمولا عمر زیادی دارد، اما اگر زیادی کثیف شود و عملکرد خوبی نداشته باشد، یا اکسیژن کافی وارد موتور نمیشود و یا ناخالصی و ذرات مختلف وارد موتور میشود.

وقتی روغن موتور را تعویض میکنید، وضعیت فیلتر هوا را هم بررسی کنید تا تمیز باشد. در صورت نیاز آن را تعویض کنید تا موتور بتواند نرم و کارآمد به فعالیت ادامه بدهد.

۴. مراقب نشتی باشید

برای تشخیص نشتی در خودرو نیازی نیست مکانیک یا متخصص خودرو باشید. در واقع بعضی وقتها حتی نیازی نیست نشتی را با چشم ببینید، بلکه میتوانید با بو کشیدن متوجه آن شوید. روغنهای خودرو و ضدیخ دو مایع اصلی هستند که باید مراقب آنها باشید.

گرمای شدید و فشار زیاد ممکن است باعث خرابی در شلنگهای خودرو شوند. شلنگهای پلاستیکی موتور اگر قدیمی بشوند ممکن است ترک و شکاف بردارند و این باعث نشتی ضدیخ یا دیگر مایعات مورد نیاز موتور میشود. قسمتهایی که بستهای پلاستیکی دارند هم ممکن است نشتی کنند. به مرور زمان ممکن است این بستها کاملا خراب شوند و مایعات موتور خودرو وارد قسمتهای اشتباهی شوند.

بهتر است زیر خودرو و داخل کاپوت را بررسی کنید و ببینید آیا بوی مواد شیمیایی حس میکنید یا نشتی مشاهده میکنید یا نه. محلی که خودروی خود را پارک میکنید را بررسی کنید تا اگر روی زمین مایعاتی ریخته باشد متوجه شوید. اگر به موقع جلوی یک نشتی کوچک را بگیرید، جلوی تبدیل شدن آن به یک مشکل بزرگ را میگیرید و در هزینه و وقت خود صرفهجویی خواهید کرد.

۵. قبل از اینکه بنزین خیلی کم شود، بنزین بزنید

بنزین رسوباتی دارد که در کف مخزن بنزین تهنشین میشود. خصوصا اگر کارکرد خودرو بالاست و مدت زیادی است از آن استفاده میکنید، احتمالا کف مخزن بنزین پر از این رسوبات و مواد اضافی شده است. فیلتر سوخت خودرو جلوی ورود خیلی از این رسوبات و ناخالصیها به موتور را میگیرد و نمیگذارد این مواد وارد خطوط سوخت و موتور شوند. با این حال اگر زمانی که سوخت خودرو بسیار کم است، رانندگی کنید، احتمال این که این مواد وارد موتور شوند بالا میرود.

اگر این رسوبات از فیلتر سوخت عبور کنند و و ارد موتور شوند، میتوانند آسیبهای شدیدی به قطعات درونی موتور برسانند. وارد شدن ناخالصی به موتور باعث خرابی سیستم سوخت و دیگر قطعات موتور میشود یا به آنها فشار اضافی وارد میکند. بعضیها توصیه میکنند هیچوقت نگذارید مخزن سوخت شما از نصف خالیتر شود. ممکن است نخواهید انقدر زود به زود بنزین بزنید، اما هیچوقت نگذارید بنزین خودرو از حد مشخصی کمتر شود. موتور شما بسیار از این کار خوشحال خواهد شد!

اینها پنج نکته ساده بودند که رعایت آنها هیچ هزینهای ندارد، اما میتوانند بسیار در هزینه و زمان شما صرفهجویی کنند. با رعایت این نکات ساده عمر خودروی خود را افزایش دهید و نگذارید فرسوده و مستهلک شود.