منو

هن تنگ X7 مشخصات فنی قیمت و هرآنچه درباره‌اش باید بدانید


هن تنگ X7 مشخصات فنی قیمت و هرآنچه درباره‌اش باید بدانید

عظیم‌خودرو، نماینده‌ی هن‌تنگ چین، کراس‌اور X7 را در ایران مونتاژ می‌کند. این خودرو برای رقابت با چری تیگو 7 و جک S7 و هاوال H6 آماده می‌شود.

با کاهش ارزش پول ملی ایران، باید شاسیبلند چینی با قیمت کمتر از ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان را فراموش کرد. حالا، جک S5 هم بیشتر از ۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان قیمت دارد و معدود نمونههای صفرکیلومتر چری تیگو 7، حدود ۲۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان معامله میشوند. با این وضعیت، طبیعی است خودروهای چینی، مثل هنتنگ X7، با بدنهی بزرگتر و پیشرانهی قویتر و امکانات بیشتر، قیمتشان گرانتر باشد.

شرکت هنتنگ اتو سال ۲۰۱۳ تاسیس شد. این شرکت بهعنوان زیرمجموعهای از گروه تکنیو (Tech-New Group) فعالیت میکند. شایان ذکر است گروه تکنیو مالک خودروسازی زوتی و دورسن (Dorcen) نیز محسوب میشود. هنتنگ از همان ابتدا، هزاران متخصص در رشتههای مختلف استخدام کرد. بنابر اظهارات رسمی بنیانگذاران این شرکت، مقدار اصلی سرمایهگذاری در دپارتمانهای تحقیق و توسعه (R&D) انجام شد تا طراحی ظاهری و تجهیزات فنی محصولات هنتنگ، به استانداردهای جهانی، بهویژه خودروهای اروپایی نزدیک باشد. پیشرانههای توربوشارژ ساخت هنتنگ در انواع ۱، ۱.۲، ۱.۵، ۱.۸ و ۲ لیتر با همکاری گروه صنعتی ماهله آلمان (Mahle GmbH) تولید میشوند. گفتنی است ماهله در تولید تجهیزات فنی خودرو تقریبا یکصد سال سابقه دارد و امروزه، با ۷۸،۰۰۰ نفر کارمند در ۱۷۰ نقطهی جهان فعالیت میکند.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون، مدلهای X5 و X7، تنها محصولات هنتنگ بودهاند که همراه پیشرانههای مختلف، ازجمله نمونههای هیبرید و پلاگین هیبرید تولید شدند. از سال ۲۰۱۸، کراساور X7 با تغییر چهره (تصویر بالا) روبهرو شد تا در قسمت جلوپنجره و چراغها بهروزرسانی شود. در نمایشگاه خودروِ تهران ۱۳۹۷، مدل ۲۰۱۷ هنتنگ X7 در غرفهی عظیمخودرو رونمایی شد که طبیعتا متفاوت از جدیدترین مدل در بازار چین بود. در وبسایت شرکت واردکننده نیز، عکسهای مدل ۲۰۱۷ دیده میشود. بههمیندلیل در ادامهی مطلب، از تصاویر نسخهی ۲۰۱۸ یا X7 هیبرید استفاده نشده است.

طراحی بدنه

نسخهی وارداتی هنتنگ X7 الهامگرفته از کراساورهای فولکسواگن در ترکیب با چراغهای اسپرت و تهاجمی است؛ اما مدل ۲۰۱۸ که فعلا در ایران حضور ندارد، بسیار شبیه هیوندای توسان بهنظر میرسد.

در نمای روبهرو، جلوپنجرهی مرسوم در خودروهای فولکسواگن با نوارهای موازی کروم و کمعرض، بهوضوح در هنتنگ X7 دیده میشود. لوگوی سرخرنگ شرکت سازنده نسبتا زیباتر از دیگر شرکتهای چینی است و از حروف انگلیسی استفاده نمیکند. دیگر نکتهی مثبت در نمای جلو، استفاده از چراغهای مدرن با کشیدگی بهسمت ستون A است. در این بخش، لامپ هالوژن روشنایی اصلی خواهد بود و قطعهای براق با حالتی شبیه به ابرو، بالاتر از دیگر اجزا دیده میشود. طرح نوار LED برای روشنایی روز، الهامگرفته از نمونههای مشابه در محصولات مدرن بیامو است و همراهبا ۲ نیمدایره، مدرن و فراتر از خودروهای اقتصادی ساخت چین جلوه میکند.

نمای صاف و تشکیلشده از خطوط موازی که سرتاسر جلوپنجره دیده میشود، برای سپر و جایگاه مِهشکنها نیز استفاده شده است تا ساختاری هماهنگ برای هنتنگ X7 فراهم شود. این خودرو از نسل جدید مهشکنهای LED استفاده میکند و برخلاف بسیاری از کراساورهای چینی، تاکیدی بر ادوات ارزانقیمت پلاستیک در سپر ندارد. زهوارهای کروم و قطعهی نقرهایرنگ زیر سپر نیز، ویژگیهای لوکس X7 را افزایش میدهند. این خودرو حجمدهی پیچیدهای در سپر و گِلگیرها ندارد؛ اما هماهنگ با چراغهای جلو و در راستای ستون A، خطوط جذابی دارد که شخصیت اسپرت X7 را تقویت میکند.

در نمای جانبی، رینگهای اسپرت آلومینیوم ۱۸ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۳۵ میلیمتر جلبتوجه میکنند. نام شرکت سازنده با فونت قرمز روی کالیپرهای ترمز دیده میشود که البته برای خودرویی چینی عجیب بهنظر میرسد. بهلطف شیب ملایم سقف و ریل&zwjهای باریک باربند، حس اسپرت و آیرودینامیک در هنتنگ X7 تقویت میشود. خطوط عمیق روی بدنه پرتعداد هستند. از چراغ عقب تا گِلگیر جلو در امتداد دستگیرهها، خطی عمیق وجود دارد. علاوهبراین، روی گِلگیر عقب و نزدیک به رکابها خطوطی دیده میشوند که درمجموع، نمای جانبی X7 را تاحدودی شلوغ و ناهماهنگ نشان میدهند. قاب کروم برای پنجرهها، بال عقب، آنتن کوسهای کوچک و آینهبغل راهنمادار، از دیگر ویژگیهای نمای جانبی این کراساور هستند.

در نمای پشت هنتنگ X7، سبک طراحی اسپرت و تهاجمی افزایش مییابد. خطوط تیز و زاویهدار چراغ عقب همراهبا ترکیب رنگ قرمز و سفید جذاب بهنظر میرسند. حجمدهی بدنه روی سپر عقب و درپوش صندوق هماهنگ با دیگر کراساورهای امروزی است. مشابه نمای روبهرو، در عقب هم ادوات کروم و نقرهایرنگ بین چراغها و بخش میانی سپر دیده میشود. روی سپر عقب هنتنگ X7 علاوهبر چراغهای هشدار قرمز با طرح باریک، جایگاه ویژهای برای اگزوزها وجود دارد که البته، جزئی از ساختار اگزوز نیست؛ اما بهلطف نمای دوگانه و متقارن، زیبایی این کراساور را افزایش میدهد.

بزرگترین محصول هنتنگ با ابعادی بهطول ۴،۶۷۱ میلیمتر و عرض ۱،۹۰۲ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱،۶۹۷ میلیمتر عرضه میشود. همچنین، فاصلهی محورهای این خودرو ۲،۸۱۰ میلیمتر است. ازنظر اندازهی بدنه، هنتنگ X7 با نسل سوم هیوندای سانتافه که در بازار ایران حضور دارد، چندان متفاوت نیست.

طراحی داخلی

مشابه دیگر محصول شرکت سازنده با کد X5، کابین هنتنگ X7 هم الهامگرفته از خودرهای بیامو بهنظر میرسد. روی داشبورد و تودری و نزدیک دستهدنده، ادوات پلاستیک طرح چوب دیده میشوند که فراتر از محصولی ساخت چین و لوکس و چشمنواز هستند.

روی داشبورد پلاستیک سخت سیاهرنگ وجود دارد که البته بیکیفیت نیست و بهلطف استفاده از طرح دوخت سفیدرنگ در حاشیهها، جذاب بهنظر میرسد. حالت مواج در بالاترین قسمت داشبورد، مکان مناسبی برای نمایشگر فراهم کرده که درعین زیبایی، اندکی دورازدسترس راننده است. کمی پایینتر، زهوار طرح چوب با ضخامت مناسب بهچشم میخورد. خروجی مخصوص تهویهی مطبوع حالتی چهارگوش و چشمنواز دارد و درضمن، در فضایی تیره با مواد پلاستیک شفاف (پیانویی) حمایت میشود. طراحان هنتنگ از ادوات نقرهایرنگ هم غافل نبودهاند و در زهوار میانی داشبورد، تنظیمکنندههای خروجی تهویهی مطبوع، داخل فرمان و قاب دستهدنده نیز قطعات زیبای طرح فلز استفاده کردهاند. مجموعه کلیدهای کنترل تهویهی مطبوع و سیستم سرگرمی، با فاصلهی ناچیز و نزدیک بههم فضای میانی داشبورد را دراختیار دارند. دکمهها پرتعداد هستند؛ اما گیجکننده بهنظر نمیرسند و همراهبا کلیدهای گردان کوچک چشمنواز عمل میکنند.

طرح دستهدندهی هنتنگ X7 اوج مشابهسازی خودروساز چینی از محصولات بیامو را نشان میدهد. البته، این موضوع برای خریدار ایرانی چندان اهمیتی ندارد و احتمالا به افزایش جذابیت برای عموم منجر خواهد شد. پیرامون دستهدنده کلید اختصاصی برای انتخاب حالت رانندگی اسپرت (پرشتاب) وجود دارد. دکمهی ترمزدستی برقی و محفظهی کوچک با درپوش کشویی و فضای اختیاری جالیوانی همراه دریچهی طرح چوب، نزدیک دستهدنده هستند.

در نمونهی وارداتی، فرمان استخوانی با پوشش چرم مصنوعی وجود دارد. این قسمت کلیدهای معمول در خودروهای مدرن، ازجمله دکمههای کروزکنترل و مدیریت تماس تلفنی و سیستم صوتی را شامل میشود. پشت فرمان پنلهای سیلندری وجود دارند که درمقایسهبا دیگر خودروهای امروزی، کمی قدیمی بهنظر میرسند. البته، نباید فراموش کرد تصاویری از نسخهی جدید هنتنگ X7 با پنل تمامدیجیتال پشت فرمان در وبسایت چینی وجود دارد. نمونهی وارداتی از عقربهها و نوشتههای نارنجیرنگ در زمینهی تیره استفاده میکند. درضمن، کامپیوتر سفر با نمایشگر تکرنگ بین سرعتسنج و نشاندهندهی دور موتور دیده میشود.