منو

چطور رادیاتور 206 را هواگیری کنیم؟


چطور رادیاتور 206 را هواگیری کنیم؟

هواگیری رادیاتور 206 و چگونگی انجام این کار کم و بیش از طریق روشی مشابه با دیگر محصولات تولید شده توسط شرکت ایران خودرو انجام می شود. به این دلیل که پیشرانه و بسیاری از قطعات به کار رفته در خودروی پژو 206 شباهت فراوانی به دیگر محصولات شرکت ایران خودرو دارد.

به طور کل خودروی پژو 206 و هر خودروی مشابه دیگری که از انواع مختلف پیچ یا اقسام گوناگون خروجی هوا در سیستم خنک کننده ی خود استفاده می کنند، در صورت آن که به هر دلیلی آب یا مانع خنک کننده ی موجود در آنها تخلیه شود، برای جایگزین کردن مجدد آن نیاز به هواگیری مجدد خواهند داشت.

البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که هواگیری همواره به معنی باز کردن پیچ خروجی هوا نیست. چرا که در برخی از خودروها شاهد به کار رفتن پیچ هواگیری نیستیم. در خودروهای فاقد پیچ هواگیری باید بعد از اضافه کردن آب به رادیاتو یا مخزن تحت فشار آنها مدتی منتظر باقی ماند تا جریان آب وارد تمام مجراهای موتور شود. پس از روشن شدن موتور نیز باید اندکی صبر کرد و سپس سطح آب را مجددا برسی نمود تا در نهایت با مساعد بودن شرایط دریچه ی مخزن یا رادیاتور را بست.

اما در خودرو هایی که دارای پیچ هواگیری هستند روشن شدن موتور آنها و گذشت زمان باعث جابه جا شدن آب در مجراهای موتور و خروج خود به خودی هوا از آن نمی شود. بنابراین در این قبیل خودروها باید هواگیری را به صورت صحیح و بی نقص انجام داد.

دلیل هواگیری رادیاتور 206

هواگیری رادیاتور 206 و سایر خودروهای مشابه بیش از هر چیز به منظور تسهیل در فرایند خنک کنندگی موتور این خودروها انجام می شود. در اکثر خودروهای امروزی فرایند انتقال حرارت در سیستم خنک کننده ی آنها توسط آب یا سایر مایعات مشابه با آن انجام می گیرد. به این ترتیب که حرارت ناشی از سوخت و ساز موتور توسط مایع موجود در سیستم خنک کننده ی خودرو به رادیاتور آن منتقل می شود. رادیاتور خودرو هم در تماس با هوا موجبات کاهش یافتن حرارت مایع به کار رفته در سیستم خنک کننده ی آن، که اغلب شامل آب و ضد یخ می شود، را فراهم می کند.

دلیل اصلی استفاده از مایعات یا همان آب و ضد یخ در سیستم خنک کننده ی خودروهای امروزی خاصیت رسانایی حرارت و سرعت قابل قبول انتقال حرارت توسط آنها است. بیشترین حرارت در موتور اتومبیل به محفظه ی احتراق آن مربوط می شود که تقریبا در بالاترین سطح وجود آب قرار دارد. اما چرا باید این محفظه تنها شامل آب یا سایر مایعات مشابه با آن شود و به طور کامل هواگیری گردد؟

از آن جایی که هوا برخلاف آب رسانای خوبی برای انتقال حرارت نیست، وجود آن درون محفظه ی موتور موجب بالا رفتن سریع دمای بخش سر سیلندر می گردد. به همین دلیل وجود هوا در سیستم خنک کننده ی خودرو می تواند در داغ شدن بیش از اندازه ی آن تاثیرگذار باشد.

در واقع هوا به دلیل سبک بودن نسبت به آب در بالاترین قسمت موتور و در مجاورت محفظه ی احتراق آن قرار می گیرد. از همین رو با گردش آب درون موتور و برخورد آن با قسمت های بسیار داغی که در پشت محفظه ی احتراق قرار گرفته است، بخار و هوای بیشتری تولید می شود و حرارت موجود در موتور را تشدید می کند. ادامه یافتن این امر مشکلاتی نظیر داغ شدن بیش از اندازه ی موتور و سوختن واشر سر سیلندر را به همراه خواهد داشت. مواردی که می تواند آسیب جدی و قابل تاملی را به موتور خودرو وارد کند. از همین رو هواگیری رادیاتور 206 و سایر خودروهای مشابه از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات مهم در هواگیری رادیاتور 206

در شیوه ی درست و اصولی هواگیری رادیاتور 206 و سایر خودروهای مشابه نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار داد. نخست باید به این نکته توجه داشت که در هواگیری رادیاتور 206 از آب مقطر استفاده نشود. دلیل اصلی این امر خالص بودن بیش از اندازه ی آب مقطر است که آن را به طور کامل برای واکنش با محیط اطراف آماده می کند. از سوی دیگر باید استفاده از آب لوله کشی برای انجام این کار را هم به طور کل فراموش کرد. چرا که استفاده از آب لوله کشی به دلیل وجود املاح و ناخالصی های فراوان در آن موجب خورده شدن دیواره ی سیلندر و مجرای گردش آب در دراز مدت می شود.

به این ترتیب برای هواگیری رادیاتور 206 می توان از وجود آب جوشیده (که املاح آن صاف شده است) یا آب مختص به رادیاتور استفاده کرد. مایعی که از قابلیت ضد جوش و ضد خوردگی بهره می برد. البته آب مختص به رادیاتور از وجود ضد یخ برخوردار نیست و ضد یخ را باید به شکل جداگانه در این فرایند مورد استفاده قرار داد.

نکته ی مهم دیگری که باید آن را در هواگیری رادیاتور 206 و سایر خودروهای مشابه مورد توجه قرار داد آن است که این کار باید هنگام خاموش بودن موتور خودرو انجام شود. یعنی در زمانی که موتور خودرو به طور کامل سرد شده است. در مجموع هنگام داغ بودن موتور خودرو باید از باز کردن دریچه ی مختص به ورود آب که با نام قمقمه هم شناخته می شود به طور کامل پرهیز کرد. به این دلیل که ممکن است آب گرم موجود در آن ناگهان به بیرون فوران کند.

علاوه بر آن باید از سالم بودن دریچه ی آب یا همان دریچه ی قمقمه نیز به طور کامل اطمینان حاصل نمود. چرا که این دریچه به قابلیت فشار شکن مجهز است. بنابراین در صورتی که فشار موجود در مجراهای آب زیاد گردد، این آب به بیرون فوران می کند تا جلوی آسیب های بیشتر را بگیرد. بنابراین در صورت سالم نبودن این دریچه ممکن است مشکلاتی برای خودرو ایجاد شود.

از دیگر نکات مهمی که باید پیش از شروع هواگیری رادیاتور 206 از آن آگاه بود این است که در صورت بالا رفتن دمای خودرو حتی اگر موتور آن خاموش هم باشد فن مخصوص خودرو روشن می شود. بنابراین اگر قصد دارید دمای موتور خودرو هر چه زودتر پایین بیاید تا هواگیری رادیاتور 206 را آغاز کنید، هیچ نیازی به روشن نگه داشتن موتور خودرو برای به کار افتادن فن آن نخواهد بود.

همچنین هنگام بالا رفتن دمای آب موجود در مجراهای موتور و روشن شدن چراغ توقف باید بدون تردید یا تامل خودرو را متوقف کرد و با ریختن آب روی رادیاتور آن شدت گرما را کاهش داد. البته هنگام انجام این کار باید کاملا دقت کرد تا آب روی موتور ریخته نشود. چرا که در صورت انجام این عمل ممکن است به علت تغییر ناگهانی دما سیلندر خودرو ترک خورده و آسیب ببیند.

آگاهی از لزوم هواگیری رادیاتور 206

پیش از آن که هواگیری رادیاتور 206 را آغاز کنید باید از لزوم هواگیری رادیاتور این خودرو اطمینان حاصل نمایید. برای این که بفهمید آیا رادیاتور خودروی شما نیاز به هواگیری دارد یا خیر نشانه هایی وجود دارد که می توان به آنها توجه کرد. اگر پس از روشن کردن موتور خودرو صدای شرشر آب به گوشتان خورد و این صدا هنگام گاز دادن خودرو افزایش یافت، رادیاتور خودروی شما نیاز به هواگیری دارد.

یکی از دلایل اصلی و شناخته شده برای ورود هوا به سیستم گردش آب خودرو آب بندی نشدن اجزای این سیستم یا نشتی داشتن یکی از لوله ها یا اتصالات مربوط به آن است. روش تشخیص این ایراد دقت به خیس بودن یا نبودن محلی است که احتمال نشتی در آن وجود دارد. مسلما در صورت خیس بودن محل مورد نظر علت نفوذ هوا به رادیاتور خودرو وجود نشتی در اتصالات سیستم گردش آب آن است.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند لزوم هواگیری رادیاتور 206 را سبب شود خراب شدن واشر بخاری خودرو است. اگر کفی زیر پای راننده مرطوب باشد یا بوی نم از آن به مشام برسد نشانه ای است که دلالت بر خراب شدن واشر بخاری خودرو دارد. بنابراین در صورت مواجه شدن با این نشانه باید واشر بخاری را بررسی کرده و در صورت نیاز به تعویض این کار را انجام داد.

دلیل دیگر وجود این مشکل را هم می توان به معیوب بودن واشر سر سیلندر خودرو مربوط دانست. ایرادی که موجب می شود هوای کمپرس موتور به داخل محفظه وارد گردد و لزوم هواگیری رادیاتور را به همراه داشته باشد. روش آگاهی یافتن از این مشکل و اطمینان حاصل کردن از وجود آن گشودن دریچه ی آب خودرو یا همان قمقمه است. در این حالت اگر هم زمان با روشن شدن موتور خودرو یا به اصطلاح استارت خوردن آن درون محفظه ی آب حباب ایجاد شود نشان از وجود عیب و ایراد در واشر سر سیلندر خودرو دارد. مشکلی که بدون فوت وقت باید آن را برطرف کرد.

یکی دیگر از نشانه های وجود ایراد در واشر سر سیلندر مشاهده شدن روغن در محفظه ی آب خودرو یا همان قمقمه و تیره شدن رنگ آن است. در این حالت احتمالا شاهد کف کردن روغن موتور نیز خواهیم بود. بنابراین در صورت مشاهده شدن این نشانه ها باید سالم بودن واشر سر سیلندر را مورد بررسی قرار داد. چرا که در صورت عدم تعویض واشر سر سیلندر رادیاتور خودروی شما به طور مستمر نیاز به هواگیری پیدا خواهد کرد.

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد وجود عیب و ایراد در دریچه ی قمقمه یا ترک خوردن بدنه ی آن نیز می تواند در نفوذ هوا به درون رادیاتور خودرو تاثیرگذار باشد. بنابراین باید همواره این بخش از خودرو را به شکل منظم مورد بررسی قرار داد و از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل نمود.

در کنار موارد فوق خرابی پمپ آب یا واتر پمپ نیز می تواند دلیل دیگری برای لزوم هواگیری رادیاتور 206 یا سایر خودروهای مشابه باشد. اگر نشانه هایی از نشتی آب در زیر موتور خودرو یا سینی آن مشاهده شود می تواند به معنی خرابی پمپ آب باشد. بنابراین باید نسبت به حل این مشکل اقدام نمود.

در اغلب اوقات یکی از دلایل یاد شده موجب نفوذ هوا به درون رادیاتور خودرو می شود. اما ممکن است دلایل دیگری نیز برای بروز این مشکل وجود داشته باشد. دلایلی که البته در قیاس با موارد اشاره شده چندان رایج نیستند.

چگونگی هواگیری رادیاتور 206

به منظور هواگیری رادیاتور 206 و سیستم گردش آب این خودرو باید ابتدا دریچه ی محفظه ی آب یا همان خروجی قمقمه ی این خودرو را گشود و پیچ پلاستیکی و پیچ هواگیری بخاری را باز کرد. سپس باید درون قمقمه، آب یا مایع مختص به رادیاتور ریخت و این عمل را تا زمانی انجام داد که جریان آب خارج شده از مجرای پیچ هواگیری بخاری ثابت و یکنواخت شود. همچنین این آب باید عاری از هر نوع حباب یا غیر یکنواخت بودن جریان باشد. در صورت مساعد بودن شرایط باید پیچ پلاستیکی هواگیری بخاری به شکل کاملا دقیقی بسته شود.

البته کار در این جا به پایان نمی رسد. در ادامه باید قمقمه را تا حد بیشینه ی آن از آب یا مایع مختص به رادیاتور پر کرد و دریچه ی آن را بست. سپس باید موتور خودرو را روشن کرد و شرایط را ثابت نگه داشت تا دمای آب یا مایع موجود در قمقمه به 28 درجه ی سانتیگراد برسد و ترموستات باز گردد. در این حالت آب به شکل یکنواخت درون سیستم خنک کننده ی خودرو و در مجراهای رادیاتور آن جریان می یابد. به منظور سریع تر شدن جریان آب و گردش یافتن هر چه بیشتر آن در سیستم خنک کننده ی خودرو بهتر است چندین بار پدال گاز را با دور موتور بالا (به عنوان مثال 6000 دور در دقیقه) فشرد. این کار موجب فعال تر شدن پمپ آب یا همان واتر پمپ می شود و گردش آب درون مجراهای رادیاتور افزایش می یابد.

پس از انجام مراحل یاد شده و فعال و غیر فعال شدن فن خودرو با دور آرام، باید پیچ هواگیری بخاری را اندکی باز نمود. البته باید دقت کرد که این کار بدون گشودن دریچه ی محفظه ی آب یا همان قمقمه انجام شود. همچنین باید دقت داشت که در این مرحله آب جریان یافته درون رادیاتور کاملا داغ است. بنابراین نباید بدون به دست داشتن دستکش یا سایر پوشش های محافظ اقدام به باز کردن پیچ مذکور نمود.

پس از انجام این کار اگر هوایی در سیستم گردش آب خودرو وجود داشته باشد با فشار از آن خارج می گردد. تا زمانی که جریان خروج و پاشیده شدن آب ثابت و یکنواخت گردد فرایند خروج هوا ادامه می یابد. پس از آن می توان پیچ هواگیری را بست و از مسدود بودن دریچه های باز مانده اطمینان حاصل کرد. پس از انجام این کار باید خودرو را خاموش کرد تا موتور آن سرد شود. در این مرحله باید آب درون محفظه یا همان قمقمه را سنجید تا در صورت وجود هوا مراحل فوق دوباره تکرار شود. در اغلب اوقات و در صورت عدم وجود مشکل یا نشتی در سیستم خنک کننده ی خودرو بیش از یک یا دو بار نیازی به انجام این کار نخواهد بود.

در این میان می توان برای هواگیری رادیاتور 206 از پیچ هواگیری سیلندر خودرو هم استفاده کرد. اما این پیچ فلزی در مکان نسبتا نامناسبی قرار گرفته و در صورت باز کردن آن ممکن است آب داغ به صورت شما یا به سیلندر خودرو آسیب برساند. بنابراین بهتر است این کار را توسط باز کردن پیچ هواگیری بخاری به انجام رساند.

چطور رادیاتور 206 را هواگیری کنیم؟

چطور رادیاتور 206 را هواگیری کنیم؟

در تصویر بالا می توانید محل موارد اشاره شده در متن را درون کاپوت خودروی پژو 206 بیابید. عدد شماره یک محل قرار گرفتن پیچ هواگیری بخاری را نشان می دهد. عدد شماره دو محل قرارگیری قمقمه است و عدد شماره سه هم محل قرار گرفتن پیچ هواگیری سیلندرو خودرو را نمایان می سازد.

به هر حال در مطلب پیش رو به شکل مختصر به چگونگی هواگیری رادیاتور 206 اشاره شد. با این امید که افراد علاقه مند توانسته باشند اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنند.