منو

چرا باد بخاری خودرو سرد است؟


چرا باد بخاری خودرو سرد است؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که در فصل سرما می‌تواند برای شما بی‌افتد از کار افتادن یا خرابی بخاری است. یکی از شایع‌ترین مشکلات بخاری زمانی است که بخاری خودرو کار می‌کند ولی به جای باد گرم، باد سرد از خروجی‌های هوای خودرو خارج می‌شود.

یکی از بدترین اتفاقاتی که در فصل سرما میتواند برای شما بیافتد از کار افتادن یا خرابی بخاری است. یکی از شایعترین مشکلات بخاری زمانی است که بخاری خودرو کار میکند ولی به جای باد گرم، باد سرد از خروجیهای هوای خودرو خارج میشود. در چنین شرایطی مشکل از کجاست و باید چکار کرد؟ در این مقاله سعی میکنیم به دلایل این مشکل و راهحلهای آن بپردازیم.

معمولا زمانی که باد بخاری خودرو سرد میشود، دو علت اصلی وجود دارد. یا مایع خنککننده در سیستم گرمایش خودرو جریان پیدا نمیکند، یا باد گرم موتور به سمت خروجیهای بخاری هدایت نمیشود. اما این اتفاقها ممکن است به دلایل مختلفی بیافتند.

توضیحی کوتاه در مورد عملکرد بخاری خودرو

قبل از همه چیز توضیح بدهیم که مواردی که مطرح میکنیم در مورد خودروهایی است که با آب خنک میشوند (اکثر خودروهای موجود در بازار از همین دسته هستند) بنابراین اگر یک خودروی قدیمی دارید که موتورش با هوا خنک میشود یا یک خودروی الکتریکی جدید دارید، احتمالا خودروی شما از یک هیتر الکتریکی استفاده میکند که خراب شده است یا به آن برق نمیرسد.

موتور اکثر خودروهایی که در خیابانها میبینید، با آب خنک میشود. مایع خنککننده گرما را جذب میکند و از هیتر عبور میکند. هیتر خودرو شبیه یک رادیاتور کوچک است و یک دمنده باد گرم موتور را از آن عبور میدهد. باد با گرمای مایع خنککننده گرم میشود و سپس وارد خودرو میشود و دمای داخل کابین را بالا میبرد.

به همین دلیل است که در اکثر خودروها، کمی طول میکشد تا بخاری گرم شود، چون تا زمانی که موتور گرم نشود، گرمایی وجود ندارد که بخاری بتواند با آن باد و هوا را گرم کند. به همین دلیل هم هست که اگر هیتر خراب شده باشد، ترموستات آن گیر کرده باشد و یا هوا در سیستم خنککننده وارد شده باشد، باد بخاری خودرو سرد میشود.

باد سرد بخاری ناشی از مشکل در سیستم خنککننده

معمولا چهار مشکل اصلی در سیستم خنککننده خودرو باعث میشود باد بخاری خودرو سرد باشد:

۱. گیر کردن و خرابی ترموستات

۲. هواگرفتگی سیستم خنککننده

۳. خرابی قطعه مرکزی بخاری

۴. جریان پیدا نکردن مایع خنککننده در بخاری خودرو

البته در عمل این مشکلات ممکن است کمی پیچیدهتر باشند، اما شایعترین دلایل سرد بودن باد بخاری همینها هستند.

ترموستات بخاری خودرو در حقیقت دریچهای است که بسته به دمای مایع خنککننده باز و بسته میشود. این دریچهها بسته میمانند تا خودرو گرم شود و تا زمانی که مایعخنککننده به دمای مشخصی نرسد بسته باقی میمانند. اگر زمانی که مایعخنککننده به اندازه کافی گرم شد این دریچهها باز نشوند، خنککننده جریان پیدا نمیکند و باد بخاری سرد میشود. این مشکل ممکن است باعث جوش آوردن موتور خودرو هم بشود.

cdcاگر ترموستات گیر کند و باز بماند، موتور به اندازه کافی گرم نمیشود یا گرم شدن آن خیلی طول میکشد. اگر گرمای بخاری به جای سرد بودن، معتدل بود ولی باز هم گرم نبود، احتمالا ترموستات باز مانده است.

یکی دیگر از مشکلات شایع هواگرفتگی سیستم خنککننده است. از آنجا که بخاری خودرو معمولا در سیستم خنککننده در قسمت بالایی قرار دارد، ممکن است هوا وارد آن شود و در آن گیر کند. در چنین صورتی باید حبابهای هوا را خارج کرد تا مشکل حل شود.

گرفتگی بخاری هم ممکن است دلیل سرد بودن باد بخاری باشد. بهترین راه چک کردن این مشکل استفاده از یک ترمومتر یا دماسنج است. باید با استفاده از دماسنج ببینید آیا مایع خنککننده در بخاری جریان دارد یا نه. اگر مایع وارد بخاری نمیشود مجاری آن دچار گرفتگی شده است و باید تخلیه شوند.

ممکن است گرفتگی بخاری دلایل دیگری هم داشته باشد. بعضی وقتها علت گرفتگی بخاری این است که خوردگی و گرد غبار و یا مواد دیگری وارد لولههای درونی آن شده است و معمولا تخلیه لولههای آن مشکل را حل میکند. ممکن است سیستمی که باد را وارد کابین میکند دچار گرفتگی شده باشد، برای رفع این مشکل باید هیتر را باز کرد و خروجیهای هوا را تمیز کرد.

دلایل دیگر سرد بودن باد بخاری

اکثر مشکلاتی که باعث سرد بودن باد بخاری خودرو میشوند، مربوط به هسته مرکزی بخاری هستند که در بالا به آنها پرداختیم. اما ممکن است مشکل مکانیکی یا الکتریکی باشد. جزئیات این مشکلات خودرو به خودرو متفاوت است، مثلا بعضی خودروها یک دریچه مجزا دارند که نحوه ورود جریان هوا به کابین را تنظیم میکند و ممکن است این دریچه مشکل داشته باشد یا گیر کرده باشد. در چنین شرایطی عملا رادیاتور و بخاری از دور خارج میشوند و تنها باد سرد به داخل خودرو دمیده میشود.

اگر به نظرتان مشکل بخاری خودرو مکانیکی یا الکتریکی بود، بهتر است بلافاصله آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید تا تبدیل به یک مشکل برقی یا مکانیکی بزرگتر نشود. اگر سیستم خنککننده خودرو مشکل داشته باشد ممکن است موتور خودرو آسیبهای جدی ببیند بنابراین بعضی وقتها سرد بودن باد بخاری میتواند نشانه مشکل بزرگتری در سیستم خنککننده موتور خودرو باشد.