منو

نمک چگونه باعث خوردگی خودرو می شود


نمک چگونه باعث خوردگی خودرو می شود

همهی صاحبان خودرو میدانند که نمک، دشمن خودرو است اما چرا؟

نمکی که برای آب کردن یخ خیابان ها استفاده می شود و یا حتی از طریق بادهای اقیانوسی حمل می شود، ممکن است با خودرو تماس پیدا کند و هر جا که نمک باشد، زنگ زدگی هم هست. مطابق با آمار انجمن خودروی آمریکا، روش های یخ زدایی به تنهایی باعث خسارت ۳ میلیارد دلاری می شوند. اما چرا آب نمک دار تا این اندازه نسبت به آب خالص برای خودرو مضر است؟ مقصر الکترولیت ها هستند.

زنگ زدگی در اثر اکسید شدن فلزات اتفاق می افتد. زنگ زدگی شدید می تواند بدنه ی خودروی سالم شما را پر از حفره کند. در فرآیند اکسیداسیون، همان طور که می شود حدس زد، اکسیژن نقش اصلی را بر عهده دارد، عنصری که در آب به وفور یافت می شود. اکسیداسیون یک فرآیند الکتروشیمیایی است که در آن اتم های آهن، از طریق یک فرآیند شیمیایی، الکترون خود را به اتم های اکسیژن می دهند. حاصل این فرآیند، پوسیدگی است:

۴Fe + 3O2 = 2Fe2O3

مولکول سمت راست رابطه ی بالا همان «زنگ» است. همان ماده ای که باعث ناراحتی و پریشانی ما می شود و البته باعث خوردگی و تجزیه ی خودروها در فصل زمستان می شود. در فرآیند انتقال الکترون، محیط آب اسیدی می شود و این خود باعث تسریع فرآیند انتقال الکترون از آهن به اکسیژن خواهد شد.

به همین دلیل است که قطعاتی که خیس باشند، نسبت به قطعات خشک بیشتر آسیب می بینند. اما همان طور که می دانیم، جاده های زمستانی فقط خیس نیستند، بلکه به منظور پایین بردن دمای ذوب یخ، به آن نمک اضافه می شود. متاسفانه، این فرآیند تنها واکنش بین یخ و نمک نیست.

نمک حل شده در آب، نقش کاتالیزور در فرآیند اکسیداسیون را ایفا می کند و سرعت این فرآیند را افزایش می دهد. در واقع نمک پس از حل شدن در آب تبدیل به الکترولیت می شود. برای کسانی که درس های شیمی از دوران دبیرستان را فراموش کرده اند، باید گفت که الکترولیت ها عامل هدایت الکتریسیته هستند.

زمانی که خودروی شما با آب و یخ به همراه نمک تماس پیدا کند، فرآیند انتقال الکترون بسیار سریع اتفاق می افتد، یا به عبارت دیگر پوسیدگی خودرو تسریع می شود. به همین دلیل است که نصف خودروهای ایالت نیویورک به شکل پنیر سوئیسی درآمده اند. الکترولیت دوست خودروی شما نیست.

روش های مختلفی برای محافظت خودرو از تماس با نمک وجود دارد؛ مانند رنگ کردن، روکش دار کردن و گالوانیزه کردن آن (غوطه ور کردن خودرو در فلز روی مذاب). امروزه خودروسازان تا حد زیادی برای مصون کردن خودرو از پوسیدگی از روش های مختلف استفاده می کنند. با این حال ممکن است در طول زمان در لایه های محافظتی سوراخ هایی ایجاد شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از رانندگانی هستید که همواره در جاده های برف گیر تردد دارید، انجمن خودروی آمریکا به شما پیشنهاد می کند تا جایی که می توانید از تردد هنگام کولاک و بعد از آن، یعنی زمانی که نمک به تازگی به جاده پاشیده شده است، پرهیز کنید. سعی کنید هر چه سریع تر بعد از تردد در برف خودروی خود به خصوص شاسی آن را بشویید، چرا که فلز موجود در شاسی و اگزوز خودرو هدف آسانی برای زنگ زدگی است. رنگ پریدگی خودرو را سریع ترمیم کنید و همچنین از واکس های مخصوص خودرو استفاده کنید تا پوشش محافظتی بیشتری ایجاد کنید.

نگهداری تجهیزات حفاظت از خودرو در برابر نمک به صرفه نیست، چرا که تعداد دفعات استفاده از آن ها ممکن است بیش از یک بار در سال نباشد، از این رو پیچ های موجود در کف خودرو ممکن است شل شوند، بنابراین سرویس منظم خودرو را از یاد نبرید.