منو

انواع موتورسیکلت ها کدامند؟

در هنگام خرید موتورسیکلت به چه مواردی دقت کنیم؟


انواع موتورسیکلت ها کدامند؟

اگر به‌تازگی به‌عنوان یک موتورسوار جدید شروع به کار کرده‌اید، تنوع بسیار زیاد انواع مختلف موتورسیکلت‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد. ده‌ها مدل مختلف، سبک‌های مختلف موتورسیکلت و انواع مختلفی از سواری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. از گشت و گذار تفریحی گرفته تا رانندگی به صورت مسابقه در یک پیست موتورسواری.

به عنوان یک موتورسوار جدید، ممکن است در مورد اینکه بهترین موتورسیکلت برای مبتدیان چیست، سردرگم شوید.

برای کمک به شما در درک انواع مختلف موتورسیکلت های موجود، این راهنمای سریع را گردآوری کرده ایم که به شما امکان می دهد مانند یک حرفه ای در دنیای موتورسیکلت حرکت کنید.

انواع مختلف موتورسیکلت ها کدامند؟


مانند هر ورزش دیگری، موتورسواری نیز باعث شور و هیجان می گردد. با این حال، وقتی وارد دنیای موتورسواری میشوید، به زودی متوجه میشوید که شور و شوق در احساسات وجود دارد. به عنوان مثال، هنگامی که مردم شروع به دوچرخه سواری می کنند، با دوچرخه های جاده ای ساده شروع به کار می کنند. سپس متوجه می شوند که عاشق دوچرخه سواری در کوهستان یا مسابقات سراشیبی هستند و دوچرخه هایی می خرند که بیشتر برای آن ورزش خاص مناسب است.

در مورد انواع مختلف موتور سیکلت نیز همینطور است. به عنوان یک مبتدی، بهترین شرط شما این است که از چیزی عمومی شروع کنید. شما به موتورسیکلت ای نیاز دارید که برای یادگیری و تمرین مهارت های شما و کسب اصول اولیه رانندگی ایده آل باشد. سپس، هنگامی که به عنوان یک سوارکار پیشرفت می کنید، ممکن است آنچه را که بیشتر دوست دارید کشف کنید.

بنابراین چگونه میتوانید سبکهای مختلف موتورسیکلت را درک کنید، و بهترین انتخاب در زمانی که تازه شروع کردهاید چیست؟

چند نوع موتور سیکلت وجود دارد؟


راه های زیادی برای طبقه بندی انواع مختلف موتور سیکلت وجود دارد. به منظور ساده نگه داشتن چیزها، آنها را با توجه به سبک سواری آنها به شش دسته اصلی تقسیم می کنیم.

موتورسیکلت های خیابانی برای سواری شهری و جاده های آسفالت طراحی گردیده اند. سپس، موتورسیکلتهای ورزشی برای کاوش در دره ها و مسابقات پیست وجود دارد. در مرحله بعدی موتورهای کروز برای سواری تفریحی قرار دارند. شما همچنین موتورسیکلت های جهانگردی دارید که هدفشان سفرهای طولانی است. سپس، موتورسیکلت های اسپرت دوگانه برای توانایی برابر جاده و خارج از جاده و موتورسیکلتهای آفرود برای سواری در خاک وجود دارند. در این نوع موتورسیکلت ها، انواع مختلفی از برندها، اندازه موتورها و زیر مجموعه ها وجود خواهد داشت. در حال حاضر، فقط باید اصول و هدف هر سبک موتورسیکلت را درک کنید.

علاوه بر انواع مختلف دوچرخه، شما همچنین باید بدانید سی سی موتور سیکلت به چه معناست. CC کوتاه شده برای سانتی متر مکعب است و اندازه موتور موتورسیکلت را مشخص می کند. به عنوان مثال یک موتور سیکلت 250 سی سی موتور نسبتا کوچکی دارد. از سوی دیگر، یک موتور سیکلت 1800 سی سی دارای موتوری با ظرفیت بالا است که قدرت و سرعت بیشتری تولید می کند. به عنوان یک مبتدی، بهتر است به سی سی موتور سیکلت در محدوده پایین تر پایبند باشید.

هر جایی بین 125 تا 600 سی سی بیش از حد کافی است. این به این دلیل است که قبل از اینکه به سمت ماشینهای قدرتمندتر حرکت کنید، باید با اعتماد به نفس رانندگی کنید.

اکنون که این موضوع دور از ذهن است، بیایید نگاهی دقیقتر به انواع مختلف موتورسیکلتهای موجود بیندازیم:

1. موتورسیکلت های خیابانی و جاده ای


این یک دسته بندی موتورسیکلت بسیار گسترده است. موتورسیکلت های خیابانی و موتورسیکلتهای رودستر میتوانند طیف وسیعی از اندازهها، ساختها و مدلهای موتور داشته باشند. چیزی که همه آنها را متحد می کند این است که اینها موتورسیکلت های جاده ای با وضعیت نشستن عمودی هستند. آنها برای سواری شهری، رفت و آمد و سفرهای کوتاه مدت طراحی شده اند. موتورسیکلت های خیابانی و رودسترها می توانند از 125 سی سی تا 1800 سی سی و بیشتر متغیر باشند.

آنها معمولاً دارای نماهای مینیمالیستی هستند (اصطلاح "دوچرخه برهنه" را در این دسته موتورسیکلت زیاد می شنوید)، بدون شیشه جلو، و بدون گزینه چمدان یا محافظی مانند میله های تصادف و صفحه های لغزنده. یک موتور سیکلت خیابانی یا رودستر می تواند یک موتورسیکلت مبتدی عالی باشد زیرا به طور معمول به راحتی قابل حمل هستند. علاوه بر این، وضعیت نشستن راحت است. این موتورسیکلتها به سرعت قابل تسلط هستند.

موتورسیکلت های خیابانی عالی برای مبتدیان عبارتند از KTM 390 Duke، Harley-Davidson Street 500، Honda NC700X، Kawasaki Z400 و Suzuki SV 650.

2. موتورسیکلت های کروزر و تور


طبیعتاً، کروزها بزرگتر، قدرتمندتر و راحت تر از موتورسیکلت های خیابانی هستند. با این حال، آنها به ندرت حداکثر سرعت بالایی را ارائه می دهند و قادر به خارج شدن از جاده نیستند.

همانند موتورسیکلتهای خیابانی، کروزرها در اشکال و اندازههای مختلف عرضه میشوند. به عنوان یک مبتدی، می خواهید چیزی با صندلی کم، وزن متوسط و حجم موتور 400-750 سی سی انتخاب کنید. در میان برخی از بهترین موتورسیکلتهای مبتدی در دسته رزمناوها میتوان به هارلی &ndash دیویدسون اسپورتستر فوقالعاده، هوندا ریبل 300 و ایندیان اسکاوت سیکستی اشاره کرد.

موتور سیکلت کروزر
در مقایسه، موتورسیکلت های تور شبیه به کروزها هستند. با این حال، آنها معمولاً ظاهری اسپرت تری دارند و برای سواری در مسافت های طولانی طراحی شده اند. تورها عمدتاً موتورهایی با ظرفیت بالا با صندلیهای راحت و دارای گزینههای چمدان هستند. برخی، مانند BMW R1250RT، بیشتر ظاهر موتورسیکلت های اسپورت دارند. در مقابل، موتورسیکلت هایی مانند هوندا گلدوینگ بیشتر شبیه به کروزرها هستند. موتورسیکلتهای تور معمولاً بزرگ، سنگین و قدرتمند هستند. با این حال، چیزی شبیه به کاوازاکی Versys 300، ممکن است یک موتورسیکلت تور مبتدی عالی باشد.

3. موتورسیکلت های اسپرت


موتورسیکلت های اسپرت ظاهر و کاربردی کاملا متفاوت از کروزها دارندو برای سرعت و عملکرد بهتر طراحی شدهاند. اگر وسواس زیادی به Moto GP دارید و امیدوارید روزی زانوی خود را روی یک پیست مسابقه بکشید، به موتورسیکلت های اسپرت توجه کنید.

با این وجود، موتورسیکلت های اسپرت فقط فوق العاده قدرتمند و سریع نیستند. آنها همچنین به مهارت بالایی برای سوار شدن و رانندگی نیازمندند، و بهتر است در ابتدا آهسته برانید.

به عنوان یک مبتدی، به سراغ یک موتورسیکلت ورزشی با حجم کمتر از 500 سی سی بروید. بهتر است فقط زمانی که به اصول اولیه تسلط داشتید، دستگاه قدرتمندتری خریداری کنید. هوندا CBR 125، یاماها YZF R3، کاوازاکی نینجا و KTM RC390 همگی موتورسیکلت های مبتدی عالی در کلاس موتورسیکلت های اسپرت هستند.

4. موتور سیکلت های جهانگردی


موتورسیکلت های جهانگردی برای سفرهای طولانی مدت طراحی شده اند، وضعیت نشستن عمودی بسیار راحت دارند و می توانند هم در جاده و هم در خارج از جاده سوار شوند. در اصل، آنها شبیه موتورسیکلت های خیابانی هستند. تفاوت آنها در این است که تایرهای تهاجمی تر، محافظت در برابر تصادف و دارای چمدان هستند که می تواند هم برای مسافرت و هم برای رفت و آمد مفید باشد. موتورسیکلت های ماجراجویی یا همان جهانگردی تعادل خوبی دارند و به راحتی سواری می دهند . آنها می توانند بسیار سرگرم کننده باشند، چه در حال گردش در شهر، رفتن به تعطیلات آخر هفته یا خارج شدن از جاده یا سفر در یک بزرگراه باشید. آنها موتورسیکلت های همه جانبه هستند و می توانند انتخابی عالی برای یک سوارکار جدید باشند. برای شروع به BMW GS 650، Yamaha Tenere 700 و Royal Enfield Himalayan نگاه کنید.

5. موتورسیکلت های اسپرت دوگانه


موتورسیکلت های اسپرت دوگانه بسیار شبیه به موتورسیکلت های ماجراجویی و جهانگردی هستند. در واقع آنقدر زیاد که تشخیص آنها از هم سخت است. با این حال، یک تفاوت عمده وجود دارد. موتورسیکلت های جهانگردی موتورسیکلت های جاده ای هستند که قابلیت آفرود را دارند. دوچرخههای اسپرت دوگانه، موتورسیکلتهای آفرود هستند که میتوانند روی آسفالت حرکت کنند. به عبارت دیگر، دوچرخههای اسپرت دوگانه بیشتر برای سواری خارج از جاده طراحی شدهاند، اما میتوانند در پیادهروی بسیار خوب باشند.

مانند موتورسیکلت های جهانگردی ، موتورسیکلتهای اسپرت دوگانه می توانند موتورسیکلت های مبتدی عالی باشند. آنها وضعیت نشستن عمودی یکسانی دارند و معمولاً به اندازه کروزها سنگین و دست و پا گیر نیستند. موتورسیکلت های اسپرت دوگانه معمولا سبک و چابک مانند Kawasaki KLR650، KTM 690 Enduro، KTM 790 و سوزوکی DR650 موتورسیکلت های مبتدی فوق العاده ای هستند.

6. موتور سیکلت های آف رود (Off Road)


موتورسیکلت های آفرود موتورسیکلت هایی هستند که برای سوار شدن در خاک طراحی شده اند. انواع مختلفی از موتورسیکلت های خاکی وجود دارد: موتور کراس، اندرو، آزمایشی، رالی و غیره. به طور کلی اما موتورسیکلت های آفرود معمولا بین 125-400 سی سی هستند. وزن آنها کمتر از هر دوچرخه دیگری است، تایرهای آفرود تهاجمی دارند، و ممکن است بسته به سازنده، قانونی نباشند.

موتورسیکلت های آفرود اگر قصد دارید در خاک زیاد حرکت کنید بسیار سرگرم کننده هستند. به عنوان یک مبتدی، شما می خواهید چیزی را انتخاب کنید که کمی آرام تر و کمتر تهاجمی باشد. آفرود سواری نیاز به تمرین و مهارت دارد، بنابراین انتظار نداشته باشید که به این زودیها پرشهای عقب را انجام دهید. اگر تازه شروع کرده اید، هوندا 250 CRF، یاماها WR250 یا سوزوکی RM85 را در نظر بگیرید.