منو

4 روش برای پاک کردن چراغ چک خودرو و دلایل روشن بودن آن


4 روش برای پاک کردن چراغ چک خودرو و دلایل روشن بودن آن

چراغ چک خودروی شما هشداری است مبنی بر اینکه مشکلی در وسیله نقلیه شما وجود دارد، اما رمزگشایی آن می تواند مشکل باشد. آیا این یک مورد جدی است که باید فوراً مورد توجه قرار گیرد یا یک هشدار نادرست است؟ چطور می توانید چراغ چک خودرو را تنظیم مجدد کنیم؟

خوشبختانه، چند مرحله ساده وجود دارد که می توانید مشکل را متوجه شوید و چراغ چک موتور خود را به حالت عادی برگردانید. بنابراین دفعه بعد که به آن چراغ چک موتور روشن و وحشتناک خیره شدید، نفس عمیقی بکشید و این مراحل را دنبال کنید.

ابتدا، ما در مورد نحوه پاک کردن کد صحبت خواهیم کرد، و سپس در مرحله بعد، در مورد آنچه که ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود، و حتی نحوه حل آن صحبت خواهیم کرد.

1. نگرانی را برطرف کنید و بگذارید خود به خود خاموش شود

چراغ چک موتور اغلب پس از رفع مشکل ایجاد شده خاموش می شود. خواه این تعویض چیزهایی مانند درپوش بنزین باشد، یا حتی تعویض گیربکس یا موتور، پس از رفع کامل نگرانی، کامپیوتر عیبیابی خود را اجرا میکند، مشکل را حل شده و پاک میکند (اما همچنان کد را در رایانه ذخیره میکند).

به طور کلی، این امر مستلزم رانندگی خودرو برای مدتی است، بنابراین باید مطمئن شوید که نگرانیهایی که باعث ایجاد کد شده است، اکنون برطرف شده است، زیرا نمیخواهید وسیله نقلیه را برانید اگر چیزی که میتواند باعث خرابی فاجعهبار شود.

2. کد را از طریق OBD-II پاک کنید

اگر یک اسکنر OBD-II دارید، می توانید از آن برای پاک کردن چراغ چک موتور استفاده کنید. پورت اسکنر OBD-II به طور کلی در قسمت پایینی وسیله نقلیه شما قرار دارد و شما به راحتی می توانید اسکنر مانند این (پیوند پرداخت شده) را به ماشین خود متصل کنید (من یک اسکنر معمولی دارم، اما یک اسکنر مبتنی بر تلفن نیز دارم که از نظر قابلیتهای بسیار جامعتر، یکی مانند این است (پیوند پولی) هنگامی که اسکنر را به وسیله نقلیه خود وصل میکنید، خودروی خود را در موقعیت «روشن» قرار میدهید و میتوانید به رایانه خودرو دسترسی پیدا کنید.

هر اسکنر OBD-II دارای یک بخش کدهای واضح است که به شما امکان می دهد تمام کدهای فعال را در رایانه خودروی خود پاک کنید. شما می توانید آن را انتخاب کنید، و باید کد چراغ چک موتور شما را خاموش کند. البته به خاطر داشته باشید، اگر مشکل خودروی خود را برطرف نکنید، به محض اینکه خودرو متوجه شود که مشکل همچنان ادامه دارد، کد باز خواهد شد.

اگر چیزی که من در مورد آن با شما صحبت کردم شما را می ترساند، می توانید همیشه از فروشگاه زنجیره ای قطعات خودروی محلی خود مانند Autozone بازدید کنید، زیرا آنها اسکنرهای OBD-II را در اختیار دارند و باید بتوانند به شما در تکمیل این مرحله کمک کنند.

3. برق خودرو را از طریق باتری قطع کنید


چراغ چک موتور توسط کامپیوتر کنترل می شود که انرژی خود را از باتری تامین می کند. اگر باتری را جدا کنید، برق کامپیوتر را قطع کرده و آن را ریست می کند.

قبلا هرگز برق باتری خود را قطع نکرده اید؟ در اینجا یک روش سریع برای شما آورده شده است:

چند کار وجود دارد که باید قبل از جدا کردن باتری خودور خود انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو شما خاموش است و وسایل الکترونیکی کار نمی کنند. بعد، ترمینال منفی باتری را پیدا کنید.

این معمولاً با علامت منفی (-) یا کلاه سیاه مشخص می شود. هنگامی که ترمینال منفی را پیدا کردید، از یک آچار برای باز کردن مهره یا پیچی که کابل را در جای خود نگه می دارد، استفاده کنید.

سپس، کابل را از ترمینال خارج کنید. مراقب باشید کابل با سایر قطعات فلزی خودرو تماس نگیرد، زیرا ممکن است باعث اتصال کوتاه شود. در نهایت این مراحل را برای ترمینال مثبت تکرار کنید.

پس از جدا شدن هر دو کابل، می توانید با خیال راحت باتری را از ماشین خود خارج کنید.

4. خودور خود را چهار بار روشن کنید

اگر چراغ چک موتور شما روشن است و نمی توانید دلیل آن را بفهمید (همانطور که قبلاً مشکل را برطرف کرده اید)، ماشین خود را چهار بار متوالی روشن کنید زیرا ممکن است وسیله نقلیه شما رایانه خود را دوباره راه اندازی کند. در استارت چهارم، چراغ چک موتور باید خاموش شود.

در حالی که این یک گزینه در اکثر وسایل نقلیه است، همچنین یکی از غیرقابل اطمینان ترین راه ها برای خاموش کردن کدها است.

از طرف دیگر، اگر وسیله نقلیه جدیدتری دارید، برخی از آنها به تنهایی قادر به تنظیم مجدد کدها هستند! هر وسیله نقلیه متفاوت است، بنابراین حتماً راهنمای کاربر خود را بخوانید تا ببینید آیا ماشین شما میتواند این کار را انجام دهد یا خیر.

چگونه متوجه شویم که چه مشکلی در خودرو ما وجود دارد که باعث روشن شدن چراغ چک می شود؟

1. خودرو را با OBD-II بررسی کنید &ndash قبلاً در این مقاله در مورد اینکه چگونه یک اسکنر OBD-II میتواند کدهایی را که باعث چراغ چک موتور میشوند را پاک کند صحبت کردیم. با این حال، هدف اصلی آنها خواندن کدهای موجود است و به شما اطلاع می دهند که منظور آنها چیست. اسکنرهای ارزانتر فقط کدی را که میفرستد به عنوان یک کد 5 کاراکتری که با «P» شروع میشود، به شما میدهند. سپس می توانید آن کد را در یک موتور جستجو قرار دهید تا مقاله هایی را که در مورد کد خاص شما بحث می کنند بیابید. از طرف دیگر، اگر اسکنر زیباتری دارید، احتمالاً میتواند روی خود اسکنر به شما بگوید معنی کد چیست.

2. وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه ببرید - هر مرکز تعمیر باید بتواند دقیقاً به شما بگوید که چه مشکلی در وسیله نقلیه شما وجود دارد و چرا چراغ چک موتور روشن است. آنها نسخه های بسیار بهتری از OBD-II دارند که اطلاعات جامعی را ارائه می دهد و می تواند اشتباه را مشخص کند. آنها البته (با هزینه) برای حل این مشکل و خاموش کردن چراغ نیز پیشنهاد می کنند.

3. به وسیله نقلیه خود گوش دهید - دلایل زیادی وجود دارد که چراغ چک موتور ممکن است روشن باشد، بنابراین قبل از شروع به خرج کردن، فقط به وسیله نقلیه خود گوش دهید. شما می خواهید ببینید که آیا صداهای عجیب و غریبی از آن می آید یا خیر، و اگر وجود دارد، ببینید آیا چیزی است که می توانید خودتان آن را حل کنید.

4. درپوش بنزین خود را ببندید - رایج ترین دلیل روشن بودن چراغ چک موتور (همانطور که در یک لحظه خواهیم فهمید) خرابی یا شل بودن درپوش بنزین است. مخازن گاز تحت فشار هستند و هنگامی که درپوش گاز شل شده یا به اشتباه روی خودرو پیچ می شود، آن فشار قادر به ایجاد نمی باشد. سفت کردن درپوش بنزین جایی است که باید سفر خود را شروع کنید.

دلایل رایج روشن بودن چراغ چک موتور (CEL) چیست؟

1. احتمالاً درپوش بنزین شما است

این تا حد زیادی دلیل اصلی روشن بودن درپوش بنزین شماست و خوشبختانه حل کردن آن نیز ساده ترین است! همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، مخزن بنزین شما یک دستگاه تحت فشار است و درپوش گاز بخشی از نگه داشتن آن در فشار است.

هنگامی که درپوش بنزین به دلیل آسیب دیدگی یا شل شدن پس از آخرین پر کردن شما به خطر بیفتد، می تواند به راحتی باعث روشن شدن چراغ چک موتور شما شود. به همین دلیل است که اگر دیدید آن چراغ روشن می شود، درپوش بنزین خود را بررسی کرده و آن را ببندید تا حداقل یک بار کلیک کند تا ببینید آیا چراغ خاموش می شود یا خیر.

اگر این کار نمی کند، و خودروی خود را با OBD-II آزمایش می کنید تا متوجه شوید که یک کد مشکل EVAP است، ممکن است بخواهید کلاهک گاز را با هم جایگزین کنید. شما به راحتی می توانید یکی از اینجا را خریداری کنید! (لینک پرداخت شده)

2. چیزی با احتراق است

حال، اگر مشکل درپوش گاز را رد کرده باشید (چه در مورد تعویض آن باشد، چه آن را با OBD-II آزمایش کنید تا متوجه شوید که کد EVAP نیست)، ممکن است به احتراق گاز مربوط باشد. وسیله نقلیه. این می تواند از سیم های شمع، خود شمع ها یا حتی باتری متغیر باشد. همه اینها به طور کلی یک مشکل است که می تواند با تنظیم کامل وسیله نقلیه شما حل شود، که احتمالاً در این زمان درست است.

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود خودرو احتراق سالم نداشته باشد، گاز بد است، اگر اخیراً پمپ بنزین جدیدی را در منطقه خود امتحان کرده اید و چراغ به زودی پس از آن روشن می شود، ممکن است بنزین بدی در باک خود داشته باشید. آلوده است یا آب در آن وجود دارد.

3. مسئله انتشار

یکی دیگر از مشکلات رایج که می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شما شود مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای خودرو است. این می تواند سنسور جریان هوای جرمی، سنسور O2 یا معمولاً مبدل کاتالیزوری شما باشد. متاسفانه جایگزینی آخرین مورد ممکن است بسیار گران باشد، بنابراین تعمیر آن را تا زمانی که هر چیز دیگری را کنار بگذارید، متوقف کنید.

4. یک مسئله بزرگتر

حال، اگر هر چیز دیگری را رد کرده باشید، ممکن است مشکلی بزرگتر از یک مشکل ساده باشد. ممکن است گیربکس یا موتور خود را بیش از حد گرم کرده باشید. ممکن است خیلی چیزهای دیگر مشکل بزرگتری باشد. در این مرحله،اگر قبلاً این کار را نکرده اید، ممکن است بخواهید با یک مکانیک مشورت کنید تا نظرات او را دریافت کنید.

چراغ زرد چک به چه معناست؟


وقتی چراغ چک موتور روشن می شود، معمولاً به این معنی است که موتور مشکل دارد. با این حال، می تواند مشکلات دیگری مانند شل بودن درپوش گاز یا معیوب بودن سنسور اکسیژن را نیز نشان دهد.

در هر صورت، مهم است که چراغ چک موتور را جدی بگیرید و مشکل را در اسرع وقت تشخیص دهید. نادیده گرفتن نور می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند آسیب موتور یا کاهش راندمان سوخت شود. بنابراین اگر دیدید آن چراغ کوچک روشن می شود، حتما ماشین خود را نزد مکانیک ببرید و آن را بررسی کنید.

اگر چراغ چک موتور دوباره روشن شد چه باید کرد؟


اگر چراغ چک موتور را پاک کردید و دوباره روشن شد، باز هم ماشین شما مشکل دارد. بهترین کار این است که آن را به مکانیک یا نمایندگی برگردانید و از آنها بخواهید آن را بررسی کنند. آنها قادر خواهند بود مشکل را تشخیص دهند و به شما اطلاع دهند که برای رفع آن چه باید کرد.

عواقب پاک نکردن چراغ چک موتور

اگر چراغ چک موتور را روشن نکنید، می تواند منجر به مشکلات جدی تری برای خودروی شما شود. به عنوان مثال، اگر چراغ چک موتور به دلیل معیوب بودن سنسور اکسیژن روشن باشد، نادیده گرفتن نور می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند، که تعمیر پرهزینه ای است.

بنابراین همیشه بهترین کار این است که در اسرع وقت به مشکل رسیدگی کنید. همچنین ممکن است در حین حرکت به وسیله نقلیه شما آسیب بیشتری وارد کند، بنابراین مطمئن شوید که بایستید و فکر کنید، یا وسیله نقلیه خود را به مغازه ببرید تا در صورت پریدن CEL، آن را بررسی کنند.

در صورت نیاز به روغن چراغ موتور روشن می شود؟

چراغ چک موتور تنها در صورتی روشن میشود که باعث بروز مشکل دیگری مانند آسیب رساندن به قطعات داخل خودرو شود، به دلیل روغن کم. در عوض، چراغ کم روغن زمانی روشن می شود که روغن شما به اندازه کافی کم شود، اما این باید قبل از اینکه آسیبی به وسیله نقلیه شما وارد شود، نشان داده شود.

نتیجه گیری:


چراغ چک موتور می تواند آزاردهنده باشد، اما مهم است که آن را جدی بگیرید. اگر مطمئن نیستید مشکل چیست، ماشین خود را با مکانیک یا نمایندگی مطرح کنید و از آنها بخواهید آن را بررسی کنند. و اگر می دانید مشکل چیست، حتما چراغ چک موتور را در اسرع وقت پاک کنید.