منو

کدام خودرو ها در ایران راحت تر سرقت می شوند


کدام خودرو ها در ایران راحت تر سرقت می شوند

علیرضا ساوری در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته بین ۸۰ تا ۸۵ هزار فقره سرقت خودرو در کشور انجام شده که گستردگی وقوع این جرم در کشور نشان می دهد که ۸۵ درصد خودروهای سرقتی متعلق به سالهای ۸۵ و قبل از آن است که از ضریب ایمنی مطلوبی برخوردار نبودند.

ساوری تصریح کرد: ۵ دسته از خودروها ۹۵ درصد سرقتها را به خود اختصاص دادهاند که شامل پراید، سمند، پژو، نیسان و پیکان میشود.

وی گفت: ما در نظر داریم به منظور کاهش سرقت این دسته از خودروها در مرحله اول نسبت به نصب ردیاب بر روی ۵۰۰ هزار خودرو در ۹ الی ۱۱ استان که دارای بیشترین آمار سرقت هستند اقدام کنیم و امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش سرقت خودرو باشیم.

این مقام مسئول در معاونت پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: در این راستا ما با ۷ شرکت متخصص وارد مذاکره شدیم و قرار است از بین آنها ۳ شرکت را در ۹ الی ۱۱ استان حمایت معنوی کنیم تا اقدامات لازم برای نصب ردیاب روی ۵ دسته خودرو را انجام دهند.

ساوری با بیان اینکه هزینه نصب ردیاب ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان از سوی شرکت ها ارزیابی شده است گفت: با اقداماتی که انجام دادیم قرار شد با دریافت ۸۰ هزار تومان از سوی مشتری نسبت به نصب ردیاب بر روی خودروهای پر سرقت اقدام کنیم . این ردیاب در ۲۰ نقطه خودرو نصب میشود و با توجه به اینکه در سرقت زمان مهم است سارقان نمیتوانند تمام این نقاط را از کار بیندازند.

معاون پیشگیری وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوهقضاییه افزود: این دستگاه به گونهای طراحی شده که اگر سارق باطری خودرو را هم از کار بیندازد تا سه ساعت به وسیله باطری پشتیبان می تواند کار کند و به محض جابجایی خودرو ردیاب پیامکی به راننده ارسال میکند و میتواند مکان خودرو را با ظریب خطای ۱۰ متر نشان دهد