۳۹۱ - زمان حدودی مطالعه : ۴ دقیقه
قیمت‌گذاری خودروی کار کرده دست کمی از یک هنر ندارد. فروشنده باید با تحقیق و تکیه به غرایز خود قیمت مناسبی برای خودرو تعیین کند تا نه ضرر کند و نه در ذوق خریداران بزند. تعیین قیمت مناسب برای خودروی دست دوم یعنی فروخته شدن هرچه سریع‌تر خودرو با بیشترین ارزش ممکن.
چطور قیمت خودروی دست دوم خود را تعیین کنیم؟

چطور قیمت خودروی دست دوم خود را تعیین کنیم؟

قیمت گذاری خودروی کار کرده دست کمی از یک هنر ندارد. فروشنده باید با تحقیق و تکیه به غرایز خود قیمت مناسبی برای خودرو تعیین کند تا نه ضرر کند و نه در ذوق خریداران بزند. تعیین قیمت مناسب برای خودروی دست دوم یعنی فروخته شدن هرچه سریع تر خودرو با بیشترین ارزش ممکن. در این مقاله سعی می کنیم تکنیک هایی در مورد تعیین قیمت ماشین دست دوم را بررسی کنیم تا شما بتوانید با خیال راحت قیمت خودروی خود را تعیین کنید.

اهمیت قیمت گذاری هنگام فروش خودروی دست دوم چیست؟

تعیین قیمت مناسب برای خودروی کار کرده یعنی کسب بیشترین سود ممکن در سریع ترین زمان ممکن. قیمت رقابتی باعث می شود خودروی شما از میان انبوهی از آگهی های فروش خودرو بیشتر دیده شود و احتملاف روش آن بالاتر می رود. در واقع هدف این است که بتوانید قیمتی به خریدار پیشنهاد بدهید که بعد از چانه زنی و تخفیف همچنان سود کافی نصیب شما کند.

فرض کنید می خواهید یک پراید دست دوم بفروشید. پراید ۱۱۱ فرضی شما چیزی حدود ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد اما شما نمی خواهید آن را کمتر از ۳۵ میلیون بفروشید. بنابراین منطقی است که قیمت خودروی خود را ۳۷ میلیون تعیین کنید تا با خیال راحت به خریدار ۲ میلیون تومان تخفیف بدهید تا هم او راضی باشد و هم شما از کف قیمت خود پایین تر نیایید.

۱. شرایط بازار را در نظر بگیرید

این امر در نگاه اول بدیهی به نظر می رسد اما فروشندگان زیادی بی توجه به شرایط بازار قیمت های عجیبی برای خودروی خود تعیین می کنند. باید ابتدا شرایط بازار را بسنجید. آیا خودروی شما متقاضیان زیادی دارد؟ آیا بازار پر از خودروهای مشابه خودروی شماست یات خودروی خاص تری دارید؟ بهتر است این نکات ساده را به خاطر بسپارید.

از مراجع معتبر از قیمت روز خودروی خود آگاه شوید و ببینید خودروی شما چقدر کار کرده و استهلاک داشته است. نوسانات خودرو را زیر نظر بگیرید و سعی کنید هنگام افت قیمت ها خودروی خود را نفروشید.

سدان های خانوادگی اگرچه اکثرا جذاب نیستند، اما بیشترین طرفدار را دارند چون نیازهای خانواده را برطرف می کنند و قیمت پایینی دارند. خریداران این خودروها به دنبال خودروی باکیفیت ولی ارزانی هستند بنابراین بهتر است در قیمت گذاری این نوع خودروها محتاطانه عمل کنید. بهترین زمان فروش این خودروها قبل از فرا رسیدن بهار و تابستان و همینطور در پایان تابستان است.

خودروهای اسپرت تر در فصل های گرم بیشتر به فروش می رسند. فروختن کامیون و وانت از آن چه فکر می کنید ساده تر است چون این خودروها کاربردی هستند و کسب و کارهای زیادی به آن ها نیاز دارند.

شرایط دیگری هم هستند که توسط بازار به شما دیکته می شوند. مثلا با سهمیه بندی بنزین یا افزایش قیمت سوخت، فروختن یک خودروی پرمصرف سخت تر می شود و خودروهای کم مصرف ارزش بیشتری پیدا می کنند.

بهتر است خوب شرایط بازار و همچنین وضعیت خودروی خود در بازار را بسنجید و سپس هوشمندانه اقدام به قیمت گذاری کنید.

۲. نحوه قیمت گذاری رقبا را بررسی کنید.

با مراجعه به آگهی های خرید و فروش خودرو و سایت های خرید و فروش خودرو می توانید ببینید دیگر افرادی که خودرویی مشابه خودروی شما هستند چه قیمتی برای خودروهای خود تعیین کرده اند. هنگام بررسی این قیمت ها به خاطر داشته باشید که این ها قیمت هایی هستند که ایده آل فروشنده هستند و معمولا قیمت نهایی خودرو پایین تر از آنچه می بینید است. به دنبال خودروهایی بگردید که از نظر وضعیت فنی و بدنه و کارکرد مشابه خودروی شما باشند.

۳. قیمت را رقابتی تعیین کنید.

فراموش نکنید که شما تنها فروشنده خودرو نیستید و تعداد بسیار زیادی خودرو که دقیقا مشابه خودروی شما هستند نیز به فروش گذاشته شده اند. همانطور که گفتیم قیمت را طوری تعیین کنید که بتوانید هنگام چانه زنی مشتری به او تخفیف خوبی بدهید. دقت کنید که اگر مقدار این تخفیف زیاد باشد، خریدار حدس خواهد زد که شما قیمت را تعمدا بالاتر از آن چه هست اعلام کرده اید.

همینطور تاثیر روانی آمار و ارقام را در نظر بگیرید. رقمی مثل ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تفاوت چندانی با رقم ۹.۹۰۰.۰۰۰ ندارد اما اثرگذاری رقم دوم بسیار بیشتر از اولی است چرا که ناخودآگاه خریدار حس می کند خودرویی با قیمت مناسب تر پیدا کرده است. البته دقت کنید که نباید شبیه به یک دلال به نظر برسید، بنابراین بهتر است رقم را طوری تعیین کنید که رندتر به نظر برسد، مثلا ۹.۷۵۰.۰۰۰ به جای ۱۰.۰۰۰.۰۰۰.

۴. به غریزه خود اطمینان کنید

خیلی وقت ها بهترین راهنمای شما، غریزه خودتان است. حس می کنید با قیمتی که تعیین کرده اید خودرویتان به فروش نمی رسد؟ به خودتان اعتماد کنید و قیمت پایین تری تعیین کنید. اگر احساس می کنید قیمتی که تعیین کرده اید خیلی پایین تر از ارزش خودرو است، قیمت را بالا ببرید. شما بهتر از هر کسی از وضعیت خودروی خود آگاه هستید و خودتان خیلی بهتر می دانید که چه زمانی برای فروش خودرو مناسب است. سعی کنید خودروی خود را پیش از این که به استهلاک بی افتد و فروش آن سخت شود به فروش بگذارید.

فراموش نکنید که یکی از مهم ترین عوامل در تعیین قیمت خودروی شما، نیاز شما به پول است. اگر می خواهید سریع تر خودروی خود را بفروشید بهتر است قیمتی زیر قیمت بازار تعیین کنید تا سریع تر مشتری پیدا کنید. اما اگر عجله ندارید، قیمت خودروی خود را رقابتی تعیین کنید و منتظر خریدار باشید.

منبع : رکاب

ارسال نظر